IBPP4/443-627/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-627/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki VAT dla usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów jest:

* prawidłowe w części dotyczącej usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów;

* nieprawidłowe w części dotyczącej usług organizacji urodzin dla dzieci z robotami w parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki VAT dla usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 lipca 2011 r.):

Spółka posiada park rozrywki wyposażony w dwie konstrukcje placu zabaw. Jedna znajduje się w pomieszczeniu, a druga zlokalizowana jest przed budynkiem na ogrodzonym terenie. Ponadto w sali znajdują się również: trampolina, gry zręcznościowe i inne urządzenia oraz zabawki służące rozrywce dla dzieci. Za korzystanie z parku rozrywki, Spółka pobiera opłatę od osoby w zamian za prawo wstępu. Dzieci w ramach opłaty mogą korzystać z urządzeń i atrakcji znajdujących w kompleksowym parku rozrywki dla dzieci zgodnie z obowiązującym wewnętrznym regulaminem. Na terenie parku rozrywki są umieszczone również automaty np. z piłeczkami do których wrzuca się monetę, aby otrzymać piłeczkę.

Ponadto w parku rozrywki rodzice organizują urodziny dla dzieci z robotami. W ramach urodzin rodzice solenizanta opłacają wstęp za wszystkie zaproszone dzieci. W ramach atrakcji dzieci mogą bawić się i budować roboty ze specjalnie do tego przygotowanych klocków. Dzieci składają roboty z kilku propozycji do wyboru programują je, a następnie bawią się nimi według uznania z pomocą dostępnych na miejscu instruktorów.

Aby korzystać z podpowiedzi instruktora nie ponosi się dodatkowych opłat z tego tytułu.

Opłata za wstęp do parku jest jednolita, a jej wysokość uzależniona jest od czasu spędzonego w parku.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od 15 listopada 2006 r.

Symbol Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług dla usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów to 93.21.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 lipca 2011 r):

Jaką stawkę VAT należy zastosować do świadczonej usługi "Wstęp do parku rozrywki połączony z udziałem w zabawie instruktorów PKWiU 93.21.10.0" świadczonej przez Spółkę w okresie od 1 stycznia 2011 r....

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 1 lipca 2011 r.):

Zdaniem Spółki wszystkie świadczone usługi należy zakwalifikować jako usługę wstępu do parku rozrywki i zastosować stawkę 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, a w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawką 8% zgodnie z art. 146a jeżeli relacja państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. nie przekroczy 55%. Wstęp do parków rozrywki i wesołych miasteczek nie jest zdefiniowany w ustawie o podatku od towarów i usług. Wesołe miasteczko, park rozrywki, lunapark - to, zgodnie z definicją powszechnie obowiązującą, teren czy obiekt na którym zgromadzone są urządzenia służące szeroko pojętej rekreacji. Spółka posiada taki park i w ramach działalności gospodarczej pobiera opłatę za wstęp na teren parku rozrywki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe w części dotyczącej ustalenia właściwej stawki VAT dla usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów;

* nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia właściwej stawki VAT dla usług organizacji urodzin dla dzieci z robotami w parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Artykuł 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy - stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., wymieniono pod pozycją 183 - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne" - bez względu na symbol PKWiU usługi.

Z analizy poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że z dniem 1 stycznia 2011 r., na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 146a ustawy o VAT, zostały objęte preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, usługi związane z rozrywką i rekreacją, ale wyłącznie w zakresie opłaty wstępu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiada park rozrywki wyposażony w dwie konstrukcje placu zabaw. Za korzystanie z parku rozrywki, Spółka pobiera opłatę od osoby w zamian za prawo wstępu. Dzieci w ramach opłaty mogą korzystać z urządzeń i atrakcji znajdujących w kompleksowym parku rozrywki dla dzieci zgodnie z obowiązującym wewnętrznym regulaminem.

Ponadto w parku rozrywki rodzice organizują urodziny dla dzieci z robotami. W ramach urodzin rodzice solenizanta opłacają wstęp za wszystkie zaproszone dzieci. W ramach atrakcji dzieci mogą bawić się i budować roboty ze specjalnie do tego przygotowanych klocków. Dzieci składają roboty z kilku propozycji do wyboru, programują je, a następnie bawią się nimi według uznania z pomocą dostępnych na miejscu instruktorów.

Aby korzystać z podpowiedzi instruktora nie ponosi się dodatkowych opłat z tego tytułu.

Opłata za wstęp do parku jest jednolita, a jej wysokość uzależniona jest od czasu spędzonego w parku.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż Symbol Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług dla usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów to 93.21.10.0.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż usługi wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów oznaczone symbolem 93.21.10.0. zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), będące imprezą otwartą na która możliwy byłby natychmiastowy dostęp, korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 183 załącznika nr 3 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca winien stosować do powyższych form rekreacji (wejście do parku rozrywki i jednocześnie możliwość korzystania ze wszystkich zamontowanych tam urządzeń i atrakcji) zawartą w cenie biletu wstępu stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Odmienna sytuacja będzie jednak miała miejsce odnośnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji w parku rozrywki imprez urodzinowych. Należy zwrócić uwagę, że istnieje różnica pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej za wstęp do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów a opłatą pobieraną za udostępnienie terenu parku rozrywki w ramach zorganizowanej imprezy okolicznościowej, w której czynny udział bierze instruktor. Tego typu imprezy mają charakter zamknięty, bez możliwości natychmiastowego dostępu osób postronnych (rodzice solenizanta opłacają wstęp tylko za zaproszone dzieci).

Istnieje sytuacja, gdy opłata pobierana przez Wnioskodawcę za udostępnienie terenu parku rozrywki może być uznana za "opłatę za wstęp", jednakże pod warunkiem, iż jest związana z wstępem, a nie udziałem w zorganizowanej imprezie okolicznościowej, w ramach której zapewniono możliwość do korzystania ze znajdujących się na terenie parku urządzeń i atrakcji w określonym terminie dla określonej grupy dzieci. Sam wstęp do parku rozrywki jest związany z możliwością skorzystania przez wszystkie dzieci z urządzeń i atrakcji znajdujących w kompleksowym parku rozrywki w dowolnym czasie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania imprez urodzinowych (o charakterze zamkniętym), w programie których z góry zaplanowano możliwość korzystania z instruktarzu w zabawie klockami, obecnych na miejscu instruktorów, nie będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 183 załącznika nr 3 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca winien od stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stosować do powyższych form rekreacji (usługa organizowania na Terenia parku imprez urodzinowych) zawartą w cenie biletu wstępu stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia właściwej stawki VAT dla usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów jest:

* prawidłowe w części dotyczącej usług wstępu do parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów;

* nieprawidłowe w części dotyczącej usług organizacji urodzin dla dzieci z robotami w parku rozrywki połączonego z udziałem w zabawie instruktorów.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 93.21.10.0.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zmiany zaklasyfikowania przedmiotowych usług do innego grupowania PKWiU, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy nadmienić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl