IBPP4/443-815/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-815/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 7 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem które wpłynęło do tut. organu w dniu 7 lipca 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-814/10 AZ z dnia 21 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt w ramach priorytetu 8.1.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, "XXX". Projekt skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chciały nabyć nowe lub pogłębić juz posiadane umiejętności w zakresie korzystania z technologii informacyjnych (TI).

Program obejmuje szkolenia tworzenia grafiki komputerowej, tworzenie stron WWW i obsługi pakietu MS Office. Dofinansowanie ze środków EFS obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Dofinansowanie ze środków EFS uwzględnia wkład własny jaki ponosić będą uczestnicy szkoleń. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit.

Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. przeprowadzanie szkoleń w zakresie obsługi komputerów, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Zakupy te są związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, usługi serwisowe, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego potrzebnego do realizacji szkoleń związanych z ww. projektem. Uczestnicy szkoleń wnoszą wkład własny w formie finansowej (gotówkowej) w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia przedstawionej we wniosku o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 nie mogą mieć zastosowania, ponieważ dotyczą one wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt w ramach priorytetu 8.1.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, "...". Projekt skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chciały nabyć nowe lub pogłębić juz posiadane umiejętności w zakresie korzystania z technologii informacyjnych (TI).

Program obejmuje szkolenia tworzenia grafiki komputerowej, tworzenie stron WWW i obsługi pakietu MS Office. Dofinansowanie ze środków EFS obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Dofinansowanie ze środków EFS uwzględnia wkład własny jaki ponosić będą uczestnicy szkoleń. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit.

Przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. przeprowadzanie szkoleń w zakresie obsługi komputerów, a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Zakupy te są związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, usługi serwisowe, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego potrzebnego do realizacji szkoleń związanych z ww. projektem. Uczestnicy szkoleń wnoszą wkład własny w formie finansowej (gotówkowej) w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia przedstawionej we wniosku o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne uczestników szkoleń są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenie należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę podatku należnego). Tak więc otrzymany wkład własny od uczestników szkolenia stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki VAT.

Nadmienia się również, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w myśl ust. 4, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zatem w przedmiotowej sytuacji świadczone usługi na rzecz uczestników szkolenia za wynagrodzeniem w wysokości wniesionej opłaty stanowi czynność podlegającą przepisom ustawy o podatku i usług, jednakże jak wskazał Wnioskodawca, realizacja projektu polegającego na przeprowadzaniu szkoleń nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co oznacza, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, a szczególności wykorzystywania po zakończeniu realizacji projektu nabytego wyposażenia lub środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Nadmienia się, iż w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów do czynności opodatkowanych należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl