IBPP4/443-772/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-772/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "....".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-422/10/AŚ z dnia 29 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Do dnia 7 grudnia 2009 r. Spółka miała status podatnika zwolnionego z VAT na podstawie zwolnienia podmiotowego, ze względu na wykonywanie w przeważającej większości sprzedaży usług zwolnionych z opodatkowania (usługi szkoleniowe), natomiast wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu nie przekroczyła w roku kwoty powodującej utratę zwolnienia, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze względu na rozpoczęcie wykonywania usług doradczych Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT od dnia 7 grudnia 2009 r. W dniu 31 sierpnia 2009 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 umowę na realizację projektu pn. "..." o numerze.

Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Wnioskodawca, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy. Zgodnie zapisami zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Zgodnie z wytycznymi dla projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu. Zgodnie z zapisami umowy, partner w projekcie oznacza instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w realizacji projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Wnioskodawca jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcie (PARP) będzie przekazywała w transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

Współrealizowany przez Wnioskodawcę wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu "...." jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów-specjalistów łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi "miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

Projekt zakłada realizację następujących sześciu celów szczegółowych:

1.

Rozwój kompetencji 48 trenerów zgodnie ze standardem EQF (European Qualifications Framework), opracowanym i opublikowanym przez Wszechnicę Uniwersytetu (profil stanowi załącznik niniejszego wniosku) od poziomu 4 "trener" do poziomu 6 "trener specjalista", do końca sierpnia 2010 r.,

2.

Stworzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy trenerami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach, posiadającymi często techniczne lub ekonomiczne wykształcenie a trenerami zewnętrznymi, posiadającymi najczęściej wykształcenie psychologiczne lub inne humanistyczne,

3.

Rozwój szerszego rozumienia organizacji zarówno przez trenerów pracujących w przedsiębiorstwach, jak i trenerów zewnętrznych,

4.

Zwiększenie kompetencji trenerów na poziomie zaawansowanym w odniesieniu do poszczególnych etapów procesu szkoleniowego takich jak: diagnoza potrzeb rozwojowych, projektowanie działań rozwojowych; realizacja działań rozwojowych; ewaluacja działań rozwojowych,

5.

Opracowanie indywidualnych planów rozwoju kompetencji i specjalizacji uczestników projektu w oparciu o profil trenera zgodny z EQF,

6.

Rozwój kompetencji trenerów w obszarze praktycznych umiejętności biznesowych.

Wydatki kwalifikowane projektu przedstawione w budżecie tego projektu będą finansowane w całości z otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z zasadami partnerstwa, Spółka jako lider projektu współrealizuje projekty wraz z partnerami. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa Wnioskodawca podjął następujące działania: prowadzenie biura projektu, opieka nad działaniami merytorycznymi realizowanymi w projekcie, realizacja działań promocyjnych i organizacyjnych projektu, realizacja szkoleń oraz doradztwo.

W piśmie z dnia 12 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Istotą realizacji przedmiotowego projektu jest realizacja ogółu działań edukacyjnych, na które składa się realizacja szkoleń oraz coaching i konsultacje (doradztwo) indywidualne dla uczestników szkoleń-osób chcących doskonalić profesję trenera, które stanowią integralną część działań szkoleniowych i stanowią uzupełnienie prowadzonych szkoleń. Ogół wszystkich tych realizowanych czynności składa się na opracowany program szkoleniowy i stanowi integralną część zaplanowanej ścieżki edukacyjnej dla każdego z uczestników projektu. W związku z powyższym wszystkie usługi jakie są realizowane w ramach projektu są kwalifikowane według symbolu PKWiU jako 80.42 "usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych".

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt w partnerstwie. Wnioskodawca jest liderem projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa, lider projektu i partnerzy projektu wspólnie realizują projekt, przy czym dzielą się funkcjami i zadaniami, jakie każde ze stron jest zobowiązane zrealizować w ramach projektu. Na realizację swojej części zadań. Lider projektu jest zobowiązany przekazać część dofinansowania Partnerom projektu, aby partnerzy mogli sfinansować koszty związane z realizacją tych zadań. W § 8 punkt 1 umowy partnerstwa strony wyraziły, iż "Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa".

Zgodnie z założeniami projektu oraz zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą, uczestnicy projektu, uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

Dofinansowanie stanowi 100% całkowitych kosztów projektu.

Zgodnie z umową partnerstwa regulującą zasady współrealizacji projektu pn. "...", pomiędzy Liderem a Partnerami projektu. Lider projektu - Wnioskodawca jest zobowiązana do wykonania następujących działań w projekcie:

a.

organizacja Biura Projektu

b.

prowadzenie Biura Projektu (gromadzenie wymaganej dokumentacji projektowej)

c.

oddelegowanie Opiekuna Merytorycznego Projektu

d.

oddelegowanie Specjalisty ds. Rozliczeń Projektu

e.

oddelegowanie Asystenta ds. Logistyki i Spraw Administracyjno - Biurowych

f.

zakup usług związanych z promocją projektu

g.

zakup usług związanych z utworzeniem i prowadzeniem strony www projektu

h.

zakup usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem uczestników projektu i trenerów

i.

zakup usług księgowych związanych z rozliczaniem projektu

j.

wydruk materiałów szkoleniowych

k.

zakup materiałów szkoleniowych (teczki, długopisy)

I.

zakup materiałów promocyjnych (plakaty, certyfikaty)

m.

przeprowadzenie rekrutacji uczestników w ramach Development Center

n.

oddelegowanie trenerów do prowadzenia następujących szkoleń: R C -moduły szkoleniowe 1,3,8,10; K S - H - moduły szkoleniowe 3 i 8

o.

oddelegowanie praktyków biznesu: S C - moduły szkoleniowe 9 i 10.

p.

oddelegowanie doradców (R C, S C, K S - H, J P) do prowadzenia coachingu indywidualnego dla 2 grup uczestników Szkoły Trenerów Organizacji, zlokalizowanych w.

q.

zatrudnienie praktyka biznesu A M do prowadzenia modułu szkoleniowego 7.

Realizowane wyżej wymienione działania lider projektu realizuje we własnym imieniu i na własny koszt i jest nabywcą wszystkich towarów i usług związanych z realizacją tych działań a tym samym widnieje jako nabywca na fakturach zakupu związanych z realizacją tych działań. Analogicznie, partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone mu na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

Na potrzeby projektu Wnioskodawca będzie nabywał następujące towary i usługi:

* zakup materiałów i usług związanych z prowadzeniem biura projektu: wynajem powierzchni biura projektu, zużycie energii elektrycznej i gazu w związku z biurem projektu, zakup materiałów biurowych i gospodarczych na potrzeby funkcjonowania biura projektu;

* zakup materiałów i usług w związku z realizacją szkoleń: zakup usług szkoleniowych, zakup usług związanych z przygotowaniem i opracowaniem materiałów szkoleniowych, zakup materiałów szkoleniowych i pomocy dydaktycznych, zakup materiałów eksploatacyjnych służących przygotowaniu materiałów szkoleniowych, wynajem sal szkoleniowych, usługi gastronomiczne podczas szkoleń;

* zakup usług doradczych na poczet realizacji procesu szkoleniowego;

* zakup usług księgowych;

* zakup usług i materiałów związanych z promocją projektu: usługi internetowe, usługi związane z reklamą, usługi związane z przygotowaniem u wydrukiem materiałów promocyjnych, zakup materiałów promocyjnych;

* zakup usług związanych z odbywaniem podróży służbowych przez personel projektu: zakup usług transportowych i hotelowych.

Nabywane towary i usługi wymienione służą tylko i wyłącznie dla celów realizacji zadań w projekcie i nie będą zużywane w pozostałej działalności firmy realizowanej poza projektami.

Zasady współrealizacji projektu zostały ustalone w podpisanej pomiędzy Liderem projektu - Wnioskodawcą a partnerami projektu: firmą X i firmą Y w Umowie Partnerstwa. Zgodnie z umową partnerstwa "strony umowy ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o dofinansowanie Projektu, która zostanie zawarta przez Lidera Partnerstwa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)".

Dodatkowo strony określiły, iż "Lider Partnerstwa i Partnerzy wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania. Zlecanie części zadań podmiotom nie będącym stroną umowy, zwanym dalej wykonawcami, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi (...), która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera lub w ramach współpracy między Partnerami".

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu "...." pomiędzy Wnioskodawcą a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2, dofinansowanie projektu stanowi 100% kosztów projektu. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników projektu jest bezpłatne. Lider projektu ani jego partnerzy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu prywatnego do projektu, w związku z powyższym Wnioskodawca - Lider projektu przekazuje swoim partnerom część dofinansowania na realizację zadań w projekcie, za które poszczególni partnerzy są odpowiedzialni, zgodnie z umową partnerstwa. Lider projektu nie będzie przekazywał partnerom żadnych środków własnych jako wkład prywatny projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 maja 2010 r.):

Czy Spółka - podatnik ma prawo obniżyć VAT należny o VAT naliczony od zakupów związanych z realizacją przedmiotowych projektów, jeżeli wydatki te są sfinansowane ze środków otrzymanego dofinansowania.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 maja 2010 r.), Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu "....", jeżeli wydatki te są sfinansowane ze środków otrzymanego dofinansowania z budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji mają zastosowanie bowiem przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca uważa, iż jeśli nie zachodzi związek pomiędzy czynnościami opodatkowanymi a dokonywanymi przez podatnika zakupami towarów i usług na rzecz tych czynności, to podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Jeżeli otrzymane dofinansowanie na rzecz projektu nie stanowi obrotu w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, to od wydatków sfinansowanych z tych środków podatnik nie będzie miał prawa odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarówi usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa.

Ze względu na rozpoczęcie wykonywania usług doradczych Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT od dnia 7 grudnia 2009 r. W dniu 31 sierpnia 2009 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 umowę na realizację projektu pn. "....".

Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Wnioskodawca, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy.

Wnioskodawca jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcie (PARP) będzie przekazywaław transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

Współrealizowany przez Wnioskodawcę wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu "..." jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów-specjalistów łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi "miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

Istotą realizacji przedmiotowego projektu jest realizacja ogółu działań edukacyjnych, na które składa się realizacja szkoleń oraz coaching i konsultacje (doradztwo) indywidualne dla uczestników szkoleń-osób chcących doskonalić profesję trenera, które stanowią integralną część działań szkoleniowych i stanowią uzupełnienie prowadzonych szkoleń. Ogół wszystkich tych realizowanych czynności składa się na opracowany program szkoleniowy i stanowi integralną część zaplanowanej ścieżki edukacyjnej dla każdego z uczestników projektu. W związku z powyższym wszystkie usługi jakie są realizowane w ramach projektu są kwalifikowane według symbolu PKWiU jako 80.42 "usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych".

Zgodnie z założeniami projektu oraz zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą, uczestnicy projektu - uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

Dofinansowanie stanowi 100% całkowitych kosztów projektu.

Realizowane wyżej wymienione działania lider projektu realizuje we własnym imieniu i na własny koszt i jest nabywcą wszystkich towarów i usług związanychz realizacją tych działań a tym samym widnieje jako nabywca na fakturach zakupu związanych z realizacją tych działań. Analogicznie, partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone mu na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Wykonywane w ramach projektu działania sklasyfikowane są pod symbolem 80.42 "usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych". Uczestnicy uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

Tym samym, należy stwierdzić, ze art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenie) odbywa się w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak sam wskazał Wnioskodawca realizowany projekt jest projektem typu non-profit, służy realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług.

Tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem nieodpłatnie świadczone w ramach realizowanego projektu usługi również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu pod nazwą "....".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż brak prawa do odliczenia spowodowany jest tym, że zakupy dokonywane są w związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (nieodpłatne świadczenie usług), a nie tym że dotacja przeznaczona na sfinansowanie nie stanowi obrotu. Bowiem dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionegow stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "...." (pytanie drugie wniosku z dnia 9 marca 2010 r.). Wniosek w zakresie dwóch pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl