IBPP4/443-904/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-904/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "Modernizacja ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego w K. umożliwiająca wykorzystanie obiektu w okresie zimowym - dostawa i montaż lodowiska"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "Modernizacja ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego w K. umożliwiająca wykorzystanie obiektu w okresie zimowym - dostawa i montaż lodowiska".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 4 lutego 2009 r. Wnioskodawca przystępując do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski w K. złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "Modernizacja ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego w K. umożliwiająca wykorzystanie obiektu w okresie zimowym - dostawa i montaż lodowiska". W ramach projektu funkcjonujące już ogólnodostępne boiska wielofunkcyjne w K. zostaną doposażone w lodowisko wraz z jego montażem oraz niezbędny sprzęt sportowy (np. łyżwy) zakupiony w celu umożliwienia uczestnikom korzystania z niego. Teren, na którym zostanie zlokalizowane lodowisko znajduje się w kompleksie, przekazanym w zarząd M. w K. na podstawie decyzji nr. Prezydenta Miasta K. z dnia 30 grudnia 2008 r., wydanej w oparciu o przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Lodowisko realizowane w ramach działania 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa... na lata 2007-2013 pozwoli na rozszerzenie oferty sportowej funkcjonującego już kompleksu boisk sportowych wraz z szatniami i zapleczem socjalnym wybudowanym w ramach programu "Moje boisko...". Projekt jest kontynuacją rozpoczętych działań na rzecz rozwoju sportu w Gminie K. Zakłada się, że bezpośrednio po zakończeniu inwestycji lodowisko zostanie przekazane do bezpłatnego używania gminnej jednostce organizacyjnej funkcjonującej w formie jednostki budżetowej - M., na podstawie art. 21 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) oraz art. 54 pkt 3 Statutu M. w K. uchwalonego Uchwałą Nr. Rady Miasta K. z dnia 21 marca 2006 r. Z chwilą przyjęcia do używania ww. obiektu M. zostanie jego administratorem i to on będzie prowadził na obiekcie, o którym mowa wyżej, prace konserwatorskie, wszelkie prace dotyczące poprawnego funkcjonowania lodowiska, działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie wypożyczania sprzętu sportowego zakupionego w trakcie realizacji programu. M. też będzie pobierał opłaty za bilety wstępu na lodowisko. W świetle powyższego M. będzie jednostką wykonującą na terenie obiektu czynności opodatkowane podatkiem VAT. Okres realizacji projektu to okres od 17 lipca 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., a planowane rozliczenie projektu to dzień 31 grudnia 2009 r. Wartość projektu wynosi 565.320,00 PLN, w tym: wkład własny gminy 15% - 84.798,00 PLN, dofinansowanie UE 85% - 480.522,00 PLN. Celem projektu jest wzrost efektywności i jakości rozwijanych usług publicznych dzięki poprawie warunków dla efektywnego spędzania czasu wolnego na terenie Gminy K., a tym samym przyczynienie się do promocji i rozwoju sportu poprzez zwiększenie ilości świadczonych usług adekwatnie do przepisu art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). organizacja czasu wolnego mieszkańców jest zadaniem własnym gminy. Powyższą inwestycję w imieniu Gminy realizował będzie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług Urząd Miasta K. Zakupiony i zainstalowany obiekt po zakończeniu inwestycji wraz z infrastrukturą towarzyszącą przekazany zostanie jednostce organizacyjnej gminy - jednostce budżetowej, która jest także zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina K. w rozumieniu Urząd Miasta K. realizujący zadania w imieniu Gminy, jako beneficjent projektu "Modernizacja ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego w K. umożliwiająca wykorzystanie obiektu w okresie zimowym - dostawa i montaż lodowiska" realizowanego w ramach działania 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa... na lata 2007-2013, uważa, że nie ma możliwości odliczania podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach wykonawców dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań tego projektu ani w części, ani w całości. Gmina K. - Urząd Miasta realizując to zadanie nie prowadzi działań zmierzających do prowadzenia działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Realizacja tego projektu stanowi zadanie własne Gminy nałożone przepisami art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Stosownie do zapisu zawartego w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych przepisami ustawy - Ordynacja podatkowa wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W celu wykonania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu inwestycji wszystkie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na obiekcie przekazanym przez Gminę bezpośrednio po zakończeniu inwestycji jednostce organizacyjnej gminy - M. wykonywane będą przez M.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Urzędu Gminy i Gminy) jest Gmina K. - jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład projektu, o którym mowa wyżej jest jednocześnie realizacją zadań inwestycyjnych zaliczanych do zadań o charakterze publicznym. Jest to zadanie własne Gminy nałożone przepisami art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wykonawców dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań objętych projektem - ani w części ani w całości, ponieważ Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług - jako jednostka samorządowa wykonuje zadania o charakterze publicznym, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w części ani w całości, zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawców, ponieważ zakupy, o których mowa nie będą służyły czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu inwestycji wszystkie czynności opodatkowane będą wykonywane przez jednostkę budżetową Gminy - M., odrębnego od Gminy podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych będzie realizował inwestycję pn. "Modernizacja ogólnodostępna boiska wielofunkcyjnego w K. umożliwiająca wykorzystanie obiektu w okresie zimowym - dostawa i montaż lodowiska". Wnioskodawca realizując to zadanie nie prowadzi działań zmierzających do prowadzenia działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Z treści wniosku wynika, że bezpośrednio po zakończeniu inwestycji lodowisko zostanie przekazane do bezpłatne używania gminnej jednostce organizacyjnej funkcjonującej w formie jednostki budżetowej - M. Z chwilą przyjęcia do używania ww. obiektu M. zostanie jego administratorem i to on będzie prowadził na obiekcie, o którym mowa wyżej, prace konserwatorskie, wszelkie prace dotyczące poprawnego funkcjonowania lodowiska, działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie wypożyczania sprzętu sportowego zakupionego w trakcie realizacji programu. M. też będzie pobierał opłaty za bilety wstępu na lodowisko. M. będzie jednostką wykonującą na terenie obiektu czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości ani w części, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl