IBPP4/443-885/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-885/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 5 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-885/11/AŚ z dnia 25 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż oprogramowania, sprzętu komputerowego oraz szkoleń. Do 31 grudnia 2010 r. była to wg ustawy o VAT sprzedaż opodatkowana (dot. sprzedaży oprogramowania i sprzętu komputerowego) i zwolniona (dot. usług szkoleniowych). Podatek VAT rozliczany był wg współczynnika proporcji. Od tego roku usługi szkoleniowe zostały objęte stawką 23%, zatem cała sprzedaż Wnioskodawcy jest opodatkowana podatkiem VAT w stawce podstawowej. W roku 2009 Wnioskodawca składał wniosek o dofinansowanie projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki na szkolenia i wówczas VAT jako niemożliwy do odliczenia został w budżecie przewidziany jako kwalifikowalny. Koszty były uwzględnione w kwotach brutto.

Wniosek został rozpatrzony pozytywnie w tym roku w maju, kiedy to po nowelizacji ustawy o VAT usługi szkoleniowe podlegają stawce 23%.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 1 października 1993 r. na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym - kopia VAT-5 w załączeniu. Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, która jest opodatkowana w stawce podstawowej 23%. Co miesiąc Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 i rozlicza podatek VAT. Ponadto od 1 maja 2004 r. jest również podatnikiem VAT UE na podstawie art. 97 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - kopia VAT-5UE.

Nazwa projektu, którego dotyczy zapytanie: "...". Wniosek złożony w (...) Urzędzie Pracy w K. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Firma C. nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jest Autoryzowanym Centrum Szkoleniowym firmy A.

Wnioskodawca nie świadczy szkoleń z podstawowych zasad higieny. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi szkoleniowe w zakresie obsługi oprogramowania komputerowego firmy A. Organizacja szkoleń odbywa się w ramach własnej kadry jak również firm zewnętrznych. Instruktorzy współpracują z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych bądź też wystawiają za wykonane usługi szkoleniowe faktury VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach projektu, którego dotyczy przedmiotowy wniosek są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Szkolenia prowadzone przez firmę Wnioskodawcy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Firma Wnioskodawcy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, natomiast jest instytucją szkoleniową wpisaną do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w (...) Urzędzie Pracy.

Szkolenia przewidziane w projekcie pod nazwą "..." mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Projekt jest skierowany do osób z własnej inicjatywy wykazujących chęć podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania, wizualizacji i tworzenia dokumentacji 2D i 3D z wykorzystaniem programu A. Projekt ma służyć nabyciu nowych, podniesieniu lub też zmianie dotychczasowych kwalifikacji zawodowych i skutkować zwiększeniem konkurencyjności na rynku pracy dzięki zdobyciu międzynarodowego certyfikatu obsługi programu A.

Na szkolenia uczestnicy zgłaszają się we własnym zakresie - nie kieruje ich pracodawca - w projekcie założony jest warunek, iż kursanci nie mogą być skierowani przez pracodawcę, muszą zgłaszać się indywidualnie. Szkolenia dotyczą oprogramowania A, który usprawni proces projektowania we wszystkich dziedzinach, a stopień wykorzystania umiejętności zależy indywidualnie od kursanta (podobnie jak programu... itp.)

Szkolenia nie są obowiązkowe na zajmowanym stanowisku pracy. Projekt skierowany jest do dorosłych osób pracujących (powyżej 18 roku życia oraz z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą), które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności (poza godzinami i miejscem pracy) w zakresie komputerowego wspomagania projektowania A, w szczególności osoby zatrudnione o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach w tym zakresie. Grupę docelową stanowią więc osoby zagrożone wykluczeniem technologicznym ze względu na kwalifikacje uniemożliwiające wzrost wydajności w projektowaniu komputerowym wobec pojawiających się na rynku nowoczesnych aplikacji wspomagających projektowanie

Szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych. Dofinansowanie ze środków publicznych firma Wnioskodawcy otrzyma bezpośrednio - Wnioskodawca nie będzie podwykonawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 lipca 2011 r.):

Czy firma Wnioskodawcy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą: "..." złożonego w (...) Urzędzie Pracy w K.w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 lipca 2011 r.), wydatki wiążą się z usługami opodatkowanymi stawką 23% jakiej podlegają od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe, które świadczy firma Wnioskodawcy w bieżącej działalności oraz jakie ma świadczyć w przedmiotowym projekcie. Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca odlicza podatek naliczony przy dokonaniu zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Zgodnie z podstawową zasadą dotyczącą prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż oprogramowania, sprzętu komputerowego oraz szkoleń. W roku 2009 Wnioskodawca złożył w (...) Urzędzie Pracy w K.w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Wniosek został rozpatrzony pozytywnie w tym roku w maju.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Firma C. nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jest Autoryzowanym Centrum Szkoleniowym firmy A.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach projektu, którego dotyczy przedmiotowy wniosek są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Szkolenia prowadzone przez firmę Wnioskodawcy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Firma Wnioskodawcy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, natomiast jest instytucją szkoleniową wpisaną do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w (...) Urzędzie Pracy.

Szkolenia przewidziane w projekcie pod nazwą "..." mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Projekt jest skierowany do osób z własnej inicjatywy wykazujących chęć podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie projektowania, wizualizacji i tworzenia dokumentacji 2D i 3D z wykorzystaniem programu A. Projekt ma służyć nabyciu nowych, podniesieniu lub też zmianie dotychczasowych kwalifikacji zawodowych i skutkować zwiększeniem konkurencyjności na rynku pracy dzięki zdobyciu międzynarodowego certyfikatu obsługi programu A.

Szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych. Dofinansowanie ze środków publicznych firma Wnioskodawcy otrzyma bezpośrednio - Wnioskodawca nie będzie podwykonawcą.

W ocenie Wnioskodawcy, po nowelizacji ustawy o VAT usługi szkoleniowe podlegają stawce 23%.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż w przedmiotowej sprawie brak jest możliwości dokonania prawidłowej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy bez uprzedniego wskazania czy faktycznie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. "..." po nowelizacji ustawy o VAT, w roku 2011 r. podlegają stawce 23%.

Należy podkreślić, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku do 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Należy zauważyć, iż na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. "..." są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE L Nr 77 str. 1), przy czym przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. "..." usługi szkoleniowe, stanowiące jak wskazał jednoznacznie Wnioskodawca usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych od 1 stycznia 2011 r. w dalszym ciągu korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, zdaniem tut. organu, nie sposób się zgodzić z Wnioskodawcą, że usługi, jakie świadczone będą w ramach realizacji projektu pn. "..." w 2011 r. podlegają stawce 23% VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl