IBPP4/443-798/10/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego przebudowy ulicy wraz z przebudową miejsc parkingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-798/10/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego przebudowy ulicy wraz z przebudową miejsc parkingowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w ramach dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 otrzymała informację o dofinansowaniu projektu pn. "..." realizowanego w ramach poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Głównym celem niniejszego projektu jest wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz zmniejszenie strat czasu użytkowników poprzez poprawę funkcjonalności i parametrów technicznych układu drogowej sieci uzupełniającej w centrum miasta.

Przedmiotem projektu jest przebudowa ulicy na całej jej długości wraz z przebudową miejsc parkingowych wzdłuż ściany bocznej kościoła oraz budową drogi łączącej ulicę... z ulicą... wraz z budową oświetlenia i jednostronnego chodnika wzdłuż całego łącznika.

Planowana inwestycja poprzez poprawę funkcjonalności układu drogowego oraz bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego przyczynia się realizacji celów, priorytetów oraz kierunków rozwoju na wszystkich poziomach polityki strukturalnej tj.: krajowej, regionalnej oraz lokalnej.

W wyniku realizacji projektu wystąpią następujące korzyści społeczno -gospodarcze:

*

poprawa wykorzystania istniejącej infrastruktury poprzez przebudowę ul.... oraz budowę drogi łączącej ją z ul....,

*

poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego - redukcja ryzyka wypadków i kolizji w centrum,

*

oszczędność czasu podróży,

*

zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów,

*

zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko,

*

poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz osiedleńczej gminy,

*

poprawa jakości życia mieszkańców gminy.

Właścicielem nowo powstałej inwestycji będzie Gmina, a jej utrzymanie i eksploatacja pozostaną w gestii Beneficjenta reprezentowanego przez Burmistrza.

Jest to zadanie publiczne wykonywane we własnym imieniu - art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Niniejszy projekt nie generuje bezpośrednich przychodów operacyjnych dla Beneficjenta.

Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym projektem.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r. wniosek dotyczy tylko podatku VAT, wszelkie informacje o koszcie kwalifikowanym podano jedynie informacyjnie.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępnione użytkownikom nieodpłatnie.

Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów ze zrealizowanego projektu (żadnych przychodów związanych z mieniem powstałym w wyniku realizacji projektu).

Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie będą miały żadnego związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r.):

Czy Gminie przy realizacji ww. projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r.), przy realizacji przedstawionego projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż modernizacja drogi jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w związku z modernizacją drogi nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 otrzymał informację o dofinansowaniu projektu pn. "..." realizowanego w ramach poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Przedmiotem projektu jest przebudowa ulicy... na całej jej długości wraz z przebudową miejsc parkingowych wzdłuż ściany bocznej kościoła oraz budową drogi łączącej ulicę... z ulicą... wraz z budową oświetlenia i jednostronnego chodnika wzdłuż całego łącznika.

W wyniku realizacji projektu wystąpią następujące korzyści społeczno -gospodarcze:

*

poprawa wykorzystania istniejącej infrastruktury poprzez przebudowę ul.... oraz budowę drogi łączącej ją z ul....,

*

poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego - redukcja ryzyka wypadków i kolizji w centrum,

*

oszczędność czasu podróży,

*

zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów,

*

zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko,

*

poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz osiedleńczej gminy,

*

poprawa jakości życia mieszkańców gminy.

Właścicielem nowo powstałej inwestycji będzie Gmina, a jej utrzymanie i eksploatacja pozostaną w gestii Beneficjenta reprezentowanego przez Burmistrza.

Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępnione użytkownikom nieodpłatnie.

Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów ze zrealizowanego projektu (żadnych przychodów związanych z mieniem powstałym w wyniku realizacji projektu).

Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie będą miały żadnego związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl