IBPP4/443-831/10/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-831/10/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości, bądź w części, w związku realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości, bądź w części, w związku realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w dniu 11 marca 2010 r. podpisała umowę na dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na dofinansowanie projektu pn. "...". Zgodnie z paragrafem 2 niniejszej umowy pkt 9 beneficjent dla którego VAT jest wydatkiem kwalifikowanym, zobowiązany jest corocznie, wraz z pierwszym wnioskiem o płatność składanym w danym roku, przedkładać Instytucji Zarządzającej RPOW na lata 2007 - 2013 oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT oraz braku podstaw do odliczenia podatku VAT.

W ramach projektu rewitalizacji Rynku wykonane zostaną następujące elementy tj.:

* przebudowa nawierzchni parku poprzez jej utwardzenie z kostki betonowej w połączeniu z kostką granitową,

* wprowadzenie elementów małej architektury,

* wykonanie oświetlenia na terenie parku,

* urządzenie terenów zielonych.

Rewitalizacja Rynku jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Rynek wskazuje znaczne zanieczyszczenia spowodowane wieloletnią eksploatacją przy jednoczesnym braku odnowy. Jest zaniedbany i nie spełnia standardów centrum gminy. Rewitalizacja Rynku pozwoli miejscowości przywrócić utraconą funkcję kulturową i rekreacyjną. Odnowiony Rynek umożliwi organizowanie imprez mających wymiar lokalny i ponadlokalny, przyczyni się do integracji społecznej, stanie się miejscem spotkań lokalnej społeczności. Zamontowanie oświetlenia w parku zwiększy jego atrakcyjność oraz bezpieczeństwo użytkujących. Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT 7. Projekt będzie realizowany na gruncie stanowiącym własność Gminy. Efekty realizacji inwestycji będą oddziaływały na całą społeczność lokalną poprzez polepszenie komfortu bytowania.

Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pismem z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca) Wnioskodawca wyjaśnił, że:

* zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Gminy a nie Gmina Urząd Gminy składa deklaracje VAT-7,

* utwardzenie parku będzie polegać na wykonaniu ciągów pieszych oraz pieszo - jezdnych. Park nie będzie utwardzony na całym jego terenie. W parku urządzone zostaną również tereny zielone - trawniki, nasadzone drzewa, krzewy i kwiaty. Teren parku ma służyć do celów rekreacyjnych i wypoczynku.

* inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy gmina w związku z realizacją projektu pn. "..." będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości bądź w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..."

.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 1, 9 i 12 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są: rada gminy, wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Należy zauważyć, że Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Jednakże osobowość prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w dniu 11 marca 2010 r. podpisała umowę na dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na dofinansowanie projektu pn. "...".

W ramach projektu rewitalizacji Rynku wykonane zostaną następujące elementy tj.:

* przebudowa nawierzchni parku poprzez jej utwardzenie z kostki betonowej w połączeniu z kostką granitową,

* wprowadzenie elementów małej architektury,

* wykonanie oświetlenia na terenie parku,

* urządzenie terenów zielonych.

* Utwardzenie parku będzie polegać na wykonaniu ciągów pieszych oraz pieszo - jezdnych. Park nie będzie utwardzony na całym jego terenie. W parku urządzone zostaną również tereny zielone - trawniki, nasadzone drzewa, krzewy i kwiaty. Teren parku ma służyć do celów rekreacyjnych i wypoczynku.

Rewitalizacja Rynku jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Rynek wskazuje znaczne zanieczyszczenia spowodowane wieloletnią eksploatacją przy jednoczesnym braku odnowy. Jest zaniedbany i nie spełnia standardów centrum gminy. Rewitalizacja Rynku pozwoli miejscowości przywrócić utraconą funkcję kulturową i rekreacyjną. Odnowiony Rynek umożliwi organizowanie imprez mających wymiar lokalny i ponadlokalny, przyczyni się do integracji społecznej, stanie się miejscem spotkań lokalnej społeczności. Zamontowanie oświetlenia w parku zwiększy jego atrakcyjność oraz bezpieczeństwo użytkujących. Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT 7. Zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym jest natomiast Urząd Gminy. Projekt będzie realizowany na gruncie stanowiącym własność Gminy Efekty realizacji inwestycji będą oddziaływały na całą społeczność lokalną poprzez polepszenie komfortu bytowania.

Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie będzie miał więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów oraz usług w ramach realizowanego projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż niniejszą interpretację indywidualną wydano aktualnie obowiązującym stanie prawnym oraz przy założeniu, iż faktycznie mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będzie przez Wnioskodawcę w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny (tekst jedn.: w oparciu o aktualnie obowiązujący stan prawny). Organ podatkowy nie jest w stanie przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za rok czy dwa lata oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku gdy nie ulegnie zmianie aktualnie obowiązujący stan prawny oraz nie wystąpią zmiany w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl