IBPP4/443-805/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-805/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu w odniesieniu do projektu pn. "...." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu w odniesieniu do projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 czerwca 2011 r. znak: IBPP4/443-805/11/AŚ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...". Z uwagi na fakt, iż Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta. Beneficjent projektu - Miasto nie jest również zarejestrowany jako podatnik VAT, bowiem zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2005 r. nr PP-1-0602-10/OP/BM6-138/2005 samorządowe osoby prawne działają za pośrednictwem Urzędu, który w przypadku Wnioskodawcy jest zarejestrowany jako podatnik VAT pod numerem NIP.

Jednym z warunków podpisania umowy z Instytucją Zarządzającą RPO jest dostarczenie informacji z Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia, że beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W tym konkretnym przypadku jako beneficjenta należy rozumieć Miasto działające przez Urząd Miasta.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje znajdujących się na terenie Miasta. Tereny te są własnością Miasta oraz Skarbu Państwa (w przypadku terenów Skarbu Państwa Miasto pełni funkcję gospodarza nieruchomości zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). W ramach projektu przewiduje się realizację następujących zadań: przygotowanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania terenów inwestycyjnych, przygotowanie założeń dotyczących promocji terenu inwestycyjnego, udział w targach nieruchomości w M. i C... (zakup usług związanych z wynajmem powierzchni wystawienniczej, stworzeniem oraz obsługą stoiska), wykonanie materiałów promocyjnych, przeprowadzenie kampanii promocyjnej (promocja internetowa, prasowa, kampania outdoorowa, strona internetowa projektu).

Usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE podatek VAT uznaje się za kwalifikowany tylko w przypadku gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku. Miasto realizując poprzez Urząd Miasta opisany wyżej projekt nie będzie mogło odzyskać podatku VAT ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych. W analizie finansowej projektu wskazano, iż z przedsięwzięcia beneficjent nie uzyska żadnych przychodów.

W związku z tym podatek VAT zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu.

Wnioskodawca jest właścicielem części nieruchomości objętych projektem. Natomiast właścicielem pozostałych nieruchomości jest Skarb Państwa. W stosunku do tych gruntów Miasto pełni funkcję gospodarza nieruchomości zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, Poz. 651, z późn. zm.).

Zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta tereny objęte projektem to obszary wskazane do zabudowy produkcyjnej i usługowej. Tereny zagospodarowane zostaną w sposób określony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta wśród inwestorów. Wnioskodawca planuje, iż realizacja projektu pozwoli mu na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją o wolnych terenach inwestycyjnych do jak największej liczby potencjalnych odbiorców

Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu nie może stwierdzić, iż w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia będą czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa, itp.), jednak możliwe jest, iż taka sytuacja będzie miała miejsce.

Prowadzona w ramach projektu kampania promocyjna nie jest czynnikiem determinującym sprzedaż działek. Nie jest bowiem wiadome, kiedy sprzedaż lub dzierżawa działek nastąpi, i czy w ogóle nastąpi. Obok działań podejmowanych w ramach niniejszego projektu prowadzone są inne bieżące działania o charakterze informacyjnym mające na celu pozyskanie inwestora/inwestorów m.in. dla tych terenów inwestycyjnych. Nie mniej jednak, oczekiwanym rezultatem tych działań jest pozyskanie inwestora/inwestorów, którzy rozpoczną działalność gospodarczą na terenach ujętych we wniosku.

W nawiązaniu do wyjaśnień udzielonych na pytanie 1, w sytuacji pojawienia się inwestora zewnętrznego gotowego do lokalizacji swojej inwestycji na terenach objętych projektem, umowa z inwestorem prywatnym zawierana będzie przez Prezydenta Miasta, który zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, Poz. 651, z późn. zm.) oraz w nawiązaniu do art. 92 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, Poz. 1592 z późn. zm.) w sprawach gospodarowania nieruchomościami reprezentuje zarówno Miasto (tereny gminne), jak i Skarb Państwa (tereny Skarbu Państwa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "..." realizowanego przez Urząd Miasta - jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Miasta, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi, Miasto (Urząd Miasta) nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT ani otrzymania zwrotu.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT., opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z treści wniosku wynika, że Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "Promocja...". Z uwagi na fakt, iż Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje znajdujących się na terenie Miasta. Tereny te są własnością Miasta oraz Skarbu Państwa (w przypadku terenów Skarbu Państwa Miasto pełni funkcję gospodarza nieruchomości zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). W ramach projektu przewiduje się realizację następujących zadań: przygotowanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania terenów inwestycyjnych, przygotowanie założeń dotyczących promocji terenu inwestycyjnego, udział w targach nieruchomości w Monachium i Cannes (zakup usług związanych z wynajmem powierzchni wystawienniczej, stworzeniem oraz obsługą stoiska), wykonanie materiałów promocyjnych, przeprowadzenie kampanii promocyjnej (promocja internetowa, prasowa, kampania outdoorowa, strona internetowa projektu).

Usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT. Zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta tereny objęte projektem to obszary wskazane do zabudowy produkcyjnej i usługowej. Tereny zagospodarowane zostaną w sposób określony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta wśród inwestorów. Wnioskodawca planuje, iż realizacja projektu pozwoli mu na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją o wolnych terenach inwestycyjnych do jak największej liczby potencjalnych odbiorców.

Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu nie może stwierdzić, iż w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia będą czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa, itp.), jednak możliwe jest, iż taka sytuacja będzie miała miejsce.

Obok działań podejmowanych w ramach niniejszego projektu prowadzone są inne bieżące działania o charakterze informacyjnym mające na celu pozyskanie inwestora/inwestorów m.in. dla tych terenów inwestycyjnych. Oczekiwanym rezultatem tych działań jest pozyskanie inwestora/inwestorów, którzy rozpoczną działalność gospodarczą na terenach ujętych we wniosku.

W sytuacji pojawienia się inwestora zewnętrznego gotowego do lokalizacji swojej inwestycji na terenach objętych projektem, umowa z inwestorem prywatnym zawierana będzie przez Prezydenta Miasta.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Miasto jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów - terenów inwstycyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta. Należy zauważyć, że zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej przedkłada się na zwiększenie sprzedaży lub dzierżawy działek inwestycyjnych. Wnioskodawca zauważa, że prowadzona w ramach projektu kampania promocyjna nie jest czynnikiem determinującym sprzedaż działek. Powyższe nie oznacza jednakże, że realizacja projektu nie przyczyni się do dzierżawy lub sprzedaży terenów inwestycyjnych. Wręcz przeciwnie, realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się niewątpliwie do wzrostu inwestycji a co za tym idzie również do wzrostu liczby dzierżawionych lub sprzedawanych terenów inwestycyjnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Miasto osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. "..."

Wnioskodawca sam wskazał, że oczekiwanym rezultatem tych działań jest pozyskanie inwestora/inwestorów, którzy rozpoczną działalność gospodarczą na terenach ujętych we wniosku.

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do gminy oraz Skarbu Państwa tereny inwestycyjne.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży, czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu, końcowym - długookresowym celem projektu pn. "..." jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów)

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Miasta jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl