IBPP4/443-663/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-663/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 14 marca 2011 r. Gmina Miasta, w odpowiedzi na zaproszenie Urzędu Marszałkowskiego do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu systemowego, złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu systemowego "...", w ramach priorytetu IX, działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest zorganizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci ze zdiagnozowanymi problemami (m.in. zajęcia logopedyczne, korekcyjne, pedagogiczne, psychologiczne) i potrzebami (m.in. rozwijanie zainteresowań muzycznych, plastycznych, informatycznych, dodatkowe zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych) w ramach programów indywidualizacji nauczania w klasach I-III w siedmiu miejskich szkołach podstawowych, których organem prowadzącym jest Gmina Miasta.

Głównym celem projektu jest realizacja zajęć w ramach programów indywidualizacji nauczania w klasach I-III w siedmiu Miejskich Szkołach Podstawowych w Gminie, co wiąże się z dokonaniem niezbędnych zakupów w postaci sprzętu i wyposażenia (sprzęt komputerowy, tablice interaktywne) oraz pomocy dydaktycznych na potrzeby realizacji zajęć, a także tablic informacyjnych i materiałów promocyjnych na potrzeby wizualizacji projektu.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Urząd Miasta - wykonujący zadania w imieniu Gminy Miasta - jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej osobowość prawną.

Realizacja zadań wchodzących skład projektu, o którym mowa powyżej, jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym.

Towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, Beneficjenta) w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Beneficjentem projektu (Wnioskodawcą) będzie Gmina Miasta, natomiast realizatorem projektu (wskazanym we wniosku o dofinansowanie) będzie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych (M), jednostka organizacyjna Gminy Miasta, nieposiadająca osobowości prawnej.

Na wszelkich fakturach dokumentujących zakup towarów i usług będzie figurował M.

Wniosek na dofinansowanie przedmiotowego projektu do Urzędu Marszałkowskiego złożyła Gmina jako podmiot uprawniony zgodnie z zapisami PO KL.

Instytucja Pośrednicząca (IP) - Urząd Marszałkowski Województwa dopuszcza sytuację, w której Beneficjentem jest Gmina - wspólnota samorządowa, a Realizatorem jej jednostka organizacyjna. Stosowne zapisy regulujące tą sytuację znajdują się w każdej umowie o dofinansowanie zawieranej pomiędzy Samorządem Województwa a Beneficjentem - Miastem Aktualnie M widnieje jako Realizator w trzech projektach realizowanych przez Gminę Miasta.

Uczestnikami projektu będą uczniowie klas I-III siedmiu Miejskich Szkół Podstawowych w Gminie. Udział w projekcie będzie całkowicie nieodpłatny, nie będą pobierane od uczestników żadne opłaty. W tym przypadku całość wydatków związanych z realizacją projektu pokryta będzie wyłącznie ze Środków Unii Europejskiej i budżetu państwa. Dokumentacja dot. realizacji projektów systemowych w ramach działania 9.1.2 nie przewiduje wkładu własnego JST oraz wkładu prywatnego uczestników.

Okres realizacji projektu to czas od 1 lipca 2012 r. do 30 czerwca 2013 r.

Wartość projektu wynosi 495 868,00 zł.

Urząd Miasta posługuje się jednym Numerem Identyfikacji Podatkowej zarówno przy realizacji zadań Urzędu, jak i Gminy - wspólnoty samorządowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 8 czerwca 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu systemowego pt. "...", zarówno w części, jak i w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu systemowego pn. "...".

Przedmiotem projektu jest zorganizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci ze zdiagnozowanymi problemami (m.in. zajęcia logopedyczne, korekcyjne, pedagogiczne, psychologiczne) i potrzebami (m.in. rozwijanie zainteresowań muzycznych, plastycznych, informatycznych, dodatkowe zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych) w ramach programów indywidualizacji nauczania w klasach I-III w siedmiu miejskich szkołach podstawowych, których organem prowadzącym jest Gmina

Towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, Beneficjenta) w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez gminę czynności opodatkowanych VAT.

Beneficjentem projektu (Wnioskodawcą) będzie Gmina, natomiast realizatorem projektu będzie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych (M), jednostka organizacyjna Gminy, nie posiadająca osobowości prawnej.

Ponadto z wniosku wynika, iż faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane będą na M.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu będzie Miejski Zespół Jednostek Oświatowych (M), a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...", bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Zespołu Jednostek Oświatowych (M), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl