IBPP4/443-861/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-861/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.), w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. "..." jest:

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji na terenie, którego właścicielem jest Zakład Gospodarki Komunalnej,

* prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji na terenie należącym do Gminy.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 lipca 2011 r. znak: IBPP4/443-861/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 oraz w 15% ze środków własnych Gminy. Przedsięwzięcie prowadzi do wdrożenia gospodarki odpadami komunalnymi poprzez budowę i wyposażenie obiektów przekształcania odpadów w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Realizacja projektu prowadzi do modernizacji i rozbudowy istniejącego Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych, którego właścicielem jest ZGK. Projekt przyczynia się do zminimalizowania ilości składowanych odpadów w sektorze komunalnym poprzez wdrożenie systemu ich przetwarzania.

W zakres prac przewidzianych w ramach inwestycji wchodzi utworzenie kompostowni, co pozwoli na rozwiązanie problemu zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu miasta i gmin ościennych. Celem projektu jest zmniejszenie ilości odpadów deponowanych i zdeponowanych w środowisku, wprowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami, a także zwiększenie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Projekt jest zgodny z Gminnym Programem Gospodarki Odpadami oraz Wojewódzkim Programem Gospodarki Odpadami. W ramach projektu zostaną wdrożone systemowe rozwiązania dotyczące selektywnej zbiórki oraz recyklingu i unieszkodliwiania odpadów ulegających biodegradacji, w szczególności poprzez: budowę placu składowego, zadaszonej wiaty na sprzęt, budowę boksów na frakcję kompostu i odpadów.

Wnioskodawcą i beneficjentem w tym projekcie jest Gmina, natomiast właścicielem terenów, na których zlokalizowana jest inwestycja jest ZGK Sp. z o.o., któremu Gmina powierzyła zarządzanie produktami projektu, jako operatorowi majątku wytworzonego w wyniku tej inwestycji. Wszystkie udziały w Spółce należą do Gminy.

Gmina samodzielnie zapewnia wykonalność techniczną, instytucjonalną i finansową projektu oraz jest odpowiedzialna za wdrożenie, monitorowanie oraz zachowanie trwałości projektu.

Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (wydatki, jakie gmina ponosi na realizację projektu) są wystawiane na Gminę jako beneficjenta projektu. Umowy z mieszkańcami na odbiór odpadów zawierać będzie ZGK Sp. z o.o., on też będzie wystawiał faktury VAT i rozliczał podatek należny.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku projektu będzie Gmina, która przekaże go do eksploatacji w formie nieodpłatnego użyczenia do ZGK Sp. z o.o.

Po upływie 5 lat planuje się wniesienie tego majątku przez Gminę w formie aportu do ZGK.

Ponadto w piśmie z dnia 1 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że właścicielem gruntu, na którym jest realizowana inwestycja jest Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (4 działki, które Gmina przekazała aportem w 2007 r) oraz Gmina (1 działka). Udziały w tej spółce należą w 100% do gminy.

Gmina posiada tytuł prawny do dysponowania nieruchomościami, na których jest realizowana inwestycja (zgoda właściciela - ZGK sp. z o.o.). Gminie została wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i pozwolenie na budowę kompostowni (Decyzja NR 637/10 z dnia 2 sierpnia 2010 r. wydana przez Starostę). W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o zmianę pozwolenia na budowę wraz z oświadczeniem o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Bezpośrednio po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania nastąpi jej przekazanie do eksploatacji do ZGK sp. z o.o. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Gmina nie będzie wykorzystywać kompostowni do jakichkolwiek czynności.

Umowa nieodpłatnego użyczenia zostanie zawarta na czas określony na okres trwałości projektu, który wynosi 5 lat.

Bezpośrednio po zakończeniu umowy nieodpłatnego użyczenia nastąpi wniesienie kompostowni aportem do ZGK sp. z o.o. Nie wystąpi okres, w którym Gmina będzie wykorzystywać kompostownię do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacja projektu współfinansowanego z EFRR.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy. Według przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji na terenie, którego właścicielem jest Zakład Gospodarki Komunalnej,

* prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji na terenie należącym do Gminy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. Tak więc dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego decydujące znaczenie będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z obecnymi lub przyszłymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie bowiem z podstawową zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje w określonych terminach wskazanych przez ustawodawcę (nawet jeśli w momencie realizacji prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Zwrócić również należy uwagę, iż cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu.

Zgodnie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nabywanie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego też czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". W ramach ww. projektu inwestycyjnego zostaną wdrożone systemowe rozwiązania dotyczące selektywnej zbiórki oraz recyklingu i unieszkodliwiania odpadów ulegających biodegradacji, w szczególności poprzez: budowę placu składowego, zadaszonej wiaty na sprzęt, budowę boksów na frakcję kompostu i odpadów.

Inwestycja jest realizowana na gruncie, którego właścicielem jest Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (4 działki, które Gmina przekazała aportem w 2007 r) oraz Gmina (1 działka). Udziały w tej spółce należą w 100% do gminy

Bezpośrednio po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania nastąpi jej przekazanie do eksploatacji do ZGK sp. z o.o. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Gmina nie będzie wykorzystywać kompostowni do jakichkolwiek czynności.

Umowa nieodpłatnego użyczenia zostanie zawarta na czas określony na okres trwałości projektu, który wynosi 5 lat.

Bezpośrednio po zakończeniu umowy nieodpłatnego użyczenia nastąpi wniesienie kompostowni aportem do ZGK sp. z o.o. Nie wystąpi okres, w którym Gmina będzie wykorzystywać kompostownię do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych.

Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (wydatki, jakie gmina ponosi na realizację projektu) są wystawiane na Gminę jako beneficjenta projektu. Umowy z mieszkańcami na odbiór odpadów zawierać będzie ZGK Sp. z o.o., on też będzie wystawiał faktury VAT i rozliczał podatek należny.

W treści wniosku wskazano, iż po zrealizowaniu przedsięwzięcia powstałe mienie zostanie przekazane w nieodpłatne użyczenie.

Należy zaznaczyć, iż przekazanie w nieodpłatne użytkowanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednio po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania nastąpi jej przekazanie do eksploatacji do ZGK sp. z o.o. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Gmina nie będzie wykorzystywać kompostowni do jakichkolwiek czynności. Umowy z mieszkańcami na odbiór odpadów zawierać będzie ZGK Sp. z o.o., on też będzie wystawiał faktury VAT i rozliczał podatek należny.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że Gmina nie będzie wykorzystywała inwestycji po zrealizowaniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem przychody z tytułu wykorzystywania kompostowni będzie uzyskiwał ZGK a nie Gmina.

Z treści wniosku wynika również, iż po upływie 5-letniej trwałości projektu nastąpi przekazanie mienia aportem do ZGK.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wnoszenie wkładów niepieniężnych (aportu) do spółek prawa handlowego lub cywilnego stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (dostawę towarów bądź świadczenie usług) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W przedstawionej sytuacji wniesienie przedmiotowej inwestycji - kompostowni w formie wkładu niepieniężnego do ZGK będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże, niezbędne staje się rozpatrzenie dwóch odrębnych sytuacji prawnopodatkowych, bowiem przedmiotem aportu będzie inwestycja realizowana na gruntach należących do Gminy, a część inwestycji na gruntach należących do ZGM.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Odnośnie części inwestycji realizowanej na gruntach należących do ZGK należy wskazać na regulacje dotyczące nieruchomości zawarte w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Stosownie do art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stosownie natomiast do treści art. 47 § 1 cyt. Kodeksu część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Z treści § 2 cyt. przepisu, wynika natomiast, iż częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W myśl § 3 powołanej normy, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Jak stanowi art. 48 ww. Kodeksu, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Z regulacji prawa cywilnego powołanego na użytek interpretacji wynika, iż budynki są częścią składową gruntu, a także - na mocy przepisów szczególnych - stanowią odrębny przedmiot własności.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że z punktu widzenia prawa cywilnego nakłady poniesione na inwestycję na cudzym gruncie stanowią z definicji część składową gruntu, a tym samym własność jego właściciela. W konsekwencji podmiot, który wyremontował lub wybudował obiekt, posadowiony na cudzym gruncie, ponosząc nakłady inwestycyjne, nie może go sprzedać, ponieważ nie ma do niego tytułu prawnego. A zatem przy zbyciu nakładów nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel, ponieważ przedmiot użyczenia przez cały okres trwania tego stosunku pozostaje własnością użyczającego. Ponadto, czynność przeniesienia poniesionych nakładów na właściciela nieruchomości nie jest dostawą towarów, bowiem nie mieści się w definicji towaru, zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zatem stwierdzić, iż zbycie nakładów poniesionych na budowę obiektu budowlanego na cudzym gruncie nie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą (art. 2 pkt 6 ustawy), która mogłaby stanowić towar. Niemniej jednak podmiot, który poniósł nakłady dysponuje pewnym prawem do poniesionych nakładów i może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. Wskazać zatem należy, iż nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Zatem czynność odrębnego wniesienia aportem nakładów inwestycyjnych w postaci kosztów robót budowlanych w świetle ustawy VAT traktowana jest jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, gdyż dochodzi w tym przypadku do przeniesienia prawa majątkowego. Świadczenie to nie zostało wymienione ani w ustawie o VAT, ani też w przepisach wykonawczych jako czynność zwolniona od podatku VAT lub korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT.

Dlatego też zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wniesienie aportem nakładów inwestycyjnych, o których mowa w wniosku (tj. część inwestycji wybudowana na gruncie ZGK) podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 23% jako czynność wniesienia aportem usług.

Ze względu więc na związek z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, w części związanej z realizacją inwestycji na gruncie należącym do ZGK.

W tym też zakresie należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Natomiast w części w jakiej inwestycja realizowana będzie na gruntach należących do Gminy będziemy mieli do czynienia z odpłatną dostawą towarów.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu (w części realizowanej na działce należącej do Gminy) będzie budowla - kompostownia, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniem z podatku VAT objęta została, dostawa budynków, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto, w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy postanowiono, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powyższego wynika, że powyższe przepisy dotyczą zwolnienia od podatku VAT dostawy budynków i budowli.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Ponieważ z treści wniosku wynika, iż budowla - kompostownia, w okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a wniesieniem aportem wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednio po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania nastąpi przekazanie do eksploatacji do ZGK na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia), zatem dopiero w momencie dokonania aportu, nastąpi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy budowli po jej wybudowaniu. Mając na uwadze definicje pierwszego zasiedlenia, będziemy mieli w przedmiotowej sytuacji do czynienia z pierwszym zasiedleniem nieruchomości po jej wybudowaniu.

Jednakże, należy mieć na uwadze, iż zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwolnieniem objęta jest również dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wykazano powyżej kompostownia po oddaniu do użytkowania nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem ze względu na brak związku dokonanych zakupów towarów i usług, które posłużą do wytworzenia mienia (kompostownia), z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy, jak to już wskazano powyżej, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa budowli (aport), o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym będzie zwolniona od podatku.

Reasumując należy stwierdzić, iż czynność wniesienia aportu (części inwestycji zrealizowanej na działce należącej do Gminy) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

W analizowanej sytuacji przedmiotem aportu będzie budowla (kompostownia), której dostawa będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W świetle powyższego nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi, które posłużą do wytworzenia kompostowni w części, w jakiej jest realizowana na gruncie należącym do Gminy, wykorzystane zostaną w pierwszej kolejności do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne użyczenie), a następnie do czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże korzystającej ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie zaś z generalną zasadą dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, prawo to przysługuje wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Poprzez zastosowanie wyłączenia z opodatkowania lub też zwolnienia z VAT przy dostawie towaru podatnik nie jest obciążony zapłatą podatku, nie może zatem w takich sytuacjach korzystać z prawa do odliczenia przy jego nabyciu.

Skoro więc Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług służących do wytworzenia kompostowni, w części w jakiej jest realizowana na gruncie Gminy, która wykorzystana zostanie wyłącznie do wykonania czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT oraz zwolnionej z opodatkowania - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy.

Zatem stwierdzić należy, że realizacja inwestycji na gruncie należącym do Gminy nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy w tym zakresie nie będzie przysługiwało do odliczenia podatku VAT.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy uwzględniane całościowo należało uznać:

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji na terenie, którego właścicielem jest Zakład Gospodarki Komunalnej,

* prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji na terenie należącym do Gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl