IBPP4/443-890/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-890/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwania tut. organu nr IBPP4/443-890/10/ŁW z dnia 6 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina złożyła w 2008 r. do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - zadania pn. "...".

Całkowity koszt projektu opiewał na kwotę 203 820 zł, z czego kwota dofinansowania ze środków EFRR wyniosła 173 247 zł to jest nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Projekt miał na celu stworzenie platformy e-usług publicznych obejmujących elektroniczną skrzynkę podawczą, system formularzy elektronicznych oraz system weryfikacji podpisu elektronicznego, a także oprogramowanie służące poprawie jakości procedur administracyjnych realizowanych w Urzędzie Miasta poprzez elektroniczny system obiegu dokumentów wraz z systemem przepływu pracy oraz archiwum zakładowym.

Nakłady inwestycyjne obejmowały:

1.

zakup niezbędnego oprogramowania,

2.

poszerzenie oraz modernizację sprzętu komputerowego,

3.

szkolenia dla pracowników urzędu w zakresie obsługi nowego systemu.

Do złożonego wniosku o dofinansowanie realizacji zadania "..." zostało załączone oświadczenie beneficjenta w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT, w którym wyraźnie zaznaczono, ze Urząd nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT i w związku z powyższym ww. podatek jest kosztem kwalifikowanym projektu.

W dniu 30 grudnia 2008 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II Społeczeństwo Informacyjne Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych nr projektu - 45, w której określono termin realizacji od 1 kwietnia 2008 r. do 15 stycznia 2009 r.

Aneksem Nr 1 z dnia 10 sierpnia 2009 r. zmieniono termin realizacji inwestycji określając datę jej rozpoczęcia (poniesienie pierwszego wydatku w projekcie) na 2 stycznia 2008 r. i zakończenie (zakończenie finansowe realizacji) 30 października 2009 r.

Projekt został zrealizowany i rozliczony w przewidzianym umową terminie.

Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego w I kwartale 2010 r. skontrolowali prawidłowość jego realizacji, nie znajdując uchybień.

Czynnym, zarejestrowanym i składającym deklaracje VAT-7 podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze identyfikacyjnym jest Urząd Miasta P. z siedzibą w P. przy ul. D.

Na wszystkich fakturach zakupu za wykonane usługi (np. szkolenia pracowników) oraz zakupiony sprzęt komputerowy i zakupione licencje na program komputerowy, jak kupujący widnieje Urząd Miasta P.

Realizacja projektu wynika z ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.), która obligowała gminy do zwiększenia liczby usług publicznych świadczonych droga elektroniczną, poprzez stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Projekt na żadnym etapie realizacji nie zakładał wykonywania na rzecz mieszkańców miasta, jakichkolwiek czynności odpłatnych, tj. opodatkowanych podatkiem VAT.

Zrealizowany w mieście system elektroniczny powstały w wyniku realizacji ww. projektu nie może być wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym, tj. do pobierania opłat z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania, nie ma też możliwości świadczenia usług za wynagrodzeniem polegających na przykład na zamieszaniu reklam firm. Czynności o charakterze cywilnoprawnym (wystawianie faktur, rachunków) wykonuje moduł w programie finansowo-księgowym (EFKA).

Wszystkie informacje i dane dotyczące działalności urzędu i podległych mu jednostek organizacyjnych (np. szkół) są udostępniane i umieszczane bezpłatnie i żadne usługi komercyjne nie są świadczone poprzez system elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 lipca 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatku naliczony od ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 12 lipca 2010 r.), nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od ww. projektu, ponieważ zgodnie z ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.):

1.

art. 5 ust. 1 mówi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

- eksport towarów,

- import towarów.

Urząd nie świadczy żadnej z tych czynności na rzecz swoich mieszkańców i nie wystawia faktur VAT, które są podstawą do odliczenia podatku od towarów i usług.

2.

art. 15 ust. 6, który wyraźnie mówi "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa do realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązującym od 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zostało ono również przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 15 i 18 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie, czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - zadania pn. "...".

Projekt miał na celu stworzenie platformy e-usług publicznych obejmujących elektroniczną skrzynkę podawczą, system formularzy elektronicznych oraz system weryfikacji podpisu elektronicznego, a także oprogramowanie służące poprawie jakości procedur administracyjnych realizowanych w Urzędzie Miasta poprzez elektroniczny system obiegu dokumentów wraz z systemem przepływu pracy oraz archiwum zakładowym.

Nakłady inwestycyjne obejmowały:

1.

zakup niezbędnego oprogramowania,

2.

poszerzenie oraz modernizację sprzętu komputerowego,

3.

szkolenia dla pracowników urzędu w zakresie obsługi nowego systemu.

Realizacja projektu wynika z ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.), która obligowała gminy do zwiększenia liczby usług publicznych świadczonych droga elektroniczną, poprzez stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Projekt na żadnym etapie realizacji nie zakładał wykonywania na rzecz mieszkańców miasta, jakichkolwiek czynności odpłatnych, tj. opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie informacje i dane dotyczące działalności urzędu i podległych mu jednostek organizacyjnych (np. szkół) są udostępniane i umieszczane bezpłatnie i żadne usługi komercyjne nie są świadczone poprzez system elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że powstałe w efekcie projektu mienie nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie pytania drugiego dotyczącego możliwości uznania podatku naliczonego za koszt kwalifikowany zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl