IBPP4/443-6/11/JP - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-6/11/JP Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Gospodarki Komunalnej w W. świadczy usługi o symbolu PKWiU 37 (symbol 2008 r.) związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Zakład za ww. usługi wystawia faktury na osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Razem z fakturą Zakład Gospodarki Komunalnej w W. wystawia w załączeniu również dokument do przelewu za ścieki. Wszystkie zapłaty za usługi na rzecz Zakładu odbywają się w formie bezgotówkowej. Zakład nie przyjmuje wpłat gotówkowych do kasy. Mieszkaniec płacąc za odprowadzenie ścieku wskazuje w przelewie numer faktury, za którą płaci bądź widnieje informacja, że płaci za ścieki. Ewentualne nadpłaty zaliczane są na przyszłe zobowiązania osoby fizycznej a mieszkaniec zostaje odrębnym pismem poinformowany o wysokości tej nadpłaty i sposobie jej zaliczenia na konkretną fakturę. Zakład Gospodarki Komunalnej w W. stosuje przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług, za które zapłata następuje tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej uprawnia do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 ww. Rozporządzenia i poz. 37 załącznika do tego Rozporządzenia, jest zwolniony z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zwolnienia te można podzielić na dwie grupy:

1.

zwolnienie podmiotowe - zwalniające z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności podatnika,

2.

zwolnienie przedmiotowe - zwalniające z obowiązku ewidencjonowania tylko określone czynności wykonywane przez podatnika.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia, który stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 4 wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych (PKWiU 37 z 2008 r.). Zastosowanie powyższego zwolnienia nie jest uzależnione od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków.

Odrębnym zwolnieniem przewidzianym w ww. rozporządzeniu, jest to wynikające z poz. 37 załącznika, gdzie wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. W objaśnieniach do ww. załącznika zawarto zastrzeżenie, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z przedstawionego stanu przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje usługi oznaczone symbolem PKWiU 37 (symbol z 2008 r.) związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Zakład za ww. usługi wystawia faktury VAT na osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Wszystkie zapłaty za usługi na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej odbywają się tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej. Zakład nie przyjmuje wpłat gotówkowych do kasy. Jednocześnie mieszkańcy regulując płatność za ww. usługi wskazują w przelewie numer faktury VAT bądź informację o usłudze tzn. opłata za ścieki.

Mając na uwadze opis sprawy stwierdza się, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi, za które otrzyma w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r., będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia. Zauważyć należy, że prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od dokumentowania dokonywanych czynności fakturami VAT.

Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej świadczonych usług w zakresie usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku lub poczty na konto Wnioskodawcy, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie ww. § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że zawarte w załączniku do rozporządzenia w poz. 4 uregulowanie oznacza, że Zakład jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, bez względu na fakt, że zapłata za świadczone przez niego usługi odbywa się w formie bezgotówkowej.

Równocześnie należy mieć na względzie przepis § 4 ww. rozporządzenia, gdzie ustawodawca wskazał czynności oraz podmioty dla których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w § 2 i 3, bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl