IBPP4/443-910/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-910/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie praw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie praw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Stowarzyszenie realizuje działalność statutową i prowadzi też działalność gospodarczą (rozlicza podatek VAT zgodnie z art. 90 ww. ustawy).

Od dnia 1 maja 2011 realizuje projekt pn. "XXX" zwany dalej "XXX" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Europy Środkowej na lata 2007-2013, (priorytet 4 - wzmacnianie konkurencyjności i atrakcyjności miast i regionów. Działanie 4.3 Kapitalizacja kulturalnych zasobów na rzecz wzrostu atrakcyjności miast i regionów). Ww. projekt jest dofinansowany w 85%, przy czym VAT jest kosztem kwalifikowanym. Realizacja niniejszego projektu zgodnie z działalnością statutową stowarzyszenia ma na celu wzmocnienie konkurencyjności i ekonomicznej atrakcyjności regionów Europy Środkowej, poprzez wdrożenie długookresowej strategii na rzecz ochrony tradycyjnego zbieractwa roślin i ziół. Tym samym, projekt ukierunkowany zostanie na podtrzymanie i wzmocnienie idei zielarstwa w najbiedniejszych i ekonomicznie najmniej rozwiniętych regionach. Jak również na zwiększenie społecznej i środowiskowej równowagi w zakresie eksploatacji naturalnych zasobów flory.

Należy podkreślić iż przedmiotowy projekt zakłada nabycie towarów i usług, dokumentowane fakturami VAT, niezbędnych do realizacji ww. projektu tj.

* przygotowanie materiałów i publikacji o tematyce zielarskiej,

* wizyty studyjne, szkolenia dla grup docelowych projektu (bezrobotni, osoby starsze),

* wydatki związane z utrzymaniem biura projektu,

* zakup wyposażenia biurowego,

* zakup niezbędnych środków trwałych do realizacji projektu (sprzęt elektroniczny)

* aranżacja pomieszczenia dla celów wystawienniczych - religijne i zabobonne aspekty gospodarowania roślinami i ziołami tj. zakup specjalistycznego umeblowania oraz przenośnej maszyny do suszenia ziół.

Przewidziane działania projektu nie mają charakteru komercyjnego. Stowarzyszenie nie będzie wykorzystywało zakupionych do projektu materiałów, towarów i usług do działalności gospodarczej - nie będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pt. "XXX" o którym mowa powyżej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupy materiałów, towarów i usług nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, zatem Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie materiałów, towarów i usług związanych z realizacją projektu "XXX" na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż odliczenie podatku VAT dotyczy podatku naliczonego zawartego w cenie towaru nabytego w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Sformułowanie jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji, nie pozostawia żadnych wątpliwości, że nabyty towar musi być wykorzystany, przynajmniej w sferze zamiaru, na potrzeby czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Stowarzyszenie realizuje działalność statutową i prowadzi też działalność gospodarczą (rozlicza podatek VAT zgodnie z art. 90 ww. ustawy).

Od dnia 1 maja 2011 realizuje projekt pn. "Promocja tradycyjnych form zbieractwa dzikich roślin w celu zniwelowania różnic społecznych i ekonomicznych w Europie Środkowej" zwany dalej "Traditional and Wild" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja niniejszego projektu zgodnie z działalnością statutową stowarzyszenia ma na celu wzmocnienie konkurencyjności i ekonomicznej atrakcyjności regionów Europy Środkowej, poprzez wdrożenie długookresowej strategii na rzecz ochrony tradycyjnego zbieractwa roślin i ziół. Tym samym, projekt ukierunkowany zostanie na podtrzymanie i wzmocnienie idei zielarstwa w najbiedniejszych i ekonomicznie najmniej rozwiniętych regionach. Jak również na zwiększenie społecznej i środowiskowej równowagi w zakresie eksploatacji naturalnych zasobów flory.

Przedmiotowy projekt zakłada nabycie towarów i usług, dokumentowane fakturami VAT, niezbędnych do realizacji ww. projektu tj.

* przygotowanie materiałów i publikacji o tematyce zielarskiej,

* wizyty studyjne, szkolenia dla grup docelowych projektu (bezrobotni, osoby starsze),

* wydatki związane z utrzymaniem biura projektu,

* zakup wyposażenia biurowego,

* zakup niezbędnych środków trwałych do realizacji projektu (sprzęt elektroniczny)

* aranżacja pomieszczenia dla celów wystawienniczych - religijne i zabobonne aspekty gospodarowania roślinami i ziołami tj. zakup specjalistycznego umeblowania oraz przenośnej maszyny do suszenia ziół.

Przewidziane działania projektu nie mają charakteru komercyjnego. Stowarzyszenie nie będzie wykorzystywało zakupionych do projektu materiałów, towarów i usług do działalności gospodarczej - nie będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie będzie wykorzystywał zakupionych do projektu materiałów, towarów i usług do działalności gospodarczej - nie będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych do projektu materiałów, towarów i usług do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania zakupionych do projektu materiałów, towarów i usług do czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl