IBPP4/443-852/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-852/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) oraz z dnia 3 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 lipca 2010 r. nr IBPP4/443-852/10/ŁW oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina i Miasto przystępuje do projektu pn. "...", który współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest wykonanie zadaszonego targowiska miejskiego łączącego w sobie funkcję gospodarczą, kulturalną oraz rekreacyjną.

Przewiduje się, że targowisko pomieści miejsca handlowe do sprzedaży artykułów przemysłowych, warzyw i owoców, kwiatów i innych artykułów. Łącznie planuje się przygotowanie obszaru na 64 miejsca o powierzchni 16,5 m2 każde. Wybudowane zostaną pomieszczenia administracyjno socjalne, toalety wraz z miejscem do mycia naczyń, magazyn do przechowywania infrastruktury podstawowej oraz zostaną wydzielone miejsca na odpady. Teren wielofunkcyjnego targowiska będzie częściowo zadaszony. W części zadaszonej zakłada się oddzielenie poszczególnych funkcji obiektu kotarami (przegrodami) umożliwiającymi wykorzystanie przestrzeni zadaszonej w różnorodny sposób. Schemat zadaszenia oraz podział poszczególnych elementów konstrukcji zadaszenia będzie wykonany w taki sposób aby możliwe było zamontowanie elementów infrastruktury sportowej tj. kosze do koszykówki oraz infrastruktury kulturalnej tj. montaż sceny z możliwością zainstalowania oświetlenia, nagłośnienia oraz powieszenia kotary. W wyniku realizacji prac zostanie zrewitalizowany teren o powierzchni 1,377 ha, w tym powstaną dwa place parkingowe o łącznej powierzchni ok. 4600 m2. Powierzchnia zadaszonego placu targowiska wyniesie 2000 m2 (w tym miejsca handlowe o pow. 1056 m2). Powstanie jeden budynek pełniący funkcje socjalno-biurowe oraz magazynowe o powierzchni 184 m2.

Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem targowiska.

Po realizacji projektu będą pobierane opłaty targowe od osób handlujących na targowisku.

Na działalność kulturalno-sportową ww. obiekt udostępniany będzie bezpłatnie.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 13 lipca 2010 r. Gmina i Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Oprócz opłat targowych pobieranych na podstawie art. 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów związanych z użytkowaniem targowiska miejskiego, w tym w szczególności dochodów wynikających z umów cywilnoprawnych tj. najmu, dzierżawy.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "..." nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powstałe w wyniku realizacji place parkingowe będą udostępniane nieodpłatnie (nie będą pobierane opłaty za parkowanie pojazdów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina i Miasto jako realizator projektu pn. "..." ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 sierpnia 2010 r.), Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu pn. "...".

Pobierane przez Gminę opłaty targowe nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż ich pobór jest czynnością wykonywaną przez władzę publiczną i jest przykładem administracyjnej działalności gminy.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym więc nie istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. zadania.

Gmina nie ma także możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) przystępuje do projektu pn. "...", który współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest wykonanie zadaszonego targowiska miejskiego łączącego w sobie funkcję gospodarczą, kulturalną oraz rekreacyjną.

Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem targowiska.

Na działalność kulturalno-sportową ww. obiekt udostępniany będzie bezpłatnie.

Po realizacji projektu będą pobierane opłaty targowe od osób handlujących na targowisku.

Oprócz opłat targowych pobieranych na podstawie art. 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów związanych z użytkowaniem targowiska miejskiego, w tym w szczególności dochodów wynikających z umów cywilnoprawnych tj. najmu, dzierżawy.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "..." nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powstałe w wyniku realizacji place parkingowe będą udostępniane nieodpłatnie (nie będą pobierane opłaty za parkowanie pojazdów).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że pobierane przez Gminę opłaty targowe nie podlegają opodatkowaniu VAT

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "..." nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie była przedmiotem oceny tut. organu kwestia czy pobierane przez Gminę opłaty targowe nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl