IBPP4/443-7/12/ASz_s - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-7/12/ASz_s Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lutego 2012 r. znak: IBPP4/443-1740/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. Uniwersytet w ramach prowadzonej działalności statutowej uczestniczył w realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Priorytet 2 - Wznowienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie. Działanie 2.6 - Regionalne strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt "Jednostka zarządzająca regionalnym systemem innowacji w województwie..." był realizowany w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2007 r. - rzeczowe zakończenie realizacji projektu (zakończenie finansowe realizacji projektu - 29 lutego 2008 r.). Celem projektu było stworzenie przyjaznych warunków do powstania środowiska proinnowacyjnego w województwie..., co winno zaowocować wzrostem ilości oraz poziomu skomercjalizowanych technologii i rozwiązań innowacyjnych opracowanych w sektorze B+R oraz wzrostem umiejętnego wchłaniania nowych technologii i innowacji przez małe i średnie przedsiębiorstwa. W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał żadnych transakcji skutkujących naliczeniem podatku VAT. Projekt miał charakter projektu realizowanego "pro bono", ukierunkowanego na szeroką grupę beneficjentów ostatecznych w regionie: instytucji sektora badań i rozwoju, uczelni wyższych, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji otoczenia biznesu, firm (w zakresie nieobjętym pomocą publiczną) itp. Projekt miał na celu zwiększenie świadomości innowacyjnej tych podmiotów i ułatwienie nawiązania kontaktów dla zdynamizowania regionalnego systemu innowacji. W trakcie realizacji projektu zorganizowane zostały seminaria, warsztaty, konferencje dla ww. grup docelowych, w których udział był bezpłatny. W ramach projektu powstała publikacja książkowa, która dostępna jest nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym. Nie można w sposób jednoznaczny określić listy podmiotów korzystających z efektów projektu, ani kwantyfikować wielkości/wartości uzyskanych efektów. W związku z udziałem w projekcie Wnioskodawca poniósł koszty wynagrodzeń pracownika merytorycznego zatrudnionego na umowie o pracę oraz pracownika odpowiedzialnego za obsługę finansowo-księgowa projektu, koszty podróży, zakwaterowania, diet oraz koszty administracyjne (znaczki, koperty, koszty rozmów telefonicznych, materiałów biurowych, koszty publikacji). W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągał i nie będzie osiągał żadnych przychodów. Faktury związane z realizacją projektów zostały wystawione na Akademię (obecnie: Uniwersytet). Każdy z partnerów ww. projektów, w tym Wnioskodawca, realizował i rozliczał zakupy indywidualnie, na własną rzecz

W piśmie z dnia 21 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu "Jednostka zarządzająca regionalnym systemem innowacji w województwie...", w części przypadającej na Wnioskodawcę, jako nabywca figurowała Akademia (obecnie: Uniwersytet).

* zakupione w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do powyższego projekt z działania 2,6 ZPORR, w realizacji których uczestniczył Wnioskodawca, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z dnia 21 lutego 2012 r.):

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podatnika podatku od towarów i usług, w myśl art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Definicja świadczenia usług, w myśl powołanego zapisu ustawy, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Przedmiotowy projekt służy realizacji konkretnych celów wspieranych przez Unię Europejską. Cel i wyniki realizowanego projektu nie są kierowane do żadnego konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Z uwagi na brak określonego świadczeniobiorcy wykonywane w ramach projektu czynności nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej, pozytywnej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa iż w odniesieniu do zrealizowanych projektów ZPORR 2.6., których dotyczy przedmiotowy wniosek, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności statutowej,. Wnioskodawca uczestniczył w realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Wnioskodawca poniósł koszty wynagrodzeń pracownika merytorycznego zatrudnionego na umowie o pracę oraz pracownika odpowiedzialnego za obsługę finansowo-księgowa projektu, koszty podróży, zakwaterowania, diet oraz koszty administracyjne (znaczki, koperty, koszty rozmów telefonicznych, materiałów biurowych, koszty publikacji). Każdy z partnerów ww. projektu, w tym Wnioskodawca, realizował i rozliczał zakupy indywidualne, na własną rzecz. W fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu, w części przypadającej na Wnioskodawcę, jako nabywca Wnioskodawca.

Przedstawiając sprawę wskazano, że dla grup docelowych projektu zorganizowane zostały seminaria, warsztaty i konferencje, w których udział był bezpłatny. Ponadto powstała publikacja książkowa, która dla wszystkich zainteresowanych dostępna jest nieodpłatnie. Podano, że zakupione w związku z realizacją ww. Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego w odniesieniu do realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, należało uznać za prawidłowe.

W zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu ".." zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania towarów lub usług zakupionych w celu realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek VAT należny), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl