IBPP4/443-690/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-690/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto G. realizuje projekt budowy Miejskiej Sieci Szerokopasmowej, którego realizacja podzielona jest na dwa etapy: budowę i rozbudowę Miejskiej Sieci Szerokopasmowej dla miasta G.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest projekt pod nazwą "...", stanowiący zgodnie z powyższym jeden z etapów całości przedsięwzięcia (przedmiotowy etap roboczo nazwano "...").

Realizacja projektu "..." dofinansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w zakresie Działania 2.1. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (Program Rozwoju Subregionu Centralnego).

Przedmiotem projektu jest budowa sieci szerokopasmowej Miasta G. poprzez zaprojektowanie i budowę rurociągu kablowego i linii światłowodowych w centralnych obszarach Miasta. W ramach realizacji projektu zostanie zbudowana wydajna sieć światłowodowa szkieletowa, spełniająca wymogi sieci następnej generacji (NGN). Sieć będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne samorządu i będzie stanowiła bazę do wprowadzenia nowych usług publicznych. W oparciu o wybudowaną kanalizację teletechniczną, punkty węzłowe oraz niezbędną infrastrukturę sieć ta ma zapewnić integrację struktur telekomunikacyjnych Miasta.

Celem bezpośrednim projektu "..." jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN, jako zaplecza do wprowadzenia przez Miasto G. nowych usług publicznych.

Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Miasto G. i będą one wykorzystywane nieodpłatnie jedynie na potrzeby własne Miasta.

Przewidywany okres realizacji projektu to lata 2009 - 2012.

W ramach realizacji projektu przewiduje się wydatki opodatkowane podatkiem VAT na:

a.

wykonanie dokumentacji budowlano-projektowej;

b.

budowę kanalizacji teletechnicznej oraz ułożenie i montaż kabli światłowodowych;

c.

promocję projektu.

Miasto G. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z założeniami projektowymi towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto G. w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązującego stanu prawnego Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz wskazane przepisy, wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu bądź do zwrotu tego podatku, ponieważ nie jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanym) czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Oz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary l usługi są wykorzystywane do wykonywania czynność opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary I usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku Ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Miasto G. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z zapisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246,poz. 1649) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w Imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym I na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W ramach realizacji projektu pn. (...) wykonując zadania publiczne, Miasto G. zamierza dokonać rozbudowy szerokopasmowej sieci miasta poprzez zaprojektowanie i budowę rurociągu kablowego i linii światłowodowych. Sieć będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne samorządu, stanowiąc bazę do wprowadzenia przez Miasto G. nowych usług publicznych. Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Miasto G. Efekty finalne projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Zatem towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto G. w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, tym samym podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. W konsekwencji podatnik nie będzie miał również prawa ubiegania się o zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 odstąpiono od oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy. W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl