IBPP4/443-731/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-731/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 2009 r. podatku VAT zgodnie z obliczoną proporcją w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 2009 r. podatku VAT zgodnie z obliczoną proporcją w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą.... Wnioskodawca jest opodatkowany podatkiem liniowym a zapisy księgowe prowadzi w oparciu o podatkową książkę przychodów i rozchodów.

Usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy to głównie usługi zwolnione z podatku VAT (tekst jedn. usługi szkoleniowe) oraz usługi opodatkowane.

W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa na dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.3. Infrastruktura kształcenia ustawicznego Priorytet VIII. Infrastruktura edukacyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie.

W rezultacie rozstrzygnięcia konkursu jest realizatorem projektu pn. "...", na podstawie zawartej umowy nr.

Przedmiotowy projekt inwestycyjny zgodnie z zawartą umową z dnia 2 października 2009 r. jest związany z zakupem sąsiadującego z siedzibą beneficjenta lokalu, jego remontem, wyposażeniem i dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych przy czym:

* całkowita wartość projektu wynosi: 1.725.905,98 PLN

* całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą: 1.683.299,31 PLN, w tym dofinansowanie EFRR: 1.360.779,16 PLN.

Wydatki kwalifikowane powyższego projektu są współfinansowane w 80,84% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 19,16% ze środków własnych. Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczek na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przy opracowywaniu wniosku aplikacyjnego podatek VAT związany z realizacją projektu został zaliczony w części do kosztów kwalifikowanych, z uwagi na to, iż beneficjent ma możliwość częściowego odzyskania kosztu podatku VAT związanego z realizacją inwestycji.

W trakcie realizacji projekt nie generuje dochodów. Powstałe bądź zakupione w wyniku realizacji projektu składniki majątkowe, czyli lokal dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, urządzenia, wyposażenie, oprogramowanie, zostaną wykorzystane do prowadzenia przede wszystkim działalności edukacyjnej czyli zwolnionej z podatku VAT, jednak nie można wykluczyć również działalności opodatkowanej, jak chociażby wynajem pomieszczeń.

W 2008 r. sprzedaż ogółem wyniosła: 1.723.519,00 PLN, w tym usługi zwolnione z podatku VAT: 1.396.291,00 PLN a pozostałe usługi 327.228,00 PLN.

W związku z tym udział% sprzedaży opodatkowanej do ogółu sprzedaży wyniósł 18,98% czyli proporcja stosowana w 2009 r. wynosiła 19%.

W 2009 r. sprzedaż ogółem wyniosła: 1.631.681,00 PLN, w tym usługi zwolnione z podatku VAT: 1.157.567,00 PLN a pozostałe usługi 474.114,00 PLN

W związku z tym udział% sprzedaży opodatkowanej do ogółu sprzedaży wyniósł 29,06% czyli proporcja stosowana w 2010 r. wynosi 30%.

Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie niniejszego projektu inwestycyjnego, podatnik jako beneficjent prowadzący działalność gospodarczą jest zobowiązany do przedstawienia Urzędowi Marszałkowskiemu informacji właściwego organu podatkowego zaświadczającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 czerwca 2010 r. wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pn. "..." są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT (są to usługi edukacyjne - PKWiU 80) oraz czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tzn. powodujących powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT).

Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą zwolnioną i ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługiwało w 2009 r. prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu zgodnie z proporcją obliczona na podstawie art. 90 ustawy o VAT czyli w wysokości 81%.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), w ramach realizowanego projektu w 2009 r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z proporcją obliczona na podstawie art. 90 ustawy o VAT czyli w wysokości 81%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.3. Infrastruktura kształcenia ustawicznego Priorytet VIII. Infrastruktura edukacyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 projekt pn. "...".

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT (są to usługi edukacyjne - PKWiU 80) oraz czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tzn. powodujących powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT). Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą zwolnioną i ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawcy wskazał, że proporcja obliczona za rok 2008 wynosi 18,98% czyli proporcja do stosowania w 2009 r. wynosi 19%.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem w 2009 r. nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części w jakiej nabywane towary i usługi związane były (są) z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych i zwolnionych a Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi podatkiem VAT Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, proporcja ta stosowana w 2009 r. wyniosła 19%, Wnioskodawcy w 2009 r. (w trakcie trwania roku podatkowego) w takiej części przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z czynnościami zwolnionymi i z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, że ustalona kwota podatku naliczonego do odliczenia w 2009 r. w wysokości 19% nie jest jednak ostateczna.

Jak wynika z treści wniosku struktura sprzedaży uzyskana przez Wnioskodawcę w 2009 r. ustalona po zakończeniu tego roku podatkowego uległa zmianie i uległ również zmianie rzeczywisty poziom wskaźnika korekty. Zatem konieczna stała się korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizowanego projektu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Jak wskazał Wnioskodawca proporcja ustalona w 2010 r., a więc proporcja stosowana do ustalenia ostatecznej wielkości podatku naliczonego za 2009 r., wyniosła 29,06% czyli 30%.

Wobec powyższego po zakończeniu 2009 r. Wnioskodawca był zobowiązany do skorygowania wcześniej odliczonego podatku VAT według ustalonej w 2009 r. proporcji w wysokości 19%.

Zatem ostateczne odliczenie podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od zakupów dokonanych w 2009 r. winno nastąpić przy zastosowaniu proporcji w wysokości 30% a nie 19%.

Mając jednak na uwadze treść pytania: "Czy Wnioskodawcy przysługiwało w 2009 r. prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu zgodnie z proporcją obliczona na podstawie art. 90 ustawy o VAT czyli w wysokości 81%..." tutejszy organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, bowiem proporcja do stosowania w 2009 r., a więc w momencie nabywania towarów i usług na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu, wynosiła faktycznie 19%. A zatem Wnioskodawcy w 2009 r. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 81% (zgodnie z proporcją obliczoną za 2008 r.). W tym miejscu należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem stanowisko, iż w ramach realizowanego projektu w 2009 r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z proporcją obliczona na podstawie art. 90 ustawy o VAT czyli w wysokości 81%, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT oraz czynności opodatkowanych podatkiem VAT a Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie jest w stanie dokonać odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą zwolnioną i ze sprzedażą opodatkowaną. Tut. organ nie odniósł się w niniejszej interpretacji do prawidłowości obliczonej przez Wnioskodawcę wartości proporcji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych lub wyłącznie czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl