IBPP4/443-906/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-906/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt Miasta pn. "..." Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 13 maja 2010 r. otrzymał dofinansowanie w ramach Działania 5.2 Gospodarka odpadami RPO W 2007-2013.

Miasto jest wnioskodawcą, podmiotem zamawiającym oraz współfinansującym inwestycję. Natomiast zarządzającym projektem w imieniu Miasta będzie jednostka organizacyjna Miasta - Miejskie Składowiska Odpadów, która prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej.

Jednostka - Miejskie Składowiska Odpadów utworzona została na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 13 grudnia 1995 r. Jednostka działa na podstawie ustawy o finansach publicznych, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o odpadach, statutu zatwierdzonego przez Radę Miasta oraz Regulaminu Organizacyjnego.

Przedmiotem działalności jednostki jest:

* eksploatacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne i gospodarowanie posiadanymi odpadami,

* planowanie, pozyskiwanie, organizacja i docelowe zarządzanie terenami pod potrzeby gospodarki gruzem i ziemią.

Zgodnie ze statutem kierownik jednostki wykonuje zadania ustalone przez Prezydenta Miasta, zarządza jednostką poprzez rozstrzygnięcia podejmowane osobiście lub poprzez imiennie upoważnionych pracowników, główny księgowy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową jednostki. Jednostka wykonuje swoje zadania samodzielnie i posiada odrębny rachunek bankowy. Majątek jednostki jest własnością komunalną Miasta. Dochody z działalności jednostki są dochodami budżetu, a wydatki wydatkami budżetu. Projekt zakłada budowę instalacji kompostowni dla odpadów oznaczonych kodem 20 02 01 (odpady ulegające biodegradacji) oraz kodem 20 03 02 (odpady z targowisk).

Realizacja inwestycji umożliwi spełnienie wymagań przepisów Unii Europejskiej i krajowych dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi. W wyniku procesu kompostowania uzyskany zostanie kompost możliwy do gospodarczego wykorzystania np. do nawożenia pól i wzbogacania gleb. Przedmiotowy projekt wpłynie również na osiągnięcie celów długoterminowych:

* wyeliminowanie negatywnego wpływu na środowisko odpadów oznaczonych kodem 20 02 01 (odpady ulegające biodegradacji) oraz kodem 20 03 02 (odpady z targowisk),

* uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie miasta i powiatu,

* osiągniecie wskaźników wskazanych w Dyrektywie Komisji Europejskiej,

* poprawa stanu środowiska naturalnego na terenie miasta i powiatu,

* rozwój i popularyzacja w społeczeństwie selektywnego zbierania odpadów,

* poprawa jakości i warunków życia mieszkańców powiatu,

* poprawa czystości i porządku w regionie.

Środki trwałe, jakie zostaną wytworzone w wyniku realizacji projektu, przez co najmniej 5 lat od zakończenia realizacji projektu stanowić będą wyłączną własność Miasta.

Realizacja projektu jest związana z wykonywaniem zadań własnych gminy.

Wartość zadania inwestycyjnego zgodnie z dokumentacją aplikacyjną (w wartości brutto) wynosi 6.500.886,03 PLN, wartość otrzymanego dofinansowania 3.956.439,23 PLN.

Wpływy finansowe z działalności kompostowni nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Finansowa wewnętrzna stopa zwrotu, w wariancie z dotacją w okresie 25 lat wynosi (-16,01%).

Wszystkie faktury - koszty związane z realizacją zadania inwestycyjnego będą pokrywane przez Miasto.

Natomiast faktury - przychody ze sprzedaży kompostu, po realizacji zadania inwestycyjnego będą wystawiane przez Miejskie Składowiska Odpadów. Również wszelkie koszty związane z działalnością kompostowni pokrywane będą przez Miejskie Składowiska Odpadów.

Zarówno Miasto, jako Beneficjent projektu, jak i Miejskie Składowiska Odpadów, które po zakończeniu realizacji projektu będzie zarządzać nowo powstałą infrastrukturą są odrębnymi podatnikami VAT. Miejskie Składowiska Odpadów nie posiada osobowości prawnej, ale jest odrębnym podatnikiem VAT.

Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych związanych z działalnością powstałej infrastruktury (kompostowni) i nie będzie realizowało opodatkowanych przychodów.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 sierpnia 2010 r. inwestycja po zrealizowaniu zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie Miejskiemu Składowisku Odpadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i na jakich warunkach i w jakiej kwocie, Miasto będzie mogło odzyskać podatek VAT od nakładów inwestycyjnych.

Wartość podatku VAT została wyliczona na kwotę 1.172.290,92 PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 sierpnia 2010 r.), Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. W dokumentacji aplikacyjnej dla ww. zadania inwestycyjnego przyjęto, że Miasto nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nabywanie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego też czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Działania 5.2 Gospodarka odpadami RPO W 2007-2013 na realizacje projektu pn. "...".

Projekt zakłada budowę instalacji kompostowni dla odpadów oznaczonych kodem 20 02 01 (odpady ulegające biodegradacji) oraz kodem 20 03 02 (odpady z targowisk).

Realizacja inwestycji umożliwi spełnienie wymagań przepisów Unii Europejskiej i krajowych dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi. W wyniku procesu kompostowania uzyskany zostanie kompost możliwy do gospodarczego wykorzystania np. do nawożenia pól i wzbogacania gleb. Przedmiotowy projekt wpłynie również na osiągnięcie celów długoterminowych:

* wyeliminowanie negatywnego wpływu na środowisko odpadów oznaczonych kodem 20 02 01 (odpady ulegające biodegradacji) oraz kodem 20 03 02 (odpady z targowisk),

* uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie miasta i powiatu,

* osiągniecie wskaźników wskazanych w Dyrektywie Komisji Europejskiej,

* poprawa stanu środowiska naturalnego na terenie miasta i powiatu,

* rozwój i popularyzacja w społeczeństwie selektywnego zbierania odpadów,

* poprawa jakości i warunków życia mieszkańców powiatu,

* poprawa czystości i porządku w regionie.

Środki trwałe, jakie zostaną wytworzone w wyniku realizacji projektu, przez co najmniej 5 lat od zakończenia realizacji projektu stanowić będą wyłączną własność Miasta.

Realizacja projektu jest związana z wykonywaniem zadań własnych gminy.

Wszystkie faktury - koszty związane z realizacją zadania inwestycyjnego będą pokrywane przez Miasto.

Faktury - przychody ze sprzedaży kompostu, po realizacji zadania inwestycyjnego będą wystawiane przez Miejskie Składowiska Odpadów. Również wszelkie koszty związane z działalnością kompostowni pokrywane będą przez Miejskie Składowiska Odpadów.

Zarówno Miasto, jako Beneficjent projektu, jak i Miejskie Składowiska Odpadów, które po zakończeniu realizacji projektu będzie zarządzać nowo powstałą infrastrukturą są odrębnymi podatnikami VAT. Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych związanych z działalnością powstałej infrastruktury (kompostowni) i nie będzie realizowało opodatkowanych przychodów.

Inwestycja po zrealizowaniu zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie Miejskiemu Składowisku Odpadów.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie wybudowanej kompostowni odpadów) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przekazanie nieodpłatnie w użyczenie majątku wytworzonego w ramach projektu (tekst jedn.: kompostowni odpadów) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - przekazanie inwestycji nieodpłatnie jako użyczenie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi dotyczącymi ww. projektu to bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie pytania Wnioskodawcy w części dot. na jakich warunkach i w jakiej kwocie będzie mógł odzyskać podatek VAT od tych nakładów.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko możliwości odliczenia podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia (kompostowni odpadów) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl