IBPP4/443-835/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-835/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu do tut. organu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zrealizowanego zadania inwestycyjnego pn. "..." z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym, tj. zjazdów z ulic... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zrealizowanego zadania inwestycyjnego pn. "..." z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym, tj. zjazdów z ulic.... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "...".

Gmina jest właścicielem stadionu od 2006 r. Prawo użytkowania wieczystego stadionu wraz z urządzeniami towarzyszącymi Gmina nabyła na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 30 czerwca 2006 r. za kwotę 1.300.000,00 zł od Klubu Sportowego "...". Decyzją z dnia 19 października 2006 r. Wojewoda przekazał nieodpłatnie na rzecz Gminy prawo własności ww. nieruchomości, która stanowiła własność Skarbu Państwa. Gmina, umową z dnia 1 sierpnia 2006 r. wydzierżawiła teren stadionu oraz infrastrukturę towarzyszącą Klubowi Sportowemu "..." w... na okres od 1 sierpnia 2006 r. do 30 czerwca 2007 r. Aneksem z dnia 1 lipca 2007 r., dzierżawa została przedłużona na czas określony do dnia 31 lipca 2008 r. Po upływie terminu oznaczonego w umowie dzierżawy stadion nadal był używany przez Klub Sportowy "..." (milczące przedłużenie) i czerpał z tego tytułu pożytki w postaci wpływów za reklamy umieszczone na stadionie. W tej sytuacji została wystawiona faktura VA T nr..., tytułem opłaty za bezumowne korzystanie z nieruchomości w okresie od 1 sierpnia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. (sprzedaż opodatkowana 22% VAT).

O d 1 lipca 2009 r., w dalszym ciągu, jedynym korzystającym ze stadionu jest KS "...", po zakończeniu sezonu 2009/2010 zostanie wystawiona kolejna faktura za bezumowne korzystanie z nieruchomości - sprzedaż opodatkowana 22% stawką podatku VAT.

Aktualnie stadion pozostaje własnością Gminy, a na mocy porozumienia z dnia 1 września 2009 r. został powierzony na okres 3 lat w dozór Ośrodkowi Sportu i Rekreacji "..." w..., jednostce organizacyjnej gminy działającej w formie zakładu budżetowego, w celu zagwarantowania prawidłowości funkcjonowania ww. obiektu i zapewnienia dbałości o przejęte mienie. Na mocy ww. porozumienia OSiR zobowiązuje się do: sprawowania dozom mienia, wykonywanie bieżącej obsługi stadionu, pielęgnacji płyty stadionu, remontów i napraw niezbędnych do bieżącego funkcjonowania obiektu, koordynowania imprez sportowych i widowiskowo-sportowych na terenie stadionu, wystawiania faktur obciążeniowych na Gminę z tytułu utrzymania ww. obiektu.

Za wyżej wymienione czynności Gmina dokonuje zapłat kwot wynikających z faktur przedłożonych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji. Dodatkowo Gmina ponosi koszty z tytułu opłat za media: energię elektryczną, co, wodę i ścieki. OSiR został upoważniony do zawierania w imieniu i na rachunek Gminy umów najmu lub dzierżawy z osobami fizycznymi i prawnymi korzystającymi ze stadionu. Zobowiązany jest do przedstawiania wykazu zawartych umów w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca w celu odpowiedniego wystawienia przez Gminę faktur za korzystanie z ww. obiektu. Faktury te sporządzane są przez Wydział Spraw Komunalnych Urzędu Miejskiego.

W 2008 r., w ramach I etapu przebudowy stadionu, została wybudowana trybuna północna z nowymi siedziskami, zostało wykonane ogrodzenie oddzielające boiska od widowni, płyta betonowa przed trybunami oraz balustrady przy podstawie trybun. Koszt inwestycji wynosił ok. 800.000,00 zł. Zadanie zostało sfinansowane z Budżetu Miasta. Realizacja inwestycji dokumentowana była fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Gminę. Podatek VAT naliczony wynikający z tych faktur nie został odliczony przez Gminę w związku z wątpliwościami co do prawa odliczenia podatku naliczonego VAT.

W 2009 r. rozpoczęły się prace związane z kolejnym etapem przebudowy stadionu. W ramach tego projektu przebudowana zostanie trybuna A - trybuna południowa, zbudowane jej zadaszenie, parkingi i droga wewnętrzna. Pod trybuną będą się mieścić toalety, pomieszczenie medyczne i pomocnicze. Wybudowany zostanie budynek sanitarno - kasowy, zjazdy publiczne z ul.... oraz z ul...., a także sieć transformatorowa, kanalizacyjna oraz przebudowana zostanie sieć cieplna. Przewidywana wartość zadania to kwota około 11.263.000,00 zł, która w części będzie finansowana z Unii Europejskiej a w części z budżetu Gminy.

Oddanie całości zadania inwestycyjnego nastąpi w 2011 r.

Po całkowitym zakończeniu zadania Gmina przewiduje dwie możliwości wykorzystania majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji:

1.

zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony na dzierżawę kompleksu sportowego;

2.

majątek zostanie przekazany w dozór Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w..., który będzie administrował obiektem na dotychczasowych zasadach - na podstawie porozumienia z dnia 1 września 2009 r. i będzie zawierał odpłatne umowy cywilno-prawne w imieniu i na rzecz Gminy z podmiotami korzystającymi ze stadionu.

W obydwu przypadkach faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Gminę, która jest czynnym podatnikiem VAT, z numerem NIP Gminy, podatek należny VAT wynikający z tych faktur będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Gmina będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT a tym samym spełniać zasady określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 lipca 2010 r. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nr NIP. Gmina w roku 2009 r. rozpoczęła prace związane z realizacją inwestycji pn. "...".

W ramach tego projektu zbudowane zostaną między innymi parkingi i droga wewnętrzna, które nie będą miały charakteru publicznego i ogólnodostępnego. Będą one się znajdować na wydzielonym i ogrodzonym terenie kompleksu sportowego, który po zakończeniu inwestycji w całości będzie wydzierżawiony lub administrowany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w....

W inwestycji tej wybudowane zostaną także zjazdy publiczne z ul.... oraz z ul...., które w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu będą wyodrębnione i przyjęte na stan majątkowy Gminy. Zjazdy te będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom. Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur VAT, dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg publicznych tj. zjazdów z ul.... oraz z ul.....

Po całkowitym zakończeniu zadania tj. po wybudowaniu trybuny południowej (inwestycja pn. "...") Gmina przewiduje dwie możliwości wykorzystania majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji:

1.

zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony na dzierżawę kompleksu sportowego,

2.

majątek będzie administrowany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w... na dotychczasowych zasadach na podstawie porozumienia z dnia 1 września 2009 r. Administrowanie będzie polegać na zarządzaniu obiektem tj. pielęgnacji płyty stadionu, sprawowaniu dozoru mienia, wykonywaniu bieżących remontów i napraw niezbędnych do bieżącego funkcjonowania obiektu, koordynowaniu imprez sportowych i widowiskowo-sportowych na terenie stadionu. Administrator będzie także zawierał odpłatne umowy cywilno-prawne (w tym umowy dzierżawy) w imieniu i na rzecz Gminy. Ośrodek Sportu i Rekreacji w... z tytułu administrowania będzie pobierał wynagrodzenie.

W obu wyżej wymienionych przypadkach powstały majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Gminy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Gminę, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT, z numerem NIP Gminy, podatek należny VAT wynikający z tych faktur będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Gmina będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym spełniać zasady określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i sług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 21 lipca 2010 r.):

Czy Gmina, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji pn. "..." z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic... i....

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 21 lipca 2010 r.), przyjmując że obiekt wydzielony i ogrodzony po zakończeniu inwestycji w całości będzie przedmiotem dzierżawy (z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym, tj. zjazdów z ul.... oraz z ul....) czynności obłożonej podatkiem VAT - poprzez ogłoszenie nieograniczonego przetargu na dzierżawę lub w formie przekazania w dozór OSiR w..., który będzie administrował obiektem na dotychczasowych zasadach (będzie zawierał odpłatne umowy cywilno-prawne w imieniu i na rzecz Gminy), przysługuje Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w przypadku realizacji budowy zjazdów z ul.... oraz z ul...., które będą miały charakter dróg publicznych. Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących koszty ich realizacji, gdyż z uwagi na § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych ustawy o podatku od towarów i usług budowa wyżej wymienionych zjazdów będzie miała charakter czynności związanej z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanej w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność przez gminę i będzie zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizacji projektu pn. "...".

Gmina jest właścicielem stadionu od 2006 r. Prawo użytkowania wieczystego stadionu wraz z urządzeniami towarzyszącymi Gmina nabyła na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 30 czerwca 2006 r. za kwotę 1.300.000,00 zł od Klubu Sportowego "...". Decyzją z dnia 19 października 2006 r. Wojewoda przekazał nieodpłatnie na rzecz Gminy prawo własności ww. nieruchomości, która stanowiła własność Skarbu Państwa. Gmina, umową z dnia 1 sierpnia 2006 r. wydzierżawiła teren stadionu oraz infrastrukturę towarzyszącą Klubowi Sportowemu "..." w... na okres od 1 sierpnia 2006 r. do 30 czerwca 2007 r. Aneksem z dnia 1 lipca 2007 r., dzierżawa została przedłużona na czas określony do dnia 31 lipca 2008 r. Po upływie terminu oznaczonego w umowie dzierżawy stadion nadal był używany przez Klub Sportowy "..." (milczące przedłużenie) i czerpał z tego tytułu pożytki w postaci wpływów za reklamy umieszczone na stadionie. Od 1 lipca 2009 r., w dalszym ciągu, jedynym korzystającym ze stadionu jest KS "...", po zakończeniu sezonu 2009/2010 zostanie wystawiona kolejna faktura za bezumowne korzystanie z nieruchomości - sprzedaż opodatkowana 22% stawką podatku VAT.

W 2008 r., w ramach I etapu przebudowy stadionu, została wybudowana trybuna północna z nowymi siedziskami, zostało wykonane ogrodzenie oddzielające boiska od widowni, płyta betonowa przed trybunami oraz balustrady przy podstawie trybun. Koszt inwestycji wynosił ok. 800.000,00 zł. Zadanie zostało sfinansowane z Budżetu Miasta. Realizacja inwestycji dokumentowana była fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Gminę.

W 2009 r. rozpoczęły się prace związane z kolejnym etapem przebudowy stadionu. W ramach tego projektu przebudowana zostanie trybuna A - trybuna południowa, zbudowane jej zadaszenie, parkingi i droga wewnętrzna. Pod trybuną będą się mieścić toalety, pomieszczenie medyczne i pomocnicze. Wybudowany zostanie budynek sanitarno - kasowy, zjazdy publiczne z ul.... oraz z ul...., a także sieć transformatorowa, kanalizacyjna oraz przebudowana zostanie sieć cieplna. Oddanie całości zadania inwestycyjnego nastąpi w 2011 r.

Wybudowane zjazdy publiczne z ul.... oraz z ul...., które w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu będą wyodrębnione i przyjęte na stan majątkowy Gminy. Zjazdy te będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom.

Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur VAT, dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg publicznych tj. zjazdów z ul.... oraz z ul.....

Po całkowitym zakończeniu zadania Gmina przewiduje dwie możliwości wykorzystania majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji:

1.

zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony na dzierżawę kompleksu sportowego;

2.

majątek zostanie przekazany w dozór Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w..., który będzie administrował obiektem na dotychczasowych zasadach - na podstawie porozumienia z dnia 1 września 2009 r. i będzie zawierał odpłatne umowy cywilno-prawne w imieniu i na rzecz Gminy z podmiotami korzystającymi ze stadionu.

W obydwu przypadkach faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Gminę, która jest czynnym podatnikiem VAT, z numerem NIP Gminy, podatek należny VAT wynikający z tych faktur będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego.

Gmina będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W ramach projektu zbudowane zostaną między innymi parkingi i droga wewnętrzna, które nie będą miały charakteru publicznego i ogólnodostępnego. Będą one się znajdować na wydzielonym i ogrodzonym terenie kompleksu sportowego, który po zakończeniu inwestycji w całości będzie wydzierżawiony lub administrowany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w....

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic... i..., nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowe zjazdy będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom. Inwestycja w części dotyczącej zjazdów nie będzie więc związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej budowy zjazdów z ulic... i....

Ponadto jak wynika z treści wniosku inwestycja w pozostałej części będzie oddana w dzierżawę w wyniku ogłoszonego przetargu nieograniczonego lub w dozór Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który będzie administrował obiektem a także zawierał umowy cywilno-prawne w imieniu i na rzecz Gminy. W obydwu jednak przypadkach powstałe w wyniku realizacji projektu mienie, z wyłączeniem zjazdów z ulic... i..., będzie przedmiotem dzierżawy. Jak wskazał Wnioskodawca "w obydwu przypadkach faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Gminę, która jest czynnym podatnikiem VAT, z numerem NIP Gminy, podatek należny VAT wynikający z tych faktur będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego".

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że po zakończeniu realizacji inwestycji majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Gminy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Gminę a Wnioskodawca będzie otrzymywał przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT, należy stwierdzić, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "...", w części dotyczącej inwestycji z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic... i..., będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tekst jedn. odpłatna umowa dzierżawy), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic... i....

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż inwestycja (z wyłączeniem zjazdów z ulic... i...) po jej zakończeniu będzie przedmiotem dzierżawy opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania powstałej w wyniku realizacji inwestycji infrastruktury (poza zjazdami z ulic... i...) do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Na zakończenie niniejszej interpretacji organ podatkowy pragnie zauważyć, że zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w cyt. wyżej przepisie mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż budowa zjazdów z ul.... oraz z ul.... jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w związku z budową zjazdów z ul.... oraz z ul.... nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl