IBPP4/443-644/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-644/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności wykonywanych w ramach usługi pogrzebowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności wykonywanych w ramach usługi pogrzebowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2011 r. znak: IBPP4/443-644/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 6 marca 2003 r. Podstawowym rodzajem działalności jest świadczenie usług pogrzebowych (PKWiU 96.03.1). W ramach tych usług na zlecenie rodzin osób zmarłych Wnioskodawca wykonuje różne czynności składające się na usługę pogrzebową. Mogą to być przykładowo: sprzedaż trumien, urn i innych utensylia pogrzebowych, dostawa kwiatów, wiązanek pogrzebowych, wieńców pogrzebowych, eksportacja osób zmarłych np. ze szpitala do chłodni łącznie z obsługą przy eksportacji, kondukt z obsługą, przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, sprzedaż odzieży (do pogrzebu), przechowywanie osoby zmarłej w chłodni, koordynacja działań na zlecenie rodzin osób zmarłych - chodzi tu o załatwianie różnych formalności związanych z pogrzebem w urzędach, na cmentarzach czy w kaplicach, wykonanie klepsydr, sprzedaż krzyży i tabliczek na trumnę, usługi kamieniarskie na cmentarzu przed pogrzebem, w trakcie i po pogrzebie, dodatkowo dekorowanie trumny lub grobu (katafalk, znicze, baldachim), zlecenia wykonania nekrologów w prasie, oprawa muzyczna pogrzebu i inne. Osoby zlecające pogrzeb mogą dowolnie ustalać zakres świadczonej przez spółkę usługi pogrzebowej. Może się zdarzyć, że zamawiają u Wnioskodawcy jedynie część usługi, resztę zlecając innej firmie pogrzebowej. Przykładowo Wnioskodawca może otrzymać zlecenie przetransportowania osoby zmarłej ze szpitala do chłodni, dostawę trumny i wiązanek kwiatowych, wieńców pogrzebowych oraz transport osoby zmarłej z chłodni na cmentarz. Pozostałe czynności przed pogrzebem i w jego trakcie wykonywać już może inna firma pogrzebowa.

W piśmie z dnia 25 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że usługi transportu osób zmarłych bez świadczenia usługi pogrzebowej są klasyfikowane jako "pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany" PKWiU 49.39.39.0.

W piśmie z dnia 21 października 2010 r. Urząd Statystyczny w Łodzi podał Wnioskodawcy odpowiedź na pytanie o właściwe grupowanie statystyczne handlu trumnami, kwiatami oraz innymi utensyliami pogrzebowymi. Według tego pisma handel (zakup w celu dalszej odsprzedaży) wszystkimi wymienionymi produktami należy kwalifikować pod numerem PKWiU 47.00 - "sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę cząstkowej usługi pogrzebowej, dla przykładu transport osoby zmarłej ze szpitala do chłodni, dostawa trumny, wiązanek i wieńców pogrzebowych i transport osoby zmarłej z chłodni na cmentarz bezpośrednio przed pogrzebem - Wnioskodawca wykonuje usługę pogrzebową (PKWiU 96.03.1) czy też wykonuje usługę transportową i dodatkowo dostawę trumny, kwiatów, wiązanek i wieńców pogrzebowych. Innymi słowy jaką stawką podatku VAT należy opodatkować wykonanie takiej cząstkowej usługi pogrzebowej. Czy Wnioskodawca musi opodatkować te czynności oddzielnie według przynależnych im stawek podatku VAT. Jaką stawką opodatkować te czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli spółka wykonuje jedynie część usługi pogrzebowej, pozostawiając inną część innej firmie pogrzebowej, to jednak Wnioskodawca wykonuje usługę pogrzebową (PKWiU 96.03.1) i wówczas właściwą stawką podatku VAT będzie stawka 8% (poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a cyt. wyżej ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Artykuł 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238, poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Przepis art. 146a w ust. 2 ustawy o VAT określa, że stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 180 załącznika nr 3 ustawodawca ujął usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną (PKWiU 96.03).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Wskazać należy, że według ogólnej zasady przedmiotem opodatkowania jest skonkretyzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach czynności. Oznacza to, że w sytuacji zawarcia umowy mającej za przedmiot usługę, co do której stosuje się preferencyjną stawkę podatku, stawka ta odnosi się do całej usługi głównej.

Należy zauważyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych same określają co stanowi przedmiot sprzedaży (usługa pogrzebowa czy też odrębnie sprzedaż trumien, dostawa kwiatów, wiązanek pogrzebowych, kondukt z obsługą). W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usługi pogrzebowej nie należy z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy, wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pogrzebowych (PKWiU 96.03.1). W ramach tych usług na zlecenie rodzin osób zmarłych Wnioskodawca wykonuje różne czynności składające się na usługę pogrzebową. Osoby zlecające pogrzeb mogą dowolnie ustalać zakres świadczonej przez spółkę usługi pogrzebowej. Może się zdarzyć, że zamawiają u Wnioskodawcy jedynie część usługi, resztę zlecając innej firmie pogrzebowej. Przykładowo Wnioskodawca może otrzymać zlecenie przetransportowania osoby zmarłej ze szpitala do chłodni, dostawę trumny i wiązanek kwiatowych, wieńców pogrzebowych oraz transport osoby zmarłej z chłodni na cmentarz. Pozostałe czynności przed pogrzebem i w jego trakcie wykonywać już może inna firma pogrzebowa. Wnioskodawca wskazał, że usługi transportu osób zmarłych bez świadczenia usługi pogrzebowej są klasyfikowane jako "pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany" PKWiU 49.39.39.0, natomiast handel trumnami, kwiatami i utensyliami pogrzebowymi (zakup w celu dalszej odsprzedaży) należy kwalifikować pod numerem PKWiU 47.00 - "sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi".

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowych towarów (tekst jedn.: sprzedaż trumien, kwiatów, utensylii pogrzebowych) poza usługą pogrzebową, zakwalifikowana do PKWiU 47.00.77.0 nie została przez ustawodawcę ujęta w żadnym załączniku do ustawy o VAT, określającym stawki obniżone. Zatem sprzedaż tych towarów podlega opodatkowaniu stawką podstawową tj. 23%.

Natomiast usługa transportu osób zmarłych bez świadczenia usługi pogrzebowej zaliczona do grupowania PKWiU 49.39.39.0 ujęta została w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 157, a zatem sprzedaż takiej usługi na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT będzie podlegać opodatkowaniu stawką 8%.

Końcowo zauważa się, że w zakresie pozostałych pytań wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów i świadczenia usług, o których mowa we wniosku, do grupowania PKWiU pod wskazanymi symbolami. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają symbol PKWiU 49.39.39.0, a sprzedaż towarów poza usługą pogrzebową klasyfikuje się do PKWiU 47.00. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

W tym miejscu wskazuje się również, iż tut. Organ nie jest upoważniony do orzekania w przedmiocie klasyfikacji towarów i usług. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl