IBPP4/443-859/06/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-859/06/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, PKD 7525 z ochroną przeciwpożarową działa jako stowarzyszenie, na podstawie:

* ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr.79, poz. 855 z późn. zm.)

* ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. O ochronie przeciwpożarowej.

Działania ochotniczej straży pożarnej mają na celu zapobieganie pożarom w miejscowości będącej jej siedzibą oraz miejscowościach położonych w rejonie pomocy wzajemnej, a także współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami. Powyższa działalność opiera się na pracy społecznej jej członków. Majątek i fundusze Wnioskodawcy powstają ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków i zapisów, dochodów z majątku i imprez, ofiarności publicznej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca bierze udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń. Informuje ludność o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych. Rozwija wśród strażaków kulturę fizyczną i sport oraz prowadzi działalność kulturalno - oświatową oraz rozrywkową uczestniczy i reprezentuje OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich. Składa wnioski i projekty krajowe i unijne w celu pozyskania środków finansowych na działalność statutową.

Ochotnicza straż pożarna zadania i cele wyżej wymienione realizuje poprzez organizowanie:

* zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej,

* pododdziałów pożarniczych spośród swoich członków,

* prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z państwową strażą pożarną w organizowaniu szkoleń funkcyjnych OSP,

* młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,

* zespołów świetlicowych,

* zawodów sportowych i imprez promujących kulturę fizyczną oraz innych działań, mających na celu wykonanie zadań.

Ochotnicza straż pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy oś 4 leader w ramach PROW w 2007 - 2013, działanie 413, wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Nazwa projektu; "XXX" i realizowany jest w okresie od 1 października 2010 r. do 31 grudnia 2011 r., w tym I etap kończy się 31 maja 2011 r. W związku z jego realizacją Wnioskodawca dokonał i dokona zakupu towarów i usług niezbędnych do zrealizowania zadania.

Wydatki poniesione na realizację projektu - zakup towarów i usług, dokumentowane są fakturami VAT, efekt końcowy projektu wynika ze specyfiki działań osi 4 leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013. Zadanie realizowane dzięki środkom z programu poprzez organizację warsztatów szkoleniowych oraz imprez kulturalno - sportowych a także organizację czasu wolnego dla mieszkańców, ma na celu podnoszenie świadomości społeczności lokalnej na obszarze LRS, i wpłynie na poprawę jakości życia a także na wzrost zaangażowania mieszkańców w życie kulturalno - sportowe i społeczne. Wpłynie również na poprawę oferty spędzania czasu wolnego w zakresie sportu i kultury i integrację mieszkańców w kierunku współpracy i budowę społeczeństwa obywatelskiego w wyniku organizacji warsztatów historycznych, mających na celu uświadomienie współczesnym mieszkańcom istnienia wspaniałych - cichych bohaterów.

Towary nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności stanowiących podstawę podatku VAT, skutkiem czego jest brak możliwości zwrotu podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów przeznaczonych na realizację ww. projektu i utrzymującym status OSP jako podmiotu niebędącego czynnym podatnikiem VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku nauczonego wynikającego z faktur zakupowych dokumentujących realizację projektu; oś 4 leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Nazwa projektu "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżania kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych, dokumentujących realizację projektu; oś 4 leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 działanie 413, wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, nazwa projektu: "XXX", gdyż wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarowi usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy oś 4 leader w ramach PROW w 2007 - 2013, działanie 413, wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów na realizację projektu pod nazwą "XXX", który realizowany jest w okresie od 1 października 2010 r. do 31 grudnia 2011 r., w tym I etap kończy się 31 maja 2011 r.

W związku z jego realizacją Wnioskodawca dokonał i dokona zakupu towarów i usług niezbędnych do zrealizowania zadania. Wydatki poniesione na realizację projektu - zakup towarów i usług, dokumentowane są fakturami VAT. Zadanie realizowane dzięki środkom z programu poprzez organizację warsztatów szkoleniowych oraz imprez kulturalno - sportowych a także organizację czasu wolnego dla mieszkańców, ma na celu podnoszenie świadomości społeczności lokalnej na obszarze LRS, i wpłynie na poprawę jakości życia a także na wzrost zaangażowania mieszkańców w życie kulturalno - sportowe i społeczne. Towary nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności stanowiących podstawę podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą projektu "XXX".

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym organ podatkowy w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu, natomiast kwestię dotyczącą zwrotu podatku VAT, o której wspomniał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego potraktowano jedynie informacyjnie.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl