IBPP4/443-626/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-626/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2010 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacja projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacja projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Gminy jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Właścicielem budynku, w którym mieści się NZOZ jest Gmina i uzyskuje niewielki przychód generowany przez ten budynek, albowiem budynek ten na podstawie umowy najmu w całości wynajmowany jest do prowadzenia działalności przez NZOZ. Miesięczny przychód Gminy z zawartej umowy najmu nie przekracza 2.370,80 zł.

W dniu 8 lutego 2011 r. Gmina jako - Lider projektu pn. "..." zawarła umowę z Województwem, prezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa o dofinansowanie ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet V " Środowisko" Działanie 5.3 "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii". Projekt został zrealizowany.

Okres realizacji projektu objął przedział czasowy między 25 lutym 2008 r. a 24 marca 2011 r.

Celem inwestycji realizowanej w ramach projektu pn. "..." była przede wszystkim poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie zanieczyszczeń pochodzących z niskiej emisji, a dzięki temu także poprawa stanu środowiska naturalnego, poprawa stanu zdrowia ludności regionu, obniżenie jednostkowych i globalnych kosztów ogrzewania, wzrost bezpieczeństwa energetycznego, podniesienie atrakcyjności Gminy jako ośrodka rekreacyjno-turystycznego, ograniczenia zużycia nośników energii (głównie węgla kamiennego i gazu ziemnego), spowolniona w wyniku polepszenia jakości powietrza degradacja budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej i obiektów zabytkowych.

Przedmiotem projektu były zaplanowane w latach 2008-2011 modernizacje instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji energetycznej, a także prace budowlane termomodernizacyjne: wymiana drzwi wejściowych do kotłowni oraz drzwi wejściowych zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu wentylowanego, oraz wyposażenie budynku w nowoczesny i ekonomiczny kocioł gazowy. Przeprowadzono dodatkowe prace: przystosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, remont pomieszczeń, dodatkowe prace przy instalacji elektrycznej, modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej, modernizacja kanalizacji deszczowej. Podjęte akcje o charakterze informacyjno-promocyjnym będą systematycznie upowszechniać zrealizowane w ramach projektu działania.

Całkowita wartość projektu określona została na kwotę 1.108.389,49 PLN (łącznie z podatkiem VAT), z czego wartość części projektu realizowanego przez Gminę określona została na kwotę 1.108.389,49 PLN (łącznie z podatkiem VAT, dofinansowanie przyznane przez instytucję zarządzającą RPO W wynosi 640.929,27 PLN, 85% wartości projektu, są to środki Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego, a wkład własny Gminy 113.105,17 - 15% wartości projektu).

W związku z realizacją projektu zrealizowane zostały następujące zakupy: audyt energetyczny, projekt budowlany, studium wykonalności, prace termomodernizacyjne, prace modernizacyjne i promocja projektu.

Gmina uczestniczy finansowo w projekcie, w budżecie zabezpieczono środki dla wykonawców, którzy zostali zakontraktowani zgodnie z Prawem zamówień publicznych.

Gmina zapłaciła za prace przygotowawcze - audyt energetyczny, projekt budowlany, studium wykonalności, prace termomodernizacyjne, prace modernizacyjne i promocje projektu, a następnie uzyska 85% refundacji.

Ww. usługi i dostawy opodatkowane są 22% i 23% stawką VAT.

Realizacja projektu nie ma wpływu na poziom osiąganych przychodów z tytułu najmu budynku NZOZ.

Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Gminy.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi zostały wykorzystane tylko na cele inwestycji i nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Urząd Gminy ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług, jakie Urząd Gminy nabył w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizując powyższy projekt Urzędowi Gminy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1. ustawy o VAT, z powodu nie wykonywania czynności związanych z zrealizowanym projektem, określonych w art. 5 ust. 1 cyt ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 obowiązującego do końca listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do końca 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. do końca 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) a następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 12 z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina w okresie od 25 lutego 2008 r. do 24 marca 2011 r. zrealizowała projekt pn. "...", dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet V " Środowisko" Działanie 5.3 "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii"

Przedmiotem projektu były zaplanowane w latach 2008-2011 modernizacje instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji energetycznej, a także prace budowlane termomodernizacyjne.

Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Gminy.

Właścicielem budynku, w którym mieści się NZOZ jest Gmina i uzyskuje niewielki przychód generowany przez ten budynek, albowiem budynek ten na podstawie umowy najmu w całości wynajmowany jest do prowadzenia działalności przez NZOZ.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Zatem najem stanowi usługę, o której mowa w ww. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Wobec powyższego oddanie na podstawie umowy najmu budynku podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a uzyskiwanie przychodu z tego tytułu powoduje obowiązek odprowadzenia należnego podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że realizowany przez Wnioskodawcę projekt związany jest z odpłatnym świadczeniem usług (najem), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego oddając budynek w najem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej (umowa najmu).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż nabywane na potrzeby realizowanej inwestycji towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatna umowa najmu), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl