IBPP4/443-76/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-76/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"X" Sp. z o.o. z siedzibą w... (dalej: "Spółka") jest producentem m.in. ceramicznych filtrów cząstek stałych (tzw. DPF) wykorzystywanych w motoryzacji w silnikach diesel, mających za zadanie usuwać cząsteczki sadzy i inne składniki z gazów spalinowych. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, jest również zarejestrowana jako podatnik VAT UE.

Znaczna część wyrobów produkowanych przez Spółkę trafia do nabywców mających siedzibę w innych państwach Unii Europejskiej. W takim przypadku sprzedaż towarów dokonywana jest w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Sprzedając towary w ramach WDT, Spółka stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Spółka dokumentuje transakcje WDT zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., a tym samym wypełnia obowiązek przewidziany w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT i posiada w swojej dokumentacji dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Spółka potwierdza dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 42 ust. 3 oraz ust. 11 ustawy o VAT, tj. poprzez:

1.

zamówienie nabywcy;

2.

specyfikację poszczególnych sztuk ładunku (w Spółce dokument taki funkcjonuje pod nazwą Pallet list for shipment);

3.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (w Spółce dokument taki funkcjonuje pod nazwą Delivery confirmation);

4.

dokumenty potwierdzające zapłatę za towar.

Z tytułu dostawy towarów realizowanej w ramach WDT Spółka wystawia fakturę sprzedażową.

Powyższe dokumenty w sposób jasny i jednoznaczny potwierdzają dostawę towarów do nabywcy, a ich rzetelność i autentyczność nigdy nie była kwestionowana przez organy kontroli skarbowej.

Dostawa realizowana jest do nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy.

Sprzedaż towarów w ramach WDT odbywa się na podstawie zamówienia składanego Spółce za pośrednictwem poczty elektronicznej, najczęściej w formie pliku PDF. Spółka wysyła towary za granicę za pośrednictwem firmy spedycyjnej. Przewóz towarów do nabywcy mającego siedzibę w innym państwie Unii Europejskiej realizowany jest zgodnie z zapisami konwencji CMR.

Realizując dostawę towarów Spółka wystawia Pallet list for shipment, który stanowi specyfikację dostarczanego ładunku (art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT). Jednocześnie, w celu potwierdzenia dostawy towarów do nabywcy Spółka wystawia Delivery confirmation tj. potwierdzenie dostawy (art. 42 ust. 11 pkt 4 ustawy o VAT), w którym wskazany jest sprzedawca towarów, nabywca towarów, rodzaj i ilość dostarczanego towaru oraz data dostawy.

Specyfikacja oraz potwierdzenie dostawy dostarczane są nabywcy w formie papierowej kurierem wraz z fakturą sprzedażową. Nabywca otrzymując towar zobowiązany jest zweryfikować zgodność dostarczonego towaru z załączoną do niego specyfikacją. Jeśli dostawa jest prawidłowa nabywca zobowiązany jest podpisać i podbić pieczęcią firmową specyfikację oraz odesłać ją do Spółki. Ponadto, w przypadku zgodności zrealizowanej dostawy z zamówieniem, nabywca towarów zobowiązany jest podpisać i opieczętować potwierdzenie dostawy oraz odesłać dokument do Spółki. Płatność za towar realizowana jest przelewem na rachunek bankowy Spółki.

W chwili obecnej specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (tekst jedn.: Pallet list for shipment) oraz dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru (tekst jedn.: Delivery confirmation) wystawiane i przesyłane są przez Spółkę do nabywcy w tradycyjnej formie papierowej. Oznacza to, że Spółka dokumenty te generuje w formie papierowej, w takiej też formie wysyła je do nabywcy, w formie papierowej otrzymuje dokumenty od nabywcy, a następnie w formie papierowej dokumenty takie przechowuje. Obieg wskazanych dokumentów pomiędzy Spółką a nabywcą towarów w innym państwie Unii Europejskiej dokonywany jest za pośrednictwem firm kurierskich.

Obieg ww. dokumentów w formie oryginalnej (papierowej) jest dla Spółki uciążliwy, kosztowny a przede wszystkim czasochłonny. Dostawy towarów w ramach WDT realizowane są 2-3 razy w tygodniu, co oznacza konieczność wysyłania dokumentu specyfikacji oraz dokumentu potwierdzenia dostawy kurierem do nabywcy.

Mając powyższe na uwadze Spółka zamierza zmodyfikować stosowany obecnie obieg dokumentacji poprzez przesyłanie nabywcy (oraz odbiór) specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku i potwierdzenia dostawy - w formie elektronicznej np. w postaci plików PDF, JPG, TIF lub innych.

Specyfikacja oraz potwierdzenie dostawy nadal opatrzone będą podpisem i pieczęcią nabywcy, ale zamiast wysyłania i odsyłania oryginałów w.w dokumentów w formie papierowej, dokumenty te będą skanowane i przesyłane do nabywcy oraz od nabywcy do Spółki za pomocą poczty elektronicznej.

W celu zapewnienia autentyczności pochodzenia dokumentów WDT przesyłanych w formie elektronicznej, dokumenty te będą wysyłane przez Spółkę i odsyłane do Spółki na wydzielony i dedykowany dla tych celów adres e-mail. Ponadto, Spółka zamierza uregulować w drodze umowy lub porozumienia ze swoimi kontrahentami procedurę obiegu dokumentów WDT poprzez zobowiązanie kontrahentów do wydzielenia dedykowanych dla potrzeb WDT adresów e-mail, na które będą wysyłane przez Spółkę i z których odsyłane będą do Spółki dokumenty potwierdzające transakcje WDT.

Wdrożenie takiego rozwiązania zapewni autentyczność transakcjom dokonywanym w ramach WDT, a Spółce pozwoli na uproszczenie formalności związanych z dostawą towarów w ramach WDT, przyczyni się do skrócenia czasu obiegu dokumentacji oraz zmniejszenia kosztów obiegu tej dokumentacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. dokumenty potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, tj. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, o której mowa w art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy oraz potwierdzenie dostawy towarów, o którym mowa w art. 42 ust. 11 pkt 4 ustawy, mogą być przesyłane przez podatnika do nabywcy i odsyłane przez nabywcę do podatnika w formie elektronicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Jak wynika z powyższego, jednym z warunków zastosowania stawki podatku 0% jest posiadanie przez podatnika dokumentacji potwierdzającej fakt dostawy towarów do nabywcy.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, ustawy są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Zgodnie zaś z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa wyżej nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar (...);

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy innych obowiązujących aktów prawnych nie przewidują wymagań co do formy dokumentacji potwierdzającej transakcje WDT, w szczególności nie wymagają aby dokumentacja ta była prowadzona w formie papierowej.

Istotą zapisów art. 42 ustawy o VAT jest to, aby dokumenty potwierdzające transakcje WDT w sposób jednoznaczny dowodziły dostawy towarów do nabywcy w innym państwie Unii Europejskiej, oraz aby dokumenty takie były wiarygodne.

W świetle powyższego oraz przepisów ustawy o VAT nie ma przeszkód prawnych by dowody dokumentujące transakcje WDT były przesyłane i odsyłane w formie elektronicznej (np. w formie plików PDF, TIF, JPG) byleby dokumenty te potwierdzały w sposób jednoznaczny dokonywane transakcje. Stanowisko takie jest zgodne z orzecznictwem sądowym, stanowiskiem doktryny, jak również wydawanymi na tle omawianych przepisów indywidualnymi interpretacjami podatkowymi.

Adam Bartosiewicz w komentarzu do art. 42 ustawy o podatku VAT stwierdził, że: "Nie ma wymogu, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę "papierową". Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, należy uznać, że zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Zgodzić się zatem należy z twierdzeniem, że dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem" (A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. LEX, 2013).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku z dnia 12 lutego 2009 r., sygn. Akt III SA/Wa 1909/08 wskazał, że: "biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem".

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2010 r. (sygn. ILPP2/443-1478/09-2/EWW), wydanej w zbliżonej sprawie, w odpowiedzi na pytanie wnioskodawcy, który wniósł o rozstrzygniecie czy posiadając dokumenty przesyłane drogą e-mailową, dokumenty CMR podpisane przez przewoźnika i potwierdzenia zapłaty za towar, spółka może zastosować stawkę 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, uznał stanowisko takie za prawidłowe.

Wyłącznym zamiarem Spółki jest zmiana formy dotychczasowego obiegu dokumentacji pomiędzy Spółką a nabywcami towarów z innych państw Unii Europejskiej. Zmiana ta polegać ma na tym, że Spółka zamierza odstąpić od przesyłania nabywcom specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz potwierdzenia otrzymania towarów w formie papierowej poprzez ich wysyłanie i odbiór w formie elektronicznej (zeskanowane dokumenty, np. w postaci plików PDF lub innych). Dokumenty te nadal opatrzone będę podpisem i pieczęcią nabywcy potwierdzającym dostawę i odbiór towarów, ale zamiast ich wysyłania do podatnika kurierem będą one skanowane i wysłane za pomocą poczty elektronicznej. Dodatkowo, w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia dokumentów Spółka i jej kontrahenci z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej wydzielą dedykowane dla przesyłania dokumentów WDT adresy e-mail.

Mając powyższe na uwadze, zamierzona przez Spółkę zmiana formy obiegu dokumentacji w żaden sposób nie umniejszy wiarygodności transakcjom WDT dokonywanym przez Spółkę, dokumenty pozostaną autentyczne i wiarygodne i będą w sposób jednoznaczny potwierdzały dostawę towarów do nabywcy w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. W istocie zatem zamierzona przez Spółkę modyfikacja sprowadzać się będzie wyłącznie do zmiany sposobu przesyłania dokumentów z formy papierowej na formę elektroniczną (np. pliki PDF, TIF, JPG). Rozwiązanie to przyśpieszy obieg dokumentacji pomiędzy Spółką a nabywcą towarów oraz przyczyni się do zmniejszenie kosztów obiegu dokumentów.

W ocenie Spółki tego rodzaju rozwiązania jest zgodne z przepisami ustawy o VAT oraz innymi przepisami prawa, będzie w sposób jednoznaczny dokumentować transakcje WDT oraz zapewni autentyczność pochodzenia dokumentów.

Spółka wnosi o uznanie takiego stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (...).

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika (art. 13 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkrety podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Przepis art. 42 ust. 3 ustawy stanowi, że dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

(uchylony)

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

4.

(uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Na mocy art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zatem w świetle wskazanego art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% wystarczającym jest, aby podatnik posiadał dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3, ewentualnie uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o ile łącznie potwierdzają one fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących podmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca jest producentem m.in. ceramicznych filtrów cząstek stałych (tzw. DPF) wykorzystywanych w motoryzacji w silnikach diesel, mających za zadanie usuwać cząsteczki sadzy i inne składniki z gazów spalinowych. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, jest również zarejestrowana jako podatnik VAT UE. Znaczna część wyrobów produkowanych przez Spółkę trafia do nabywców mających siedzibę w innych państwach Unii Europejskiej. W takim przypadku sprzedaż towarów dokonywana jest w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Sprzedając towary w ramach WDT, Spółka stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Spółka dokumentuje transakcje WDT zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., a tym samym wypełnia obowiązek przewidziany w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT i posiada w swojej dokumentacji dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Spółka potwierdza dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 42 ust. 3 oraz ust. 11 ustawy o VAT, tj. poprzez:

1.

zamówienie nabywcy;

2.

specyfikację poszczególnych sztuk ładunku (w Spółce dokument taki funkcjonuje pod nazwą Pallet list for shipment);

3.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (w Spółce dokument taki funkcjonuje pod nazwą Delivery confirmation);

4.

dokumenty potwierdzające zapłatę za towar.

Z tytułu dostawy towarów realizowanej w ramach WDT Spółka wystawia fakturę sprzedażową.

Powyższe dokumenty w sposób jasny i jednoznaczny potwierdzają dostawę towarów do nabywcy, a ich rzetelność i autentyczność nigdy nie była kwestionowana przez organy kontroli skarbowej. Dostawa realizowana jest do nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Sprzedaż towarów w ramach WDT odbywa się na podstawie zamówienia składanego Spółce za pośrednictwem poczty elektronicznej, najczęściej w formie pliku PDF. Spółka wysyła towary za granicę za pośrednictwem firmy spedycyjnej. Przewóz towarów do nabywcy mającego siedzibę w innym państwie Unii Europejskiej realizowany jest zgodnie z zapisami konwencji CMR. Realizując dostawę towarów Spółka wystawia Pallet list for shipment, który stanowi specyfikację dostarczanego ładunku (art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT). Jednocześnie, w celu potwierdzenia dostawy towarów do nabywcy Spółka wystawia Delivery confirmation tj. potwierdzenie dostawy (art. 42 ust. 11 pkt 4 ustawy o VAT), w którym wskazany jest sprzedawca towarów, nabywca towarów, rodzaj i ilość dostarczanego towaru oraz data dostawy. Specyfikacja oraz potwierdzenie dostawy dostarczane są nabywcy w formie papierowej kurierem wraz z fakturą sprzedażową. Nabywca otrzymując towar zobowiązany jest zweryfikować zgodność dostarczonego towaru z załączoną do niego specyfikacją. Jeśli dostawa jest prawidłowa nabywca zobowiązany jest podpisać i podbić pieczęcią firmową specyfikację oraz odesłać ją do Spółki. Ponadto, w przypadku zgodności zrealizowanej dostawy z zamówieniem, nabywca towarów zobowiązany jest podpisać i opieczętować potwierdzenie dostawy oraz odesłać dokument do Spółki. Płatność za towar realizowana jest przelewem na rachunek bankowy Spółki.

W chwili obecnej specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (tekst jedn.: Pallet list for shipment) oraz dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru (tekst jedn.: Delivery confirmation) wystawiane i przesyłane są przez Spółkę do nabywcy w tradycyjnej formie papierowej. Oznacza to, że Spółka dokumenty te generuje w formie papierowej, w takiej też formie wysyła je do nabywcy, w formie papierowej otrzymuje dokumenty od nabywcy, a następnie w formie papierowej dokumenty takie przechowuje. Obieg wskazanych dokumentów pomiędzy Spółką a nabywcą towarów w innym państwie Unii Europejskiej dokonywany jest za pośrednictwem firm kurierskich.

Spółka zamierza zmodyfikować stosowany obecnie obieg dokumentacji poprzez przesyłanie nabywcy (oraz odbiór) specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku i potwierdzenia dostawy - w formie elektronicznej np. w postaci plików PDF, JPG, TIF lub innych. Specyfikacja oraz potwierdzenie dostawy nadal opatrzone będą podpisem i pieczęcią nabywcy, ale zamiast wysyłania i odsyłania oryginałów ww. dokumentów w formie papierowej, dokumenty te będą skanowane i przesyłane do nabywcy oraz od nabywcy do Spółki za pomocą poczty elektronicznej. W celu zapewnienia autentyczności pochodzenia dokumentów WDT przesyłanych w formie elektronicznej, dokumenty te będą wysyłane przez Spółkę i odsyłane do Spółki na wydzielony i dedykowany dla tych celów adres e-mail. Ponadto, Spółka zamierza uregulować w drodze umowy lub porozumienia ze swoimi kontrahentami procedurę obiegu dokumentów WDT poprzez zobowiązanie kontrahentów do wydzielenia dedykowanych dla potrzeb WDT adresów e-mail, na które będą wysyłane przez Spółkę i z których odsyłane będą do Spółki dokumenty potwierdzające transakcje WDT.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w świetle art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy dokumenty potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, tj. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, o której mowa w art. 42 ust. 3 pkt 2 ustawy oraz potwierdzenie dostawy towarów, o którym mowa w art. 42 ust. 11 pkt 4 ustawy, mogą być przesyłane przez podatnika do nabywcy i odsyłane przez nabywcę do podatnika w formie elektronicznej.

Obowiązujące w tym zakresie przepisy nie stanowią, że wymagane jest wyłącznie posiadanie oryginałów dokumentów, stąd każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została wystarczająco uprawdopodobniona. Dokumenty powinny jednoznacznie dowodzić dostarczenie towarów do ich odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jeżeli zatem będzie to dokument udostępniony w formie elektronicznej np. w postaci plików PDF, JPG, TIF lub innych, nie budzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że dokumenty potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju mogą być przesyłane przez podatnika do nabywcy i odsyłane przez nabywcę do podatnika w formie elektronicznej. Podkreślić jednak należy, że to czy posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty (w formie elektronicznej) rzeczywiście potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ pierwszej instancji, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl