IBPP4/443-614/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-614/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 maja 2011 r. nr IBPP4/443-614/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek i otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. "..." w ramach PO Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, 6 Oś priorytetowa: Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, Poddziałanie: 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.

Wnioskiem zostały objęte niezagospodarowane i nieużytkowane grunty o obszarze 61,3956 ha zlokalizowane na terenie Gminy.

Celem projektu było opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości ich zagospodarowania. Powstałe opracowanie ma wskazać i określić, jaki rodzaj działalności mógłby być realizowany na przedmiotowym obszarze oraz zakres usług, które mogłyby tam być realizowane i rozwijane.

W przedmiotowym wniosku, Gmina oświadczyła, iż nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i wnioskowała o refundację części poniesionego w ramach projektu podatku VAT. Zgodnie z umową, Gmina otrzymała dofinansowanie na całkowity koszt realizacji projektu oraz wydatki kwalifikowane z nim związane, w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych. Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego, wyłoniony przez Gminę wykonawca zrealizował dwa etapy projektu, którego celem było opracowanie koncepcji zagospodarowania obszarów inwestycyjnych w Gminie o powierzchni 61,3956 ha. Celem opracowania było pokazanie możliwości zagospodarowania obszarów związanych z innowacyjną gospodarką i nowymi technologiami.

W ramach opracowania sporządzono trzy warianty robocze koncepcji, zróżnicowane pod względem układu komunikacyjnego, dominujących funkcji:

1.

pod kątem innowacyjnej gospodarki i nowych technologii,

2.

pod kątem budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury technicznej,

3.

pod katem działalności usługowej.

Następnie opracowano wariant czwarty - docelowy: przygotowania koncepcji proponowanej przez wykonawcę zamówienia.

Wykonane koncepcje wskazały na możliwości zagospodarowania terenu oraz rodzaje działalności i zakres usług, które będą mogły być realizowane i rozwijane na gruntach.

W okresie realizacji projektu Gmina w całości sfinansowała ze środków budżetu gminy wydatki wynikające z faktur VAT na łączną kwotę 58.316,00 zł za wykonanie:

1.

I etapu koncepcji zagospodarowania terenu w Gminie, polegającego na opracowaniu koncepcji zagospodarowania terenu pod kątem innowacyjnej gospodarki i nowych technologii oraz pod kątem budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury technicznej -29.158,00 zł,

2.

II etapu koncepcji zagospodarowania terenu w Gminie, polegającego na opracowaniu koncepcji zagospodarowania terenu pod katem działalności usługowej oraz wariant zaproponowany przez wykonawcę - docelowy - 29.158,00 zł.

Wykonawca koncepcji w związku z realizacją projektu wystawił faktury uwzględniając VAT w wysokości 22%.

22 września 2010 r. Gmina złożyła wniosek o płatność pośrednią za wykonanie I-go etapu koncepcji zagospodarowania terenu w Gminie. W rezultacie wnioskowana we wniosku o płatność pośrednią kwota została zrefundowana.

Następnie 3 grudnia 2010 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o płatność końcową. Przed dokonaniem płatności końcowej, zgodnie z przyjętymi procedurami przeprowadzono kontrolę realizacji projektu, w wyniku której w zaleceniach pokontrolnych wskazano konieczność wystąpienia do odpowiednich organów podatkowych z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 maja 2011 r. celem projektu jest opracowanie koncepcji zagospodarowania aktualnie nieużytkowanego terenu i wskazanie rodzaju działalności, który mógłby tam być rozwijany przy uwzględnieniu lokalnych uwarunkowań.

Celem ogólnym, długofalowym projektu jest przyspieszenie rozwoju Gminy poprzez ułatwienie dostępu do kompleksowych, wysokiej jakości usług w zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca założył, iż zagospodarowanie w przyszłości obecnie nieużytkowanego terenu mogłoby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Gminy. Bezpośrednim celem projektu było jednak opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i wskazanie rodzaju działalności, który mógłby być tam realizowany przy uwzględnieniu m.in. lokalizacji terenu (np. czy mógłby pełnić funkcje związane z innowacyjną gospodarką i nowymi technologiami, budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą techniczną, działalnością usługową oraz rodzaj działalności proponowany przez Wykonawcę projektu). Wnioskodawca zaznacza, że opracowana koncepcja jest obecnie materiałem, koncepcyjnym, pomocniczym, wstępnym i informacyjnym, który ułatwi i umożliwi podjęcie decyzji, co do dalszego wyboru najbardziej optymalnego kierunku jego zagospodarowania i rodzaju prowadzonej na nim działalności.

Wnioskodawca nie wyklucza, iż w przyszłości tereny objęte projektem pn. "..." mogą być przedmiotem sprzedaży lub dzierżawy. Jednakże, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż obecnie nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, że jest to długookresowym (pochodnym) celem tego projektu. Horyzont czasowy dokonania czynności opodatkowanych jest bliżej nieokreślony w perspektywie czasowej. Dokonanie takich czynności będzie wymagało m.in.: wykonania analizy i badań geologicznych przedmiotowego obszaru, projektów branżowych i kosztorysów, przekwalifikowania terenów, wydzielenia terenów do użytku publicznego oraz uzbrojenia terenu. Wnioskodawca zaznacza, iż wszystkie ww. czynności wymagają czasu i dużych nakładów finansowych ze strony Wnioskodawcy, co dodatkowo wpływa na jednoznaczne wskazanie, czy długookresowym (pochodnym) celem projektu będą czynności opodatkowane podatkiem VAT. Powstała w ramach projektu koncepcja zagospodarowania jest materiałem wstępnym, informacyjnym i na chwilę obecną hipotetycznym.

W efekcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość podjęcia czynności przygotowujących do ewentualnej sprzedaży lub dzierżawy terenów. Jednakże, aby to nastąpiło należy wykonać czynności opisane wyżej, tj.: badania geologiczne, projekty branżowe i kosztorysy, przekwalifikowanie terenów, wydzielenie terenów do użytku publicznego oraz uzbrojenie terenu. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości możliwości osiągania obrotu ze sprzedaży lub dzierżawy przedmiotowych terenów z przeznaczeniem dla inwestorów, czy też innych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Zauważyć należy, iż nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, że Wnioskodawca będzie osiągał obroty z powyższych czynności, ponieważ dokonanie ich jest jedynie hipotetyczne i może być objęte niesprecyzowanym horyzontem czasowym.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazuje, iż realizacja projektu nie jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy przedmiotowych gruntów. Sprzedaż lub dzierżawa dokonuje się w oparciu o stosowne umowy cywilnoprawne. Przygotowanie takich umów nie jest w żaden sposób uzależnione od istnienia, czy też braku istnienia ww. projektu jako materiału informacyjnego i koncepcyjnego. Przedmiotowy projekt nie jest warunkiem w sensie prawnym dokonania czynności sprzedaży lub dzierżawy, ponieważ bez jego istnienia czynności takie mogą być wykonywane w chwili obecnej, gdyż grunt objęty projektem istnieje i może być przedmiotem obrotu. W tym stanie rzeczy Wnioskodawca uważa, iż skoro dokument powstały w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, to w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa określonego w art. 86 ust. 1 jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istnienie takiego związku w przedmiotowej sprawie nie jest w żaden sposób uzasadnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 maja 2011 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 26 maja 2011 r.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość zastosowania prawa, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie zostało utrzymane Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują miedzy innymi sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zatem projekt realizowany jest w ramach zadań publicznych, własnych gminy. Poddziałanie 6.2.2 PO Innowacyjna Gospodarka - "Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych", w ramach którego zrealizowano projekt pn. "...", jest instrumentem wsparcia, którego celem jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego. Poddziałanie zakłada dofinansowanie wstępnego przygotowania terenów przeznaczonych pod inwestycje, które w przyszłości mogą być oferowane inwestorom, jako tereny inwestycyjne i udostępniane na podstawie np. umów najmu lub dzierżawy, a więc Gmina będzie dokonywała tym samym dostawy opodatkowanej towarów. Powstała w wyniku realizacji projektu koncepcja zagospodarowania terenu w Gminie jest materiałem koncepcyjnym, informacyjnym, który pozwoli na podjęcie decyzji dotyczących dalszych możliwości jego zagospodarowania i przeznaczenia oraz wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast przedmiotem projektu realizowanego przez Gminę jest faza koncepcyjna, która jest niezbędna do realizowania zadań własnych Gminy z zakresu zagospodarowania aktualnie nieużytecznych terenów, w celu przywrócenie terenom objętym projektem funkcji gospodarczych, społecznych oraz stworzenie możliwości zagospodarowania przedmiotowych terenów, zwiększenie atrakcyjności terenów dla lokalizacji nowych projektów inwestycyjnych. Zatem bezpośrednim efektem projektu będzie określenie rodzaju i skali planowanych na terenie objętym projektem inwestycji.

Skoro więc dokumentacja utworzona w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W przedstawionym stanie faktycznym grunty objęte koncepcją nie są przygotowane do dokonywania odpłatnych czynności z wykorzystaniem koncepcji. Do dokonywania takich czynności konieczne jest spełnienie wymogów wynikających z przepisów prawa np. badania geologiczne, podziały geodezyjne, projekty branżowe i kosztorysy, wydzielenie terenów do użytku publicznego np. dróg, uzbrojenie terenu.

W świetle powyższego, Gmina stoi zatem na stanowisku, iż nie ma możliwości prawnych zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek i otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. "..." w ramach PO Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, 6 Oś priorytetowa: Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, Poddziałanie: 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.

Wnioskiem zostały objęte niezagospodarowane i nieużytkowane grunty zlokalizowane na terenie Gminy.

Celem projektu było opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości ich zagospodarowania. Powstałe opracowanie ma wskazać i określić, jaki rodzaj działalności mógłby być realizowany na przedmiotowym obszarze oraz zakres usług, które mogłyby tam być realizowane i rozwijane.

W ramach opracowania sporządzono trzy warianty robocze koncepcji, zróżnicowane pod względem układu komunikacyjnego, dominujących funkcji:

1.

pod kątem innowacyjnej gospodarki i nowych technologii,

2.

pod kątem budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury technicznej,

3.

pod katem działalności usługowej.

Następnie opracowano wariant czwarty - docelowy: przygotowania koncepcji proponowanej przez wykonawcę zamówienia.

Wykonane koncepcje wskazały na możliwości zagospodarowania terenu oraz rodzaje działalności i zakres usług, które będą mogły być realizowane i rozwijane na gruntach.

Celem ogólnym, długofalowym projektu jest przyspieszenie rozwoju Gminy poprzez ułatwienie dostępu do kompleksowych, wysokiej jakości usług w zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca założył, iż zagospodarowanie w przyszłości obecnie nieużytkowanego terenu mogłoby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Gminy. Bezpośrednim celem projektu było jednak opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i wskazanie rodzaju działalności, który mógłby być tam realizowany przy uwzględnieniu m.in. lokalizacji terenu (np. czy mógłby pełnić funkcje związane z innowacyjną gospodarką i nowymi technologiami, budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą techniczną, działalnością usługową oraz rodzaj działalności proponowany przez Wykonawcę projektu).

Opracowana koncepcja jest obecnie materiałem, koncepcyjnym, pomocniczym, wstępnym i informacyjnym, który ułatwi i umożliwi podjęcie decyzji, co do dalszego wyboru najbardziej optymalnego kierunku jego zagospodarowania i rodzaju prowadzonej na nim działalności.

Wnioskodawca nie wyklucza, iż w przyszłości tereny objęte projektem pn. "..." mogą być przedmiotem sprzedaży lub dzierżawy.

Powstała w ramach projektu koncepcja zagospodarowania jest materiałem wstępnym, informacyjnym i na chwilę obecną hipotetycznym.

W efekcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość podjęcia czynności przygotowujących do ewentualnej sprzedaży lub dzierżawy terenów. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości możliwości osiągania obrotu ze sprzedaży lub dzierżawy przedmiotowych terenów z przeznaczeniem dla inwestorów, czy też innych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Dokonanie powyższych czynności jest jednak jedynie hipotetyczne i może być objęte niesprecyzowanym horyzontem czasowym.

Wnioskodawca wskazuje, iż realizacja projektu nie jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy przedmiotowych gruntów. Sprzedaż lub dzierżawa dokonuje się w oparciu o stosowne umowy cywilnoprawne. Przygotowanie takich umów nie jest w żaden sposób uzależnione od istnienia, czy też braku istnienia ww. projektu jako materiału informacyjnego i koncepcyjnego. Przedmiotowy projekt nie jest warunkiem w sensie prawnym dokonania czynności sprzedaży lub dzierżawy, ponieważ bez jego istnienia czynności takie mogą być wykonywane w chwili obecnej, gdyż grunt objęty projektem istnieje i może być przedmiotem obrotu.

Wnioskodawca uważa, iż skoro dokument powstały w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, to w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zagospodarowanie w przyszłości obecnie nieużytkowanego terenu mogłoby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Gminy.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Realizacja projektu ma przyspieszyć rozwój Gminy poprzez ułatwienie dostępu do kompleksowych, wysokiej jakości usług w zakresie działalności gospodarczej. W efekcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość podjęcia czynności przygotowujących do ewentualnej sprzedaży lub dzierżawy terenów.

Wnioskodawca zauważa, że dokonanie powyższych czynności jest jednak jedynie hipotetyczne i może być objęte niesprecyzowanym horyzontem czasowym.

Przedmiotowy projekt nie jest warunkiem w sensie prawnym dokonania czynności sprzedaży lub dzierżawy, ponieważ bez jego istnienia czynności takie mogą być wykonywane w chwili obecnej, gdyż grunt objęty projektem istnieje i może być przedmiotem obrotu.

Wnioskodawca wskazuje, iż realizacja projektu nie jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy przedmiotowych gruntów.

Należy zauważyć, że powyższe nie oznacza, że realizacja projektu nie przyczyni się do dzierżawy lub sprzedaży terenów inwestycyjnych. Wręcz przeciwnie, realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się niewątpliwie do wzrostu inwestycji a co za tym idzie również do wzrostu liczby dzierżawionych lub sprzedawanych terenów inwestycyjnych.

Przygotowanie terenów inwestycyjnych ma niewątpliwie na celu przyciągnięcie inwestorów, co jest nierozerwalnie związane z takimi działaniami jak sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Miasto. Ponadto sam Wnioskodawca wskazuje, że nie wyklucza, iż w przyszłości tereny objęte projektem pn. "..." mogą być przedmiotem sprzedaży lub dzierżawy.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) a następnie w.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych projektem pn. "...".

W ocenie tut. organu treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że projekt jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca sam wskazał na to, że celem projektu jest przyspieszenie rozwoju Gminy poprzez ułatwienie dostępu do kompleksowych, wysokiej jakości usług w zakresie działalności gospodarczej, zagospodarowanie w przyszłości obecnie nieużytkowanego terenu, co mogłoby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Gminy. Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednim celem projektu było opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i wskazanie rodzaju działalności, który mógłby być tam realizowany przy uwzględnieniu m.in. lokalizacji terenu. Wnioskodawca nie wykluczył, iż w przyszłości tereny objęte projektem mogą być przedmiotem sprzedaży lub dzierżawy oraz wskazał, że w efekcie realizacji projektu będzie miał możliwość podjęcia czynności przygotowujących do ewentualnej sprzedaży lub dzierżawy terenów.

Wnioskodawca wskazał także, że powstała w ramach projektu koncepcja zagospodarowania jest materiałem wstępnym, informacyjnym i na chwilę obecną hipotetycznym, a dokonanie powyższych czynności jest jednak jedynie hipotetyczne i może być objęte niesprecyzowanym horyzontem czasowym.

Należy w tym miejscu podkreślić, że do prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest wystąpienie związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy lecz niekoniecznie bezpośredni.

Tut. organ zauważa, że opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości jego zagospodarowania jest "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych projektem na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Samo opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości jego zagospodarowania jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli opracowania koncepcji zagospodarowania terenu i pokazania możliwości jego zagospodarowania jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Ponadto już sama nazwa projektu wskazuje, że celem projektu jest skłonienie inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych. Zdaniem tut. organu, końcowym - długookresowym celem projektu pn. "..." w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy, jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów)

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości prawnych zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl