IBPP4/443-876/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-876/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku 22 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje i świadczy różnego typu usługi wg opodatkowania podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7.

W ramach działalności komercyjnej o której mowa wyżej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opracowania studiów wykonalności, usługi doradcze dla przedsiębiorców, projektowe w zakresie budownictwa, wynajem powierzchni, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców itp.

Oprócz wymienionych usług Wnioskodawca realizuje szereg projektów finansowanych w ramach Funduszy Strukturalnych na podstawie zawartych umów z WUP lub P. lub w partnerstwie z uczelniami wyższymi.

28 maja 2008 r. pomiędzy Wnioskodawca, a P. została podpisana umowa dotycząca przygotowania projektu indywidualnego pn. "...".

Szacowany budżet projektu wynosi 59.867.450,00 zł. Wkład własny beneficjenta - 12.144.731,88 zł, natomiast dofinansowanie UE - 47.722.718,12 zł.

Faza przygotowania: 1 styczeń 2007 r. - 30 wrzesień 2009 r.

Planowana faza realizacji: 1 styczeń 2010 r. - 31 grudnia 2013 r.

Okres trwałości projektu obowiązuje przez okres 5 lat od chwili zakończenia inwestycji tj. od dnia 31 grudnia 2013 r.

W ramach projektu planowane jest:

1.

uzbrojenie 51 ha terenów inwestycyjnych dla przyszłych inwestorów, w miejscowości J. J. i R. W ramach kompleksowego uzbrojenia strefy powstanie: kanalizacja sanitarna i deszczowa, sieć wodociągowa, gazowa i droga komunikująca strefę (tzw. droga wewnętrzna). Z dystrybutorami odpowiedzialnymi za dostawę poszczególnych mediów tj. P, K, M, zostaną podpisane odpłatne umowy dzierżawy, a po okresie trwałości projektu planowane jest odpłatne przekazanie ww. infrastruktury,

2.

budowa dwóch obiektów laboratoryjnych, które będą działać przy uczelniach wyższych: Politechnice oraz Uniwersytecie. Tematyka badawcza Uniwersytetu obejmować będzie działalność z dziedziny biotechnologii. Laboratoria Politechniki mają przyczyniać się przede wszystkim, do wnikliwego opracowania, wykonywania i uruchomienia nowych technologii produkcji. Ich tematyka badawcza w głównej mierze związana jest z branżą lotniczą. Po zakończeniu inwestycji z uczelniami w ramach podpisanych umów współpracy zostanie ustalony czynsz dzierżawny za użytkowanie obiektów - określony na poziomie kosztów amortyzacji obiektu i aparatury badawczej w części dotyczącej wkładu własnego do projektu. Koszty utrzymania związane z funkcjonowaniem laboratoriów będą finansowane przez uczelnie. Po zakończeniu okresu trwałości, uczelnie przejmą odpłatnie budynki laboratoriów na swój stan majątku, koszt odkupu zostanie skalkulowany na poziomie wkładu własnego wniesionego do projektu,

3.

wybudowanie i uruchomienie Inkubatora Technologicznego wraz z Centrum Obsługi na terenie funkcjonującej Strefy - S1. Obiekt Inkubatora Technologicznego wraz z Centrum Obsługi powstanie jako obiekt przeznaczony w głównej mierze pod wynajem dla małych i średnich firm produkcyjnych i usługowo - produkcyjnych. Z tytułu najmu pomieszczeń biurowych i usługowo-produkcyjnych będzie pobierany czynsz dzierżawny. Budynek Inkubatora będzie własnością Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ po zakończeniu projektu inwestycyjnego II etap Wnioskodawca będzie świadczył odpłatne usługi związane z czynszem dzierżawnym (wy najem) a po zakończeniu trwałości projektu część obiektów oraz infrastruktura zostaną odpłatnie przekazane użytkownikom, a usługi te są opodatkowane podatkiem VAT, to zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W chwili obecnej na etapie projektowania ww. inwestycji RARR stosuje zasadę odliczania podatku VAT naliczonego i rozlicza w miesięcznych deklaracjach VAT - 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W ramach swojej działalności wykonuje i świadczy różnego typu usługi wg opodatkowania podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7.

28 maja 2008 r. pomiędzy Wnioskodawcą, a P. została podpisana umowa dotycząca przygotowania projektu indywidualnego pn. "...".

W ramach projektu planowane jest:

1.

uzbrojenie 51 ha terenów inwestycyjnych dla przyszłych inwestorów, w miejscowości J. i R. W ramach kompleksowego uzbrojenia strefy powstanie: kanalizacja sanitarna i deszczowa, sieć wodociągowa, gazowa i droga komunikująca strefę (tzw. droga wewnętrzna). Z dystrybutorami odpowiedzialnymi za dostawę poszczególnych mediów tj. P, K, M, zostaną podpisane odpłatne umowy dzierżawy, a po okresie trwałości projektu planowane jest odpłatne przekazanie ww. infrastruktury,

2.

budowa dwóch obiektów laboratoryjnych, które będą działać przy uczelniach wyższych: Politechnice oraz Uniwersytecie. Tematyka badawcza Uniwersytetu obejmować będzie działalność z dziedziny biotechnologii. Laboratoria Politechniki mają przyczyniać się przede wszystkim, do wnikliwego opracowania, wykonywania i uruchomienia nowych technologii produkcji. Ich tematyka badawcza w głównej mierze związana jest z branżą lotniczą. Po zakończeniu inwestycji z uczelniami w ramach podpisanych umów współpracy zostanie ustalony czynsz dzierżawny za użytkowanie obiektów - określony na poziomie kosztów amortyzacji obiektu i aparatury badawczej w części dotyczącej wkładu własnego do projektu. Koszty utrzymania związane z funkcjonowaniem laboratoriów będą finansowane przez uczelnie. Po zakończeniu okresu trwałości, uczelnie przejmą odpłatnie budynki laboratoriów na swój stan majątku, koszt odkupu zostanie skalkulowany na poziomie wkładu własnego wniesionego do projektu,

3.

wybudowanie i uruchomienie Inkubatora Technologicznego wraz z Centrum Obsługi na terenie funkcjonującej Strefy - S1. Obiekt Inkubatora Technologicznego wraz z Centrum Obsługi powstanie jako obiekt przeznaczony w głównej mierze pod wynajem dla małych i średnich firm produkcyjnych i usługowo - produkcyjnych. Z tytułu najmu pomieszczeń biurowych i usługowo-produkcyjnych będzie pobierany czynsz dzierżawny. Budynek Inkubatora będzie własnością Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) należy stwierdzić, że realizowany projekt pn. "..." jest związany z przyszłą sprzedażą opodatkowaną.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatne umowy dzierżawy, odpłatne przekazanie wytworzonej infrastruktury), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Zauważa się, iż w przypadku wystąpienia ewentualnej zmiany przeznaczenia wytworzonego mienia lub jego części Wnioskodawca winien mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku zmiany przeznaczenia powstałego w ramach realizacji projektu mienia.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1-6 stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl