IBPP4/443-646/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-646/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 15 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr z dnia 24 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca aktualnie organizuje sprzedaż internetową akcesoriów łazienkowych. Przedmiotowa sprzedaż odbywać się będzie poprzez realizację zamówień odbiorców składanych przez internet. Dostawa towarów odbywać się będzie poprzez wysyłkę przez pocztę lub firmy kurierskie. Zapłata za wysłane towary następować będzie za pośrednictwem operatorów pocztowych lub za pośrednictwem banku.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1989 r. Dotychczas wobec Wnioskodawcy nie powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Dotychczas Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży detalicznej osobom fizycznym. Sformułowanie "organizuję sprzedaż akcesoriów" oznacza, że zamierza on uruchomić sprzedaż detaliczną akcesoriów łazienkowych, jest importerem akcesoriów łazienkowych oraz producentem listew do glazury. Sprzedaż ww. artykułów odbywać się będzie za pomocą internetu. Ma być to sklep internetowy działający jak inne sklepy internetowe. Jako importer Wnioskodawca jest właścicielem sprowadzonych towarów.

Zapłata każdorazowo będzie następowała na rachunek bankowy, więc zawsze można będzie zidentyfikować, jakiej konkretnie dostawy dotyczy oraz dane adresowe odbiorcy, będzie prowadzona szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty i sprzedaży - faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy konieczne jest stosowanie kasy fiskalnej do ewidencji sprzedaży w ramach dostawy towarów w sklepie internetowym, jeżeli zapłata za towary następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy, zaś towary dostarczane są za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana sprzedaż internetowa nie podlega ewidencji na kasie fiskalnej zgodnie z pkt 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r. Natomiast, w punkcie 4 objaśnień do załącznika wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż w systemie wysyłkowym i nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2009 r., zapłata za dostawę towarów następować będzie za pośrednictwem banku. Wnioskodawca wskazuje, iż z posiadanych dowodów zapłaty zawsze będzie można zidentyfikować jednoznacznie jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, na ich podstawie można też ustalić dane (w tym adres) odbiorcy.

Kolejnym warunkiem, niezbędnym do zwolnienia z ewidencjonowania usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest prowadzenie szczegółowej ewidencji ww. dowodów zapłaty. Wnioskodawca wskazuje, iż będzie prowadzona szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty i sprzedaży - faktury VAT.

Należy w tym miejscu nadmienić, iż faktura VAT jest dowodem sprzedaży i z jej treści wynikają wszystkie dane, o których mowa w ww. przepisach. Jednakże faktura VAT będąc dowodem sprzedaży (zapłaty) nie spełnia funkcji ewidencji tych dowodów. Przez ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) odbiorcy, należy rozumieć, usystematyzowany spis (zbiór), zestawienie posiadanych dowodów, z którego to spisu również wynikają dane odbiorcy.

Z treści wniosku jednakże wynika, iż posiadane przez Wnioskodawcę dowody są wystarczające do prowadzenia ww. szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty zawierającej wszystkie wymagane dane.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że na podstawie § 2 pkt 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009 r., o ile na podstawie posiadanych dokumentów potwierdzających wysyłkę towarów będzie prowadził szczegółową ewidencję dowodów zapłaty.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl