IBPP4/443-618/10/AZ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego zakupu wyposażenia niezbędnego do utworzenia laboratorium diagnostyki na politechnice.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-618/10/AZ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego zakupu wyposażenia niezbędnego do utworzenia laboratorium diagnostyki na politechnice.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443-618/10 AZ z dnia 7 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Sprawa dotyczy złożonego wniosku o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Poddziałanie 1.3.1 Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw pt. "XXX". Celem głównym wymienionego projektu jest: "...".

Realizacja celu głównego przedsięwzięcia możliwa będzie dzięki realizacji celów krótkoterminowych, do których można zaliczyć:

*

poprawienie infrastruktury naukowo-badawczej oraz warunków nowoczesnego interaktywnego przeprowadzenia badań na wydziale elektrotechniki automatyki i informatyki;

*

umożliwienie dostępu do nowoczesnej, światowej klasy aparatury naukowej naukowcom, doktorantom oraz studentom;

*

zwiększenie kanałów dostępu do wiedzy, zarówno teoretycznej jak i praktycznej poprzez udostępnienie laboratorium;

*

istotne rozszerzenie możliwości badawczych oraz poprawa poziomu badań własnych w jednostkach badawczych;

*

podniesienie poziomu umiejętności zawodowych beneficjentów ostatecznych - kadry naukowo-badawczej z naciskiem na umiejętności praktyczne.

Przedmiotem projektu jest zakup nowoczesnego i niezbędnego wyposażenia do utworzenia nowoczesnego laboratorium diagnostyki na Politechnice.

Okres realizacji projektu to 7 m-cy w 2010/2011 r.

W ramach projektu planowany jest zakup aparatury naukowo-badawczej na potrzeby laboratorium diagnostyki.

Efektem projektu będzie stworzenie nowoczesnego laboratorium diagnostyki, które poprawi jakość prowadzonych badań naukowych oraz umożliwi stworzenie wysokich standardów kształcenia młodej kadry naukowej; zwiększenie dopasowania kierunków i profili prac badawczo-rozwojowych do potrzeb rynku; wzrost atrakcyjności środowiska w kontekście mobilności oraz współpracy naukowców i przedsiębiorców w ramach programów prowadzonych przez UE; wzrost liczby przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne technologie; zdynamizowanie rozwoju regionu poprzez celowe działania wspierające wyodrębniony w foresightcie branż, m.in. obszaru sektora energetycznego; budowa partnerstwa regionalnego i euroregionalnego oraz inicjowanie współpracy pomiędzy podmiotami zainteresowanymi rozwojem procesów badawczych; stworzenie źródeł cyrkulacji kapitału intelektualnego opartej na wzajemnych wymiernych korzyściach, kształtujących przy tym pozycje jednostki oraz regionu.

Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystać studenci, pracownicy Politechniki oraz wszystkie zgłaszające się podmioty gospodarcze.

Wnioskodawca zapewnia swobodny, bezpłatny i nieograniczony dostęp do wyników prac badawczo-rozwojowych. Efekty projektu (wiedza i wyniki badań) będą przekazane nieodpłatnie przedsiębiorcom w postaci artykułów naukowych publikowanych w czasopismach specjalistycznych oraz będą prezentowane na licznych seminariach organizowanych dla i wspólnie z przedsiębiorcami, na spotkaniach naukowych i konferencjach międzynarodowych. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów w wyniku realizacji projektu, ze względu na sposób rozpowszechniania prezentacji i udostępniania wyników badań - nieodpłatnie.

Po zakończeniu realizacji ww. projektu składniki majątkowe zakupione w ramach jego realizacji, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawa do wykorzystania efektów projektu będą w dyspozycji i własności politechniki. Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w latach 2010 - 2011 będzie realizował projekt pt. "...". Przedmiotem projektu jest zakup nowoczesnego i niezbędnego wyposażenia do utworzenia nowoczesnego laboratorium diagnostyki na Politechnice.

W ramach projektu planowany jest zakup aparatury naukowo-badawczej na potrzeby laboratorium diagnostyki.

Efektem projektu będzie stworzenie nowoczesnego laboratorium diagnostyki. Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystać studenci, pracownicy politechniki oraz wszystkie zgłaszające się podmioty gospodarcze.

Wnioskodawca zapewnia swobodny, bezpłatny i nieograniczony dostęp do wyników prac badawczo-rozwojowych. Efekty projektu (wiedza i wyniki badań) będą przekazane nieodpłatnie przedsiębiorcom w postaci artykułów naukowych publikowanych w czasopismach specjalistycznych oraz będą prezentowane na licznych seminariach organizowanych dla i wspólnie z przedsiębiorcami, na spotkaniach naukowych i konferencjach międzynarodowych. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów w wyniku realizacji projektu, ze względu na sposób rozpowszechniania prezentacji i udostępniania wyników badań - nieodpłatnie.

Po zakończeniu realizacji ww. projektu składniki majątkowe zakupione w ramach jego realizacji, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawa do wykorzystania efektów projektu będą w dyspozycji i własności politechniki.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż generalnie opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże w określonych sytuacjach, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają również nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług.

W świetle powyższego wskazanie przez Wnioskodawcę, iż efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie, nie oznacza, że czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Należy zatem dokonać oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby stwierdzić, czy nieodpłatne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też nie.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Należy zauważyć, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, których celem jest rozwój badań naukowych i prac rozwojowych polegający na stworzeniu nowoczesnego laboratorium diagnostyki mieszczą się niewątpliwie w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę (Politechnikę) działalności.

W świetle powyższego art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług podejmowane w związku z realizacją przedmiotowego projektu odbywa się w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zasadniczo zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) rozumiana jako przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Natomiast nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich zakupie.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów w wyniku realizacji projektu, ze względu na sposób rozpowszechniania prezentacji i udostępniania wyników badań - nieodpłatnie. Efekty projektu (wiedza i wyniki badań) będą przekazane nieodpłatnie przedsiębiorcom w postaci artykułów naukowych publikowanych w czasopismach specjalistycznych oraz będą prezentowane na licznych seminariach organizowanych dla i wspólnie z przedsiębiorcami, na spotkaniach naukowych i konferencjach międzynarodowych.

Projekt ten więc jako działanie mające na celu rozwój badań naukowych, prac rozwojowych i innowacyjności na rzecz przedsiębiorstw o charakterze ogólnodostępnym nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie materiały również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl