IBPP4/443-621/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-621/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 28 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 15 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Niniejszy wniosek pn. ".." ma na celu integrację mieszkańców a przede wszystkim rozwój współpracy ze S oraz uatrakcyjnienie szlaku k. i Szlaku w. Organizacja warsztatów muzycznych i wspólne koncertowanie z mieszkańcami pozwoli na aktywizację i integrację społeczności lokalnej. Brak miejsc integrujących społeczność lokalną, niski poziom zaangażowania w życie lokalnej społeczności, niepożyteczne spędzanie wolnego czasu rodzi patologie. Jako znaczący problem należy postrzegać również niski stopień aktywności mieszkańców w zakresie samoorganizacji i podejmowania inicjatyw na rzecz aktywizacji mieszkańców i przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Przedstawione problemy przemawiają za realizacją niniejszego zadania, tym bardziej, że powstał on w oparciu o pomysły młodego pokolenia i strażaków zrzeszonych w OSP B. Bardzo duże znaczenie w rozwoju intelektualnym powinny mieć kontakty z zaprzyjaźnionymi regionami po stronie słowackiej a szczególnie wspólne koncerty orkiestry OSP w B i słowackich zespołów ludowych kultywujących ł kulturę przygraniczną. Projekt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie, jakie istnieje wśród mieszkańców Gminy B na szkolenia z zakresu edukacji muzycznej oraz występy koncertowe, które dają możliwość ukulturalnienia szerszego grona mieszkańców Gminy oraz wspólnego, owocnego spędzenia czasu.

Działania podejmowane w projekcie:

1.

organizacja warsztatów muzycznych (wcześniej poprzedzone rekrutacją) dla 15 osób w okresie 8 miesięcy. Zajęcia odbywać się będą, co tydzień. Prowadzone będą dwoma metodami: warsztatu grupowego - 4 godz. w tygodniu i cotygodniowych konsultacji indywidualnych. W trakcie całego projektu, po 25 godz. dla każdego uczestnika. Taki dwuetapowy sposób prowadzenia szkoleń zapewnia wysoką ich jakość, oraz wyższą efektywność, zapewni bowiem zindywidualizowane podejście. Indywidualne konsultacje pozwolą osobom zdolniejszym głębiej je rozwijać a początkującym nadrobić potencjalne braki, to w dalszej perspektywie da lepsze efekty pracy w trakcie warsztatów grupowych. Tematem przewodnim warsztatów i konsultacji indywidualnych będzie poznanie historii i kultury Ł, nauka pieśni ł a przede wszystkim przetarcie szlaków do wspólnej współpracy z ludnością Ł. Do przeprowadzania warsztatów planuje się zakup materiałów dydaktycznych w postaci 10 kompletów nut. Jeden komplet zawiera nuty rozpisane dla całej orkiestry. Zestawy nut będą zawierać głownie pieśni patriotyczne oraz pieśni śpiewane zarówno przez ludność Polską jak i Ł;

2.

organizacja koncertu w B i R celem pogłębienia integracji mieszkańców obydwu gmin, prezentacji dorobku kulturalnego a przede wszystkim zachowania dziedzictwa kulturowego poprzez kultywowanie i rozpowszechnianie muzyki łj.

Stowarzyszenie będzie świadczyło usługę nieodpłatnie, nie będzie osiągać z tytułu realizacji projektu żadnych przychodów, więc zakupione na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodaktowanych podatkiem dochodowym i nie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupowych. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, w związku z tym naliczony podatek VAT Wnioskodawca traktuje jako koszt kwalifikowany realizowanego projektu, w celu odzyskania środków finansowych wydanych, a refinansowanych ze środków unijnych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest organizacją typu non-profit, którego działalność nie jest nastawiona na zysk. Realizacja ww. projektu nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnością opodatkowania podatkiem VAT, w związku z tym Stowarzyszenie nie wystawi faktur VAT.

W piśmie z dnia 18 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej tylko i wyłącznie w zakresie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 maja 2010 r.):

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 maja 2010 r.), nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "..." mający na celu integrację mieszkańców a przede wszystkim rozwój współpracy ze Słowakami oraz uatrakcyjnienie szlaku k. i Szlaku w. Organizacja warsztatów muzycznych i wspólne koncertowanie z mieszkańcami pozwoli na aktywizację i integrację społeczności lokalnej. Brak miejsc integrujących społeczność lokalną niski poziom zaangażowania w życie lokalnej społeczności, niepożyteczne spędzanie wolnego czasu rodzi patologie.

Projekt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie, jakie istnieje wśród mieszkańców Gminy B na szkolenia z zakresu edukacji muzycznej oraz występy koncertowe, które dają możliwość ukulturalnienia szerszego grona mieszkańców Gminy oraz wspólnego, owocnego spędzenia czasu. Działania podejmowane w projekcie:

1.

organizacja warsztatów muzycznych (wcześniej poprzedzone rekrutacją) dla 15 osób w okresie 8 miesięcy. Zajęcia odbywać się będą, co tydzień. Prowadzone będą dwoma metodami: warsztatu grupowego - 4 godz. w tygodniu i cotygodniowych konsultacji indywidualnych. W trakcie całego projektu, po 25 godz. dla każdego uczestnika. Taki dwuetapowy sposób prowadzenia szkoleń zapewnia wysoką ich jakość, oraz wyższą efektywność, zapewni bowiem zindywidualizowane podejście. Indywidualne konsultacje pozwolą osobom zdolniejszym głębiej je rozwijać a początkującym nadrobić potencjalne braki, to w dalszej perspektywie da lepsze efekty pracy w trakcie warsztatów grupowych. Tematem przewodnim warsztatów i konsultacji indywidualnych będzie poznanie historii i kultury Ł, nauka pieśni ł a przede wszystkim przetarcie szlaków do wspólnej współpracy z ludnością Ł. Do przeprowadzania warsztatów planuje się zakup materiałów dydaktycznych w postaci 10 kompletów nut. Jeden komplet zawiera nuty rozpisane dla całej orkiestry. Zestawy nut będą zawierać głownie pieśni patriotyczne oraz pieśni śpiewane zarówno przez ludność Polską jak i Ł;

2.

organizacja koncertu w B i R celem pogłębienia integracji mieszkańców obydwu gmin, prezentacji dorobku kulturalnego a przede wszystkim zachowania dziedzictwa kulturowego poprzez kultywowanie i rozpowszechnianie muzyki ł.

Stowarzyszenie będzie świadczyło usługę nieodpłatnie, nie będzie osiągać z tytułu realizacji projektu żadnych przychodów.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją typu non-profit, którego działalność nie jest nastawiona na zysk. Realizacja ww. projektu nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnością opodatkowania podatkiem VAT.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług które zostanie dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl