IBPP4/443-688/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-688/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Podniesienie jakości kształcenia na Akademii w K. poprzez zakup urządzeń dydaktycznych" został złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 z Priorytetu 8 Infrastruktura edukacyjna, Działanie 8.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego. Koszt całkowity wynosi 470 695,49 zł a dofinansowanie wynosi 400.091,16 zł, jest to 85% kosztów kwalifikowanych projektu, które pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego (EFRR), a 15% to środki własne uczelni. Przedmiotem projektu jest zakup nowoczesnego sprzętu pomiarowego i sportowego, a także sprzętu elektronicznego, komputerowego, audiowizualnego, który uzupełni wyposażenie uczelni w sposób nowoczesny i innowacyjny - będzie to bowiem sprzęt o bardzo wysokim standardzie, z którego studenci oraz wykładowcy będą mogli korzystać przez wiele lat. Ponadto zakupionych zostanie wiele urządzeń podnoszących jakość infrastruktury technicznej budynków Uczelni.

Zadanie będzie polegało na zakupie:

* sprzętu sportowego,

* sprzętu elektronicznego i pomiarowego,

* sprzętu komputerowego i audiowizualnego,

* urządzeń podnoszących jakość infrastruktury technicznej budynków uczelni.

Tak zdefiniowany projekt ma na celu doprowadzenie do tego, by zajęcia dydaktyczne prowadzone były w sposób efektywny i nowoczesny, by podnieść jakość kształcenia i uaktywnić sportowe środowisko naukowe, pozwalając na osiągnięcie lepszych efektów wykorzystania potencjału intelektualnego uczelni. Urządzenia dydaktyczne, pomoce naukowe oraz pozostały sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie na cele statutowe (dydaktyczne) uczelni i zgodnie z art. 86 ust. 1 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) odliczenie i zwrot podatku przysługują podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 2 lipca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi zwolnione z podatku VAT. Urządzenia dydaktyczne, zakupione w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 z Priorytetu 8 Infrastruktura edukacyjna, Działanie 8.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy beneficjent ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane na cele dydaktyczne, beneficjent nie ma możliwości odzyskania VAT w ramach realizowanego projektu. Wynika to jednoznacznie z Dz. U. z 2005 Nr 164, poz. 1365 ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym - art. 91 ust. 1, który mówi, iż: "Działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług (...)" oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zm.: art. 86, art. 90 oraz załącznik nr 4 poz. 7 (usługi edukacyjne), które mówią, że odliczenie i zwrot podatku przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku Wnioskodawcy zakupione środki trwałe będą wykorzystywane wyłącznie do działalności edukacyjnej PKWiU ex 80.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest zakup nowoczesnego sprzętu pomiarowego i sportowego, a także sprzętu elektronicznego, komputerowego, audiowizualnego, który uzupełni wyposażenie uczelni w sposób nowoczesny i innowacyjny - będzie to bowiem sprzęt o bardzo wysokim standardzie, z którego studenci oraz wykładowcy będą mogli korzystać przez wiele lat. Ponadto zakupionych zostanie wiele urządzeń podnoszących jakość infrastruktury technicznej budynków Uczelni. Urządzenia dydaktyczne, pomoce naukowe oraz pozostały sprzęt będą wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe (dydaktyczne) uczelni tj. do działalności edukacyjnej PKWiU ex 80. Ponieważ z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi zwolnione z podatku VAT, zatem urządzenia dydaktyczne zakupione w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się - przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Wnioskodawca uzasadniając własne stanowisko w przedmiotowej sprawie wskazał między innymi na treść art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (DZ. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365) w brzmieniu: "działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach".

Tut. organ zauważa, iż powołana przez Wnioskodawcę część początkowa tego unormowania w brzmieniu "działalność uczelni o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług (...)" pozostaje bez wpływu na ewentualne prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ww. ustawa o szkolnictwie wyższym nie stanowi bowiem źródła prawa podatkowego, a ponadto ustawodawca w treści tego unormowania jednoznacznie wskazał, iż działalność uczelni podlega zwolnieniu na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Tym samym kluczowe znaczenie mają tutaj uregulowania wynikające z aktu prawnego jakim jest ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy szczególne wynikające z aktów wykonawczych do tej ustawy.

Ponadto tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego w treści wniosku zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, iż zakupione środki trwałe będą wykorzystywane wyłącznie do działalności edukacyjnej (PKWiU 80), nie będą więc służyły do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl