IBPP4/443-624/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-624/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) oraz z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 2 czerwca 2010 r. oraz z dnia 8 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina S złożyła wniosek na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa zadania pn. "....". W poniesionych wydatkach Gmina ujmie podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany wykaże go do objęcia refundacją.

Głównym założeniem ww. projektu jest rozpoznanie potencjału turystycznego trzech Gmin: C., S. i Wnioskodawcy, wskazanie możliwości wykorzystania go oraz przygotowanie koncepcji 10 lokalnych produktów turystycznych, zapewni to wzrost rozpoznawalności oferty turystycznej Gmin i umożliwi lepsze wykorzystanie potencjału, którym dysponują. W efekcie pozwoli to na przyciągnięcie turystów i podniesienie poziomu życia mieszkańców, dzięki kompleksowemu i komplementarnemu podejściu projekt przyczyni się do stworzenia spójnego, regionalnego systemu promocji turystyki. Ponadto doprowadzi do wzrostu ilości miejsc pracy i rozwoju przedsiębiorczości. Efektem programu będzie określenie 10 markowych produktów turystycznych, a tym samym zbudowanie ciekawej i unikalnej oferty.

Program będzie się składał z dwóch części: studium uwarunkowań atrakcyjności turystycznej obszaru trzech Gmin oraz programu promocji turystyki obszaru trzech gmin. W ramach studium zostanie przeprowadzona inwentaryzacja i ocena potencjału turystycznego Gmin w aspekcie atrakcyjnego i konkurencyjnego miejsca na turystycznej mapie Polski.

Następnie zostanie wykonana analiza rynkowa i marketingowa. Natomiast w programie promocji zostaną określone narzędzia, które pozwolą na wyeksponowanie największych atrakcji turystycznych. Jest to zadanie publiczne wykonywane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność - art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym zadaniem.

W piśmie z dnia 2 czerwca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Liderem projektu jest Gmina S., natomiast partnerem jest Gmina C. oraz Gmina S.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na lidera projektu - Gminę S, partnerzy będą przekazywać środki własne Gminie S na realizowany wspólnie projekt.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, projekt będzie niedochodowy dla Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przy realizacji wyżej wymienionego zadania będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2010 r.), Gminie przy realizacji projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina S złożyła wniosek na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa zadania pn. "...".

Liderem projektu jest Gmina S., natomiast partnerem jest Gmina C. oraz Wnioskodawca.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na lidera projektu - Gminę S, partnerzy będą przekazywać środki własne Gminie S na realizowany wspólnie projekt.

Głównym założeniem ww. projektu jest rozpoznanie potencjału turystycznego trzech Gmin: C, S i Wnioskodawcy, wskazanie możliwości wykorzystania go oraz przygotowanie koncepcji 10 lokalnych produktów turystycznych, zapewni to wzrost rozpoznawalności oferty turystycznej Gmin i umożliwi lepsze wykorzystanie potencjału, którym dysponują. W efekcie pozwoli to na przyciągnięcie turystów i podniesienie poziomu życia mieszkańców, dzięki kompleksowemu i komplementarnemu podejściu projekt przyczyni się do stworzenia spójnego, regionalnego systemu promocji turystyki. Ponadto doprowadzi do wzrostu ilości miejsc pracy i rozwoju przedsiębiorczości. Efektem programu będzie określenie 10 markowych produktów turystycznych, a tym samym zbudowanie ciekawej i unikalnej oferty.

Program będzie się składał z dwóch części: studium uwarunkowań atrakcyjności turystycznej obszaru trzech Gmin oraz programu promocji turystyki obszaru trzech gmin. W ramach studium zostanie przeprowadzona inwentaryzacja i ocena potencjału turystycznego Gmin w aspekcie atrakcyjnego i konkurencyjnego miejsca na turystycznej mapie Polski.

Następnie zostanie wykonana analiza rynkowa i marketingowa. Natomiast w programie promocji zostaną określone narzędzia, które pozwolą na wyeksponowanie największych atrakcji turystycznych. Jest to zadanie publiczne wykonywane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność - art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym zadaniem.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę, projekt będzie niedochodowy dla Gminy.

Jak to już wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.

W przedmiotowej sprawie nabywane w ramach ww. projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT, na których nabywcą będzie Lider projektu tj. Gmina S.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca (tekst jedn.: Gmina S) nie dokona nabyć towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał także prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl