IBPP4/443-678/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-678/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 7 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacja projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacja projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 7 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akademia, zwana dalej "Beneficjentem" realizuje projekt, na który otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych. Projekt jest realizowany na podstawie umowy, którą zawarto w dniu 20 października 2009 r. z Zarządem Województwa zwanym dalej "Instytucją Zarządzającą RPO".

Przedmiotem umowy jest udzielenie przez Urząd Marszałkowski Województwa wsparcia ze środków unijnych w formie dotacji. Podstawą zawarcia umowy jest Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013, Priorytet 1 Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, Działanie 1.1 Poprawa jakości usług edukacyjnych, Schemat A Rozwój infrastruktury dydaktycznej szkolnictwa wyższego.

W jego ramach Uczelnia realizuje projekt pn. "...".

Celem głównym Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (RPO) jest tworzenie warunków dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Cel ten będzie osiągany w szczególności poprzez inwestycje infrastrukturalne wzmacniające konkurencyjność, wspieranie innowacyjności i społeczeństwa informacyjnego oraz poprawę stanu środowiska naturalnego i kulturowego.

Określony powyżej ceł główny zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

* podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa-cechy te określą atrakcyjność i pozycję regionu jako miejsca aktywności gospodarczej, co jest fundamentem ekonomicznym pomyślności i standardu życia mieszkańców województwa;

* poprawa spójności wewnętrznej regionu, osiągana w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju - realizacja tego celu zorientowana będzie na stworzenie warunków dla wszechstronnego rozwoju społecznego i wysokiej jakości życia - co decyduje o spójności regionu jako bezpiecznym i przyjaznym miejscu zamieszkania i pobytu, a w konsekwencji o jego konkurencyjności;

* rozwój potencjału instytucjonalnego podmiotów z terenu województwa - jest to niezbędny instrument osiągania pozytywnych zmian w regionie mający na celu wzmocnienie zdolności absorpcji środków RPO.

Celem ogólnym Działania jest:

Celem głównym działania jest poprawa dostępu do bazy dydaktycznej umożliwiającej wyposażenie mieszkańców Województwa (młodzież i osoby dorosłe) w umiejętności oraz kwalifikacje zapewniające dobry start oraz możliwie stabilne funkcjonowanie na rynku pracy.

Cele szczegółowe:

* podniesienie jakości i poziomu kształcenia małopolskich szkół wyższych poprzez rozwój infrastruktury służącej celom dydaktycznym i badawczym,

* poprawa warunków praktycznej nauki zawodu, umożliwiających kształtowanie kompetencji zawodowych poprzez wyposażenie bazy dydaktycznej szkół wyższych w nowoczesny sprzęt techniczno-dydaktyczny,

* podwyższenie standardów nauczania zawodowego, umożliwiające lepsze przygotowanie do wykonywania zawodu poprzez rozwój infrastruktury kształcenia ustawicznego oraz kształcenia zawodowego,

* poprawa dostępu do bazy służącej uczeniu się przez całe życie oraz praktycznej nauce zawodu, która przyczyni się do wzrostu poziomu uczestnictwa mieszkańców województwa w kształceniu ustawicznym oraz zawodowym.

Samym ścisłym celem bezpośrednim realizowanego przez Wnioskodawcę projektu jest "poprawa dostępu mieszkańców Województwa do bazy dydaktycznej, pozwalającej na zdobycie kwalifikacji, zapewniających dobry start i możliwie stabilne funkcjonowanie na rynku pracy", co zgodne jest z celem działania 1.1 RPO.

Do celów głównych projektu zaliczyć można:

* podniesienie jakości i poziomu kształcenia realizowanego w Katedrze Informatyki, poprzez budowę Centrum Komputerowego (Informatyki) - budynek dydaktyczny Wydziału,

* podwyższenie standardów nauczania zawodowego, umożliwiające lepsze przygotowanie do wykonywania zawodu poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury edukacyjnej.

W wyniku realizacji projektu zostanie wybudowany jeden obiekt infrastruktury szkół wyższych, w którym będzie się mieściła Katedra Informatyki.

W związku z tym, że według pierwotnych zamierzeń Uczelni, inwestycja miała służyć zarówno działalności zwolnionej (związanej z dydaktyką oraz pracami naukowo-badawczymi nie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) jak i działalności opodatkowanej (prace naukowo-badawcze podlegające opodatkowaniu) co zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług dało możliwość Uczelni odzyskiwania części podatku VAT, od poniesionych wyżej wymienionych wydatków, zgodnie z obowiązującym w 2007 r. wskaźnikiem struktury (podstawa prawna: art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jednak w wyniku analizy zapotrzebowania na powierzchnie dydaktyczne związanego z ogromnym zainteresowaniem młodych ludzi studiowaniem kierunku informatyka (problem braku powierzchni dydaktycznych i przeznaczenie nowego budynku opisane zostały również w Studium Wykonalności w rozdziale 2.2), w czwartym kwartale 2008 r. Uczelnia podjęła decyzję o zmianie przeznaczenia nowego budynku w zakresie rodzaju prowadzonej działalności na działalność związaną wyłącznie z dydaktyką i nie opodatkowanymi pracami naukowo-badawczymi, co w świetle ustawy o podatku od towarów i usług uniemożliwia odzyskanie jakiejkolwiek kwoty podatku VAT (podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym w dniu 15 grudnia 2008 r., została złożona korekta deklaracji VAT i nastąpił zwrot podatku VAT do Urzędu Skarbowego dla nakładów poniesionych na realizację inwestycji w latach 2007-2008.

Okres trwania projektu to od 30 sierpnia 2009 r. do 31 grudnia 2012 r. (czyli 3 lata). Jest on dofinansowywany w 100% (z czego 67,83% wydatków finansowane jest ze środków unijnych, natomiast 32,17% ze środków własnych).

Analiza odbiorców projektu/analiza popytu.

Z uwagi na cele projektu oraz zasięg wykorzystania jego produktów i rezultatów, wśród odbiorców przedsięwzięcia znalazły się dwie grupy:

1.

studenci Akademii.

Liczba studentów Akademii jest wartością stosunkowo stabilną. W okresie 2002 - 2007 największa zmiana odnotowana została na przełomie lat 2006/2007 i wyniosła około trzech punktów procentowych. O popycie na studia prowadzone na Uczelni, decyduje głównie wielość kierunków i specjalności na jakich kształci Uczelnia, a także postrzeganie jej jako jednostki kształcącej wysokiej klasy specjalistów z rożnych dziedzin. Największym zainteresowaniem ze strony studentów cieszy się Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki (jednostka, której projekt bezpośrednio dotyczy), na który każdego roku przyjmowana jest największa liczba studentów. Fakt, że na Wydział każdego roku przyjmowanych jest najwięcej osób nie oznacza, że popyt na studia jest zaspokajany. Jedynie popyt na dwa z oferowanych kierunków kształcenia jest niższy niż liczba miejsc. Każdego roku największa liczba kandydatów ubiega się o przyjęcie na kierunki Informatyka oraz Automatyka i Robotyka. Liczba kandydatów na studia przekracza tam ponad dwukrotnie liczbę miejsc. Ponadto informatyka jest kierunkiem zamawianym MNISW, co jest uzasadnione dużym zapotrzebowaniem na inżynierów tej specjalności. Projekt wpisuje się w tę strategię Ministerstwa. Liczba przyjętych studentów na niektórych kierunkach jest wyższa od liczby kandydatów dlatego, że "liczba kandydatów" to w rzeczywistości liczba osób, które umieściły ten kierunek w swoich dokumentach aplikacyjnych jako preferowany. W procesie kwalifikacji studenci, dla których zabrakło miejsc na preferowanym kierunku przesuwani są na inne kierunki. Tak duży popyt na studia na Wydziale Uczelni, od wielu lat rodzi potrzebę zwiększenia powierzchni tak dydaktycznej jak i naukowej. Adaptowanie kolejnych pomieszczeń, zajmowanie pomieszczeń innych wydziałów, nie rozwiązało problemów i skutecznie zahamowało możliwości Wydziału w zwiększaniu liczby przyjętych studentów. W związku z powyższym szacuje się, że w wyniku realizacji inwestycji polegającej na budowie nowego obiektu dydaktycznego - Centrum Komputerowego (Informatyki), liczba studentów przyjmowanych na studia, głownie na kierunku Informatyka wzrośnie.

Jak wynika z prognoz liczby studentów kierunku Informatyka, od momentu zakończenia rzeczowej realizacji projektu tj. od roku 2012 przez kolejnych pięć lat liczba słuchaczy kierunku informatyka będzie rosła. Przewiduje się jednak, że od roku 2016 ustabilizuje się ona na poziomie około 1350 studentów rocznie. Wzrost ten będzie możliwy dzięki stworzeniu nowej powierzchni dydaktycznej.

Dostarczanie na rynek każdego roku wysokiej klasy specjalistów z dziedziny informatyki, będzie odpowiedzią Uczelni na zgłaszane każdego roku zapotrzebowanie na informatyków. Z najnowszych prognoz badających rynek pracy wynika, że w najbliższym czasie informatycy nie będą mieli problemów ze znalezieniem zatrudnienia. Na specjalistów tej branży wciąż rośnie zapotrzebowanie. Badania wskazują że już w 2008 r. Europa zacznie borykać się ze znacznym deficytem specjalistów sieciowych. W Polsce za 3 lata będzie za mało aż o 28 tys. osób zajmujących się sieciami komputerowymi. Obecnie liczba brakujących specjalistów sięga już 7 tys. Dla porównania w innych państwach Europy Zachodniej, zapotrzebowanie na informatyków jest jeszcze większe, np. w Niemczech niedobór ten wynosi ok. 21 tys. osób, w Wielkiej Brytanii - 20 tys. W nieco lepszej sytuacji znajduje się Francja, której rynek pracy jest wstanie zapewnić zatrudnienie dla ok. 15 tys. informatyków.

2.

centra badawcze i przedsiębiorcy.

Drugą grupą odbiorców, która skorzysta z efektów realizacji inwestycji będą przedsiębiorcy, którzy zgłaszają zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowaną kadrę pracowniczą - głownie informatyków oraz podmioty zainteresowane wynikami badań prowadzonych przez Uczelnię.

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z dziedziny informatyka, wynika z faktu, że Państwa Unii Europejskiej w najbliższym czasie planują wdrożenie nowych, zaawansowanych systemów teleinformatycznych. Również ciągły, dynamiczny rozwój technologii sieciowych wywołanych przez wzajemne konkurowanie z sobą największych koncernów na rynku spowoduje wzrost zapotrzebowania na specjalistów sieci informatycznych. Zatrudnieniem informatyków szczególnie zainteresowane są firmy detaliczne, które stale wdrażają zaawansowane technologie oraz tworzą nowe programy pozwalające przedsiębiorstwom na szybszy rozwój i większą efektywność. Również sektor biznesowy potrzebuje w swoich szeregach fachowców branży teleinformatycznej. Podejrzewa się, że ich permanentny brak może spowodować poważne konsekwencje gospodarcze: zahamować konkurencję, zmniejszyć tempo wdrażania najnowszych technologii. Badania wskazują, że już teraz ponad połowa firm planujących zatrudnić wysoko wykwalifikowanych fachowców sieci informatycznych, napotyka na przeszkodę w postaci braku odpowiedzi na oferty pracy. W chwili obecnej obszarami gospodarki, które najbardziej odczuwają brak na rynku wysoko wykwalifikowanej kadry informatycznej są: telekomunikacja, administracja publiczna, służba zdrowia oraz oczywiście sektor przedsiębiorstw.

Wśród podmiotów zainteresowanych współpracą z Katedrą Informatyki Akademii znalazły się m.in.: C., B, K, S, I, P, B, H, F, D, O, L, R, i inne oraz Szpital Specjalistyczny.

Potwierdzeniem chęci współpracy, są listy intencyjne. Wszystkie z wymienionych powyżej podmiotów, popierają projekt Akademii i wyrażają chęć współpracy głownie w zakresie pozyskiwania specjalistycznie wykształconej kadry informatycznej, która jest podstawą funkcjonowania większości z tych firm. Realizacja przedmiotowej inwestycji jest zatem w pełni uzasadniona. Umożliwienie młodym ludziom pozyskiwania wiedzy informatycznej z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, będzie bowiem odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez rynek. Dzięki utworzeniu nowej (spełniającej wszystkie wymagania i stwarzającej dalsze możliwości rozwoju) przestrzeni dydaktycznej, możliwe będzie wyposażenie laboratoriów i sal dydaktycznych w coraz to nową aparaturę i sprzęt informatyczny.

W wyniku realizacji projektu powstanie Centrum Komputerowe (Informatyki), które bezpośrednio będzie funkcjonowało w strukturach Katedry Informatyki, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, Akademii. Za zarządzanie powstałą infrastrukturą po zakończeniu fazy realizacji projektu będą odpowiedzialni pracownicy Uczelni, którzy zostali wytypowani do pełnienia określonych funkcji w projekcie w fazie jego realizacji oraz po jego zakończeniu, zgodnie z zarządzeniem Nr... rektora Akademii z dnia 22 grudnia 2009 r. "w sprawie zasad realizacji w akademii inwestycji o roboczych nazwach... inwestycji finansowanych w całości lub w części z Funduszy Europejskich w ramach programów pomocowych". Zgodnie z ww. dokumentem za zarządzanie powstałymi produktami i rezultatami po zakończeniu realizacji inwestycji (w fazie jej eksploatacji) odpowiedzialny będzie Kierownik (specjalnie powołanego) Biura Projektu, który będzie jednocześnie Kierownikiem Projektu. Budynek Centrum Komputerowego (Informatyki) będzie wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem na cele dydaktyczne, w stopniu umożliwiającym jego prawidłową eksploatację.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 lipca 2010 r. realizacja przedmiotowego projektu jest związana wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT (usługi edukacyjne - PKWiU 80) oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT (nieodpłatne świadczenie usług - nieopodatkowane prace naukowo-badawcze). Realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego VAT.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu po zakończeniu projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotowy projekt jest realizowany samodzielnie przez Wnioskodawcę (nie jest to projekt partnerski).

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które zostaną nabyte w zakresie realizacji niniejszego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 lipca 2010 r.), nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które zostaną nabyte w zakresie realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.

W związku z faktem, że uczelnia wykonuje budynek z przeznaczeniem na działalność związaną wyłącznie z dydaktyką i nie opodatkowanymi pracami naukowo-badawczymi, co w świetle ustawy o podatku od towarów i usług uniemożliwia odzyskanie jakiejkolwiek kwoty podatku VAT, stanowisko powyższe uznaje za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, realizuje dofinansowany ze środków unijnych na podstawie umowy z Zarządem Województwa, projekt pn. "...".

Celem bezpośrednim realizowanego przez Wnioskodawcę projektu jest "poprawa dostępu mieszkańców Województwa do bazy dydaktycznej, pozwalającej na zdobycie kwalifikacji, zapewniających dobry start i możliwie stabilne funkcjonowanie na rynku pracy".

W wyniku realizacji projektu zostanie wybudowany jeden obiekt infrastruktury szkół wyższych, w którym będzie się mieściła Katedra Informatyki Akademii.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

Realizacja przedmiotowego projektu jest związana wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT (usługi edukacyjne - PKWiU 80) oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT (nieodpłatne świadczenie usług - nieopodatkowane prace naukowo-badawcze).

Realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego VAT.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu po zakończeniu projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym "nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które zostaną nabyte w zakresie realizacji przedmiotowego projektu", należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę jako zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż realizacja przedmiotowego projektu jest związana wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT i nie ma w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego (np. wydzierżawienia pomieszczeń w wybudowanym budynku).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl