IBPP4/443-802/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-802/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT lub odzyskania go z Urzędu Skarbowego w ramach realizowanej inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT lub odzyskania go z Urzędu Skarbowego w ramach realizowanej inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działający w formie zakładu budżetowego złożył wniosek o dofinansowanie zadania pn. "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach dofinansowania zostanie przyznana Zakładowi bezzwrotna pomoc w wysokości 200.000 zł (na wydatki netto, gdyż podatek VAT nie jest finansowany w ramach pomocy). Na pozostałe nakłady inwestycyjne Zakład otrzyma dotację celową z budżetu gminy. Rozliczając się z otrzymanej dotacji, otrzymany zwrot podatku VAT z Urzędu Skarbowego zostanie wpłacony do budżetu gminy. Finansowanie inwestycji odbywać się będzie za pośrednictwem Banku, w którym Zakład jako beneficjent pomocy zaciągnie pożyczkę na przyszłe finansowanie w ramach pomocy PROW 2007-2013.

W celu dokonania płatności dla Wykonawców i Dostawców w Banku otwarte zostaną dwa rachunki bankowe:

* rachunek pożyczki, z którego dokonywane będą płatności faktur Wykonawców i Dostawców w części dotyczącej wydatków kwalifikowanych współfinansowanych ze środków EFRROW;

* rachunek środków własnych zasilany środkami pochodzącymi z dotacji celowej, z którego dokonywane będą płatności na rzecz Wykonawców i Dostawców w części dotyczącej wkładu własnego w realizacji zadania.

Po zakończeniu realizacji całości zadania, Zakład złoży wniosek o płatność do Samorządu Województwa, po pozytywnym jego rozpatrzeniu na rachunek bankowy pożyczki zostaną przekazane jednorazowo środki za pośrednictwem A. Środki te - udział EFRROW, stanowić będą spłatę udzielonej pożyczki.

Zadanie polega na budowie wiaty na sprzęt mechaniczny służący segregacji odpadów, zakup sprzętu (kuglarki) do transportu odpadów oraz wyposażenie mieszkańców w pojemniki do segregacji odpadów. Zakład zajmuje się odbieraniem odpadów komunalnych od mieszkańców Gminy na podstawie umów cywilnoprawnych, które następnie transportuje do sortowni lub na składowisko odpadów. Pobierane od mieszkańców opłaty za usuwanie odpadów mają formę ryczałtu i są opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zakład może odliczyć podatek VAT z realizowanej inwestycji poprzez obniżenie podatku należnego o podatek naliczony lub odzyskać go w jakiejkolwiek innej formie z Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 7 lipca 2010 r.), opisana inwestycja związana jest z prowadzoną przez Zakład sprzedażą opodatkowaną - usługi w zakresie wywozu odpadów. W związku z tym zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych to podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może odzyskać VAT w trybie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działający w formie zakładu budżetowego złożył wniosek o dofinansowanie zadania pn. "...". Zadanie polega na budowie wiaty na sprzęt mechaniczny służący segregacji odpadów, zakup sprzętu (kuglarki) do transportu odpadów oraz wyposażenie mieszkańców w pojemniki do segregacji odpadów. Zakład zajmuje się odbieraniem odpadów komunalnych od mieszkańców Gminy na podstawie umów cywilnoprawnych, które następnie transportuje do sortowni lub na składowisko odpadów. Pobierane od mieszkańców opłaty za usuwanie odpadów mają formę ryczałtu i są opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT z faktur VAT potwierdzających nabycie towarów i usług w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego poprzez obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl