IBPP4/443-673/13/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-673/13/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 25 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych związanych z procesami produkcyjnymi, nabywanych przez finalnego nabywcę (pytanie nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 marca 2014 r. znak: IBPP4/443-673/13/BP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

"X" (...) sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą obejmującą w szczególności produkcję oraz sprzedaż felg aluminiowych do samochodów.

W toku produkcji powyższych wyrobów Spółka zużywa nabywany od krajowego dostawcy gaz ziemny o numerze CN 2711 11 00. Produkcja wyrobów dzieli się na następujące etapy:

Etap 1

Przygotowanie surowców, topienie oraz rafinacja - gaz ziemny zużywany jest w tym przypadku do celów opałowych realizowanych w ramach procesów metalurgicznych, tj. do podgrzania surowca w celu jego stopienia.

Etap 2

Składa się z procesów metalurgicznych, których efektem jest otrzymanie odlewu w postaci felgi oraz z obróbki termicznej formy, która ma na celu otrzymanie stopu o określonych właściwościach metalurgicznych - także i w tym przypadku gaz ziemny zużywany jest do celów opałowych, do podgrzania obrabianego surowca lub półproduktu.

Etap 3:

Toczenie, wiercenie i kontrola oraz wyważanie i badanie szczelności.

Etap 4:

Koła poddawane są procesowi szlifowania.

Etap 5:

Koła poddawane są procesowi lakierowania - gaz ziemny wykorzystywany jest na tym etapie do celów opałowych, tj. do podgrzania kół przed lakierowaniem, wypalania lakieru ciekłego oraz proszku akrylowego. Ponadto jest on zużywany w procesie mycia felg (podgrzewanie wody) oraz ich suszenia (podgrzewanie powietrza).

Jak więc wskazano, gaz ziemny jest wykorzystywany przez Spółkę na pierwszym, drugim i piątym etapie procesu produkcyjnego.

Zgodnie z wiedzą Spółki z dziedziny metalurgii, gaz ziemny zużywany na pierwszym i drugim etapie produkcji wykorzystywany jest do celów opałowych w procesach metalurgicznych. Potwierdzeniem takiej oceny jest uzyskana przez Spółkę "Opinia dotycząca kwestii, czy proces technologiczny przeróbki aluminium Spółki jest procesem metalurgicznym", przygotowana przez pracowników Instytutu Chemii i Technologii Nieorganicznej Politechniki "K". Opinia potwierdza w sposób jednoznaczny, że prawidłowa jest kwalifikacja etapów 1 i 2 jako realizowanych w ramach procesów metalurgicznych.

Ta sama opinia rozstrzyga, iż gaz wykorzystywany w pozostałej części procesu produkcyjnego felg (tekst jedn.: na jego piątym etapie) nie jest wykorzystywany w procesach metalurgicznych.

Oprócz zużycia gazu w procesach produkcyjnych, gaz ziemny jest zużywany przez Spółkę jako opał do ogrzewania zakładu. Także i w tym zakresie gaz nie jest więc zużywany w procesach metalurgicznych.

Spółka nie posiada statusu zakładu energochłonnego w rozumieniu ustawy o akcyzie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nabywa on wyroby gazowe wskazane we wniosku jako finalny nabywca wyrobów gazowych, ponieważ nie zgłosił prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 28 marca 2014 r.):

Czy w przypadku zużycia opisanych we wniosku, nabytych wyrobów gazowych powstanie po stronie Spółki obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, jeżeli nabywa ona wyroby gazowe jako finalny nabywca.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu które wpłynęło 28 marca 2014 r.), w przypadku braku zgłoszenia prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy, a więc w aktualnym stanie faktycznym, nie przysługuje mu prawo do nabycia gazu ziemnego nieobciążonego akcyzą, jeżeli będzie on zużywany w sposób opisany we wniosku (tekst jedn.: zarówno do celów zwolnionych od akcyzy, jak i do celów opodatkowanych).

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu. Jak wskazał Dyrektor IS w wezwaniu, na sprzedawcy ciąży obowiązek ustalenia, do czego zużywany jest gaz ziemny przez nabywcę. Spółka zwraca jednak uwagę, że ustawa nie przewiduje możliwości procentowego opodatkowania sprzedawanego gazu w przypadkach innych, niż sprzedaż na rzecz osób zużywających ten gaz zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i na potrzeby gospodarstwa domowego (art, 31 b ust. 6 pkt ustawy o podatku akcyzowym).

Innymi słowy, jakkolwiek gaz ziemny będzie w ocenie Spółki zużywany zarówno do celów opodatkowanych jak i zwolnionych, ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje żadnych mechanizmów, które pozwalałyby jej na nabycie gazu jedynie częściowo obciążonego akcyzą. W konsekwencji całość nabywanego gazu będzie opodatkowana tak długo, jak Spółka nie dokona zgłoszenia prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy, a tym samym po stronie Spółki nie wystąpi w opisanym staniem faktycznym obowiązek podatkowy z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Na mocy art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Z opisu sprawy wynika, że mamy do czynienia z trzema etapami procesów produkcji w których wykorzystywany jest gaz ziemny tj.:

* etap 1 przygotowanie surowców, topienie oraz rafinacja w którym gaz ziemny zużywany jest w tym przypadku do celów opałowych realizowanych w ramach procesów metalurgicznych, tj. do podgrzania surowca w celu jego stopienia.

* -etap 2 składa się z procesów metalurgicznych, których efektem jest otrzymanie odlewu w postaci felgi oraz z obróbki termicznej formy, która ma na celu otrzymanie stopu o określonych właściwościach metalurgicznych gaz ziemny zużywany jest do celów opałowych, do podgrzania obrabianego surowca lub półproduktu.

* etap 5 w którym koła poddawane są procesowi lakierowania natomiast gaz ziemny wykorzystywany jest na tym etapie do celów opałowych, tj. do podgrzania kół przed lakierowaniem, wypalania lakieru ciekłego oraz proszku akrylowego. Ponadto jest on zużywany w procesie mycia felg (podgrzewanie wody) oraz ich suszenia (podgrzewanie powietrza).

* ponadto gaz ziemny jest zużywany przez Spółkę jako opał do ogrzewania zakładu.

Ponadto ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że gaz ziemny zużywany na pierwszym i drugim etapie produkcji wykorzystywany jest do celów opałowych w procesach metalurgicznych. Natomiast gaz wykorzystywany w pozostałej części procesu produkcyjnego felg (tekst jedn.: na jego piątym etapie) nie jest wykorzystywany w procesach metalurgicznych.

Stosownie do art. 31b ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz pkt 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. poz. 1231) w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1.

Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Stosownie do powyższego niezasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, że jako finalny nabywca wyrobów gazowych nie ma prawa do nabycia gazu zwolnionego z akcyzy, jeżeli będzie on używany zarówno do celów zwolnionych, jak i do celów opodatkowanych. Przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie stoją na przeszkodzie aby sprzedawca (pośredniczący podmiot gazowy) dokonując sprzedaży gazu Wnioskodawcy dokonał jego częściowego opodatkowania, a w pozostałej części zastosował zwolnienie ze względu na przeznaczenie, przy zachowaniu warunków jego zastosowania.

W tym miejscu zauważyć należy, że wskazany przez Wnioskodawcę art. 31b ust. 6 odnosi się do sytuacji gdy wyrób gazowy o kodzie CN 2711 11 00 objęty jest zwolnieniem, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, co w niniejszej sprawie nie zachodzi.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo nabycia z zastosowaniem zwolnienia gazu przeznaczonego do użycia do celów opałowych w procesach metalurgicznych. Natomiast w pozostałym zakresie nabywany gaz (nie objęty zwolnieniem) Wnioskodawca powinien nabyć z zapłaconym podatkiem akcyzowym. Jednocześnie w takiej sytuacji ilość nabytego gazu objętego przedmiotowym zwolnieniem powinna wynikać (do czasu zawarcia nowej umowy nie dłużej niż do 30 czerwca 2014 r.) np. z oświadczenia przekazanego sprzedawcy przez Wnioskodawcę. Podkreślić również należy, że ponieważ w tym zakresie ustawodawca nie wskazał jak powinien być określany procentowy udział użycia wyrobów gazowych objętych zwolnieniem i nieobjętych zwolnieniem, sposób określenia odpowiedniej proporcji lub wskazania konkretnej ilości wyrobu gazowego objętego zwolnieniem leży w gestii Wnioskodawcy. W sytuacji zaś gdy określona ilość nabytego wyrobu gazowego objętego zwolnieniem z akcyzy zostanie przez Wnioskodawcę użyta co celów nie objętych zwolnieniem, w stosunku do tego użytego niezgodnie ze zwolnieniem gazu, powstanie, zgodnie z art. 11b ust. 1 pkt 4 ustawy w związku z art. 9 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Reasumując Wnioskodawca ma prawo - jako finalny nabywca gazowy zużywający gaz zarówno do celów opodatkowanych jak i zwolnionych - nabywać gaz zwolniony z akcyzy w części w jakiej jest on zużywany do celów metalurgicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego zdarzenia przyszłego (pytanie numer 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl