IBPP4/443-635/10/JP - Uprawnienie powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu modernizacji drogi powiatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-635/10/JP Uprawnienie powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu modernizacji drogi powiatowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2010. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2010. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie przyszłe dotyczy projektu Powiatu pn. "...", w ramach którego Zarząd Dróg wykonuje zadania zlecone przez Powiat tj. zlecił wykonanie dokumentacji technicznej projektu.

W ramach projektu planowane jest pozyskanie dofinansowania ze środków unijnych.

Powyższy projekt będący przedmiotem wniosku będzie realizowany przez Powiat w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. zadań w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W wyniku realizacji projektu zostanie dokonana modernizacja drogi powiatowej, wybudowane zostaną chodniki oraz wykonane zostanie nowe oznakowanie pionowe i poziome. W wyniku realizacji projektu zwiększy się również wartość drogi i chodników, które mogą być w ramach projektu zmodernizowane.

WW. mienie nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ drogi powiatowe są drogami publicznymi - korzystanie z dróg publicznych jest nieodpłatne.

W ramach projektu poniesione zostaną następujące koszty:

*

opracowanie studium wykonalności inwestycji - stawka VAT 22%,

*

roboty budowlane: roboty ziemne, roboty krawężnikowe, podbudowy, roboty regulacyjne, roboty odwodnieniowe, roboty nawierzchniowe, roboty chodnikowe, konstrukcja zjazdów - stawka VAT 22%,

*

nadzór inwestorski - stawka VAT 22%,

*

koszty promocji - stawka VAT 22%.

Powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w ewidencji czynnych podatników.

Ww. zadanie będzie miało w planie finansowym Starostwo Powiatowe, które przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz poniesie wydatki związane z jego realizacją.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 7 czerwca 2010 r. wszystkie faktury związane z realizacją projektu pn. "..." wystawiane będą na Starostwo Powiatowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zarządowi Dróg w odniesieniu do projektu pn. "..." przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zarządowi Dróg nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu, ponieważ wykonuje on zadania zlecone przez Powiat a mienie uzyskane w wyniku realizacji projektu służy wykonywaniu przez Powiat zadań publicznych wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie zaś z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych i w tym zakresie powiat jest zwolniony z podatku od towarów i usług. W celu wykonania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1) zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. W myśl art. 33 ustawy zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Zarząd Dróg) realizuje projektu pn. "...". Realizując projekt Wnioskodawca wykonuje zadanie zlecone przez Powiat. W ramach zadania zlecił wykonanie dokumentacji technicznej projektu.

W wyniku realizacji projektu zostanie dokonana modernizacja drogi powiatowej, wybudowane zostaną chodniki oraz wykonane zostanie nowe oznakowanie pionowe i poziome. W wyniku realizacji projektu zwiększy się również wartość drogi i chodników, które mogą być w ramach projektu zmodernizowane.

W ramach projektu poniesione zostaną następujące koszty:

*

opracowanie studium wykonalności inwestycji - stawka VAT 22%,

*

roboty budowlane: roboty ziemne, roboty krawężnikowe, podbudowy, roboty regulacyjne, roboty odwodnieniowe, roboty nawierzchniowe, roboty chodnikowe, konstrukcja zjazdów - stawka VAT 22%,

*

nadzór inwestorski - stawka VAT 22%,

*

koszty promocji - stawka VAT 22%.

Ww. zadanie będzie miało w planie finansowym Starostwo Powiatowe, które przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz poniesie wydatki związane z jego realizacją.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu pn. "..." wystawiane będą na Starostwo Powiatowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1760 z późn. zm.) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

*

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

*

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane będą na Starostwo Powiatowe, będące odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem.

Skoro więc faktury wystawiane będą na innego niż Wnioskodawca nabywcę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Wnioskodawca wykonuje zadania zlecone przez Powiat a mienie uzyskane w wyniku realizacji projektu służy wykonywaniu przez Powiat zadań publicznych lecz tym, że Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT.

Ponadto organ podatkowy pragnie zwrócić uwagę, iż przywołane w uzasadnieniu stanowiska przepisy prawne skierowane są do jednostek samorządu terytorialnego. Tym samym Wnioskodawca jako odrębny od Powiatu podmiot (niebędący jednostką samorządu terytorialnego) nie może być ich adresatem a zatem nie może wywodzić z nich swych uprawnień lub obowiązków.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu wystawiane będą na Starostwo Powiatowe, będące odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności dokonania zakupów udokumentowanych wystawieniem faktur wystawionych na Wnioskodawcę i wykorzystania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl