IBPP4/443-92/14/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-92/14/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 26 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 maja 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 maja 2014 r. znak: IBPP4/443-92/14/LG.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A sp. z o.o. (zwana dalej "spółką" lub "wnioskodawcą") specjalizuje się w produkcji odkuwek ze stopów aluminium podlegających obróbce plastycznej.

Wnioskodawca nabywa od... S.A. (dalej: "B") gaz ziemny. Spółka zużywa 98% gazu zakupionego od B do celów produkcyjnych polegających na kuciu, prasowaniu, wytłaczaniu i walcowaniu metali (PKD 25.50.Z).

Spółka do produkcji wykorzystuje następujące procesy. W pierwszej kolejności z wytłoczonych prętów cięte są odpowiednie części materiału. Następnie dokonywana jest obróbka plastyczna (odkuwanie), na którą składa się podgrzewanie i wytłaczanie podzielone na kilka etapów. Podgrzewanie (400 do 500°C) ma na celu zwiększenie plastyczności stopu aluminium podlegającego obróbce plastycznej oraz cech metalurgicznych materiału. Podgrzewanie dokonywane jest w specjalnych piecach gazowych. Dalej rozgrzany materiał podlega odkuwaniu na prasie śrubowej za pomocą matrycy (forma danej części) odpowiednio długo, tj. do momentu aż materiał ten przyjmie formę matrycy. Zbędny materiał wsadowy jest odcinany.

W kolejnych etapach produkcji w celu uzyskania końcowych wartości metalurgicznych materiał podlega obróbce termicznej (hartowaniu). Chodzi tutaj o dwustopniową obróbkę termiczną. Pierwszy etap tej obróbki ma miejsce ponownie w specjalnym piecu gazowym. W piecu tym części odkuwane są podgrzewane ponownie do temp. 500°C.

Ponadto w piśmie z 26 maja 2014 r. (będącym uzupełnieniem wniosku) Wnioskodawca wskazał, że działalność mieszcząca się w grupowaniu 25.5 PKD tj. kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków (wykonywanie elementów metalowych bezpośrednio z proszków metali na drodze obróbki termicznej (spiekania) lub podciśnieniem) stanowi procesy metalurgiczne.

Metalurgia jest pojęciem szerszym niż sama "produkcja metali", i obejmuje szereg innych procesów obróbki i przeróbki metali i ich modelowaniem.

Zgodnie z encyklopedią PWN metalurgia to dziedzina nauki i techniki zajmująca się procesami otrzymywania metali i stopów z rud, ich rafinacją oraz obróbką (mającą na celu nadanie im odpowiedniego kształtu i właściwości).

Zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN metalurgia to nauka o metodach wytwarzania metali z rud, o sposobach ich oczyszczania i dalszej obróbki.

Mając na uwadze powyższe, za procesy metalurgiczne należy uznać m.in. procesy produkcyjne w Spółce polegające na obróbce plastycznej metali na gorąco, oraz obróbce termicznej metali poprzez kucie, prasowanie, wtłaczanie lub walcowanie, co powoduje ich hartowanie.

Jednocześnie Wnioskodawca określił, że zgodnie z informacjami uzyskanymi od...S.A. (dalej: "B"), nabywany przez Wnioskodawcę gaz ziemny GZ50 oznaczony jest kodem CN 2711.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że Spółka występuje jako inny podmiot "zainteresowany", a wniosek dotyczy, "jej indywidualnej sprawy", ponieważ faktycznie nie jest podatnikiem ale jako podmiot nabywający gaz ziemny, składa oświadczenie dotyczące zużycia wyrobów gazowych i ponosi odpowiedzialność za jego treść.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy, wyrobów gazowych na potrzeby procesów produkcyjnych opisanych w stanie faktycznym, może skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 tj. sprzedaż wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Procesy opisane w stanie faktycznym dają możliwość zastosowania zwolnienia zużywanego gazu z podatku akcyzowego z tytułu zużycia w procesach metalurgicznych.

Przepisy art. 31b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przewidują szereg zwolnień od podatku akcyzowego, a w tym w pkt 4 tego przepisu zwolnienie od akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia "procesy metalurgiczne", dlatego też w tym zakresie należy posiłkować się definicjami zawartymi w odrębnej literaturze oraz interpretacjami organów skarbowych.

Zgodnie z definicją zawartą w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

W interpretacji nr IBPP4/443-61/12/LG z dnia 18 kwietnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za proces metalurgiczny proces topienia wsadu żeliwnego w żeliwiaku w opisanej we wniosku działalności klasyfikowanej według PKD 2007 do kodu 2451Z "Odlewnictwo Żeliwa".

W interpretacji z dnia 27 lutego 2012 r. o sygn. ILPP3/443-106/11-6/TW Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał za proces metalurgiczny proces polegający na:

* obróbce plastycznej stali na gorąco, tj. następuje nagrzewanie stali do temperatury kucia w paleniskach koksowych,

* obróbce termicznej stali, gdzie nagrzanie detali w paleniskach ogrzewanych koksem powoduje hartowanie.

Pojęcie procesu metalurgicznego nie zostało zdefiniowane w powyższych interpretacjach w sposób wyczerpujący i obejmuje ono szereg innych procesów obróbki i przeróbki metali np. przeprowadzanie procesów w zakresie kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali a w szczególności aluminium. Wnioskodawca na podstawie przedstawionego opisu wykonywanych przez siebie procesów, jest zdania, iż kwalifikują się one do procesów metalurgicznych i może zastosować zwolnienie z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca zużywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 do celów opałowych w procesach produkcyjnych polegających na kuciu, prasowaniu, wytłaczaniu i walcowaniu metali (PKD 25.50.Z). Wnioskodawca specjalizuje się w produkcji odkuwek ze stopów aluminium podlegających obróbce plastycznej. Wnioskodawca określił, że działalność mieszcząca się w grupowaniu 25.5 PKD tj. kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków (wykonywanie elementów metalowych bezpośrednio z proszków metali na drodze obróbki termicznej (spiekania) lub podciśnieniem) stanowi procesy metalurgiczne oraz że za procesy metalurgiczne należy uznać m.in. procesy produkcyjne wykonywane przez wnioskodawcę a polegające na obróbce plastycznej metali na gorąco, oraz obróbce termicznej metali poprzez kucie, prasowanie, wtłaczanie lub walcowanie, co powoduje ich hartowanie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późn. zm.) - dalej rozporządzenie w sprawie PKD - określiło standardowe klasyfikacje i nomenklatury.

Klasyfikacja PKD została opracowana na podstawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2, wprowadzonej rozporządzeniem (WE) Nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) Nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.Urz.UE.L 393/1 z 30 grudnia 2006 r.).

Zgodnie z wyjaśnieniami do Działu 25 (Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń) rozporządzenia w sprawie PKD dział ten obejmuje:

* produkcję wyrobów wykonanych w całości z metalu (tekst jedn.: części, pojemników, konstrukcji) mających zazwyczaj charakter statyczny i nieprzemieszczalny w przeciwieństwie do wyrobów z działów 26-30 obejmujących produkcję wyrobów metalowych połączonych lub montowanych (czasami z innymi materiałami), w wyrób bardziej złożony, elektryczny, elektroniczny, optyczny lub zawierający części ruchome;

* produkcję broni i amunicji.

Dział nie obejmuje:

* naprawy i konserwacji specjalistycznej, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 33.1;

* specjalistycznego instalowania objętych niniejszym działem wyrobów gotowych w budynkach (np. kotłów centralnego ogrzewania), sklasyfikowanego w 43.22.Z.

Natomiast Podklasa 25.50.Z Kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków obejmuje:

* kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali,

* metalurgię proszków: wykonywanie elementów metalowych bezpośrednio z proszków metali na drodze obróbki termicznej (spiekania) lub pod ciśnieniem.

Na szczeblu unijnym reguły opodatkowania wyrobów gazowych określa dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz.U.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t.1, s. 405).

Regulacja ta określa zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym wszystkich wyrobów energetycznych. Pozostawiając poszczególnym państwom margines swobody, dyrektywa energetyczna ustala zakres wyrobów opodatkowanych, minimalne stawki podatku, zwolnienia od podatku oraz mechanizmy jego pobierania.

Zgodnie z art. 2 dyrektywy, energia elektryczna, węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks oraz gaz ziemny stanowią "wyroby energetyczne" podlegające tej regulacji. Poszczególne państwa Unii Europejskiej (zgodnie z zasadą lojalności) zobligowane zostały do opodatkowania określonych zastosowań ww. wyrobów.

Z uregulowań art. 2 ust. 4 lit. b tiret 2 dyrektywy niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do wykorzystania produktów energetycznych i energii elektrycznej do podwójnego zastosowania produktów energetycznych. Produkt energetyczny ma podwójne zastosowanie w przypadku gdy jest wykorzystywany zarówno jako paliwo do ogrzewania oraz w celach innych niż jako paliwo silnikowe i paliwo do ogrzewania. Wykorzystywanie produktów energetycznych do redukcji chemicznej oraz w procesach elektrolitycznych i metalurgicznych uważa się za podwójne zastosowanie.

Przedmiotem wniosku jest możliwość zastosowania zwolnienia wobec zużywanego przez Wnioskodawcę gazu o kodzie CN 2711 do celów opałowych w procesach produkcyjnych, które - jak wskazał Wnioskodawca - są procesami metalurgicznymi.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Na podstawie art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Należy zatem mieć na uwadze, że w przypadku gdy Wnioskodawca zużywa wyrób gazowy, nabyty z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy, do celów innych niż zwolnione stanie się on - zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy - podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Stosownie zaś do art. 31b ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do postanowień art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Powyższy warunek wskazuje na obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą, zwolnienia, w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 27 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231) w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca w celu nabycia wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy winien zawrzeć ze sprzedawcą umowę w której określi, że nabywane wyroby będą wykorzystywane w procesach metalurgicznych.

Zwalnia się zatem od akcyzy (przy zachowaniu wskazanych warunków) czynność podlegającą opodatkowaniu (tekst jedn.: sprzedaż), której przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do określonych celów opałowych. W rozpatrywanym przypadku celem zwolnienia jest zużycie w procesach metalurgicznych.

Skoro Wnioskodawca zużywa gaz do celów opałowych w procesach metalurgicznych to podlega on zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Tym samym zużycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych nabytych z zastosowaniem zwolnienia do celów metalurgicznych nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków podatkowoprawnych względem dostawcy gazu na rzecz Wnioskodawcy, albowiem to nie on wystąpił z wnioskiem o wydanie na jego rzecz interpretacji w zakresie jego praw lub obowiązków (dotyczących jego uprawnień lub obowiązków) w zakresie podatku akcyzowego.

Ponadto interpretacja odnosi się do opisanego zdarzenia przyszłego, w którym wyroby gazowe będą wykorzystywane jak wskazał Wnioskodawca w procesach stanowiących procesy metalurgiczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl