IBPP4/443-590/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-590/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń działa na podstawie przepisów ustaw:

1.

ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007 r.);

2.

ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.);

3.

rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE 1277 z 21 października 2005 r. str. 1)

W dniu 22 grudnia 2008 r. Wnioskodawca realizując cele statutowe złożył do Urzędu Marszałkowskiego dwa wnioski o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej. Wniosek o wybór Lokalnej Grupy Działania (LGD) do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej strategii rozwoju (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 659), oraz wniosek na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660). W dniu 10 czerwca 2009 r. Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju nr.

Tym samym koszty ponoszone przez Stowarzyszenie od dnia 1 stycznia 2009 r. w ramach realizacji wniosku na "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację" kwalifikują się do refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, oś 4 LEADER, działanie 4.31. W latach 2009-2015 na podstawie umów zawieranych corocznie z samorządem województwa Wnioskodawca będzie ponosił koszty z katalogu zawartego w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660). Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia 3, ust. 2 do kosztów kwalifikowanych związanych z funkcjonowaniem LGD zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) Rozporządzenia Rady (WE) nr 1696/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE 1277 z 21 października 2005 r. str. 1). W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) za rok 2009 składanego w grudniu 2009 r. interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Wnioskodawca jest zobligowany do uzyskania takiej interpretacji.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze płatników VAT, nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego a na mocy zawartej 10 czerwca 2009 r. umowy ramowej zobowiązane jest świadczyć swe usługi nieodpłatnie. Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie. Koszty bieżące, w ramach, których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT, są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 LEADER.

W piśmie z dnia 28 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wnioseko następujące informacje.Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Celem Lokalnej Grupy Działania jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności opracowanie i wdrożenie Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie LGD, promocja obszarów wiejskich położonych w gminach Stowarzyszenia oraz mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia aktywnego udziału w życiu wsi.

W celu realizacji projektu są zakupywane materiały i sprzęt biurowy, materiały promocyjne, usługi szkoleniowe, cateringowe, usługi telefoniczne i internetowe, usługi pocztowe, wynajem sal, opracowanie materiałów promocyjnych.

Towary i usługi zakupywane w celu realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VATWnioskodawca jest organizacją non profit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 kwietnia 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu 4.31. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 kwietnia 2010 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu 4.31. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 22 grudnia 2008 r. Wnioskodawca realizując cele statutowe złożył do Urzędu Marszałkowskiego dwa wnioski o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej.

Celem Lokalnej Grupy Działania jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności opracowanie i wdrożenie Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie LGD, promocja obszarów wiejskich położonych w gminach Stowarzyszenia oraz mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia aktywnego udziału w życiu wsi.

Wnioskodawca realizuje projekt "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W celu realizacji projektu są zakupywane materiały i sprzęt biurowy, materiały promocyjne, usługi szkoleniowe, cateringowe, usługi telefoniczne i internetowe, usługi pocztowe, wynajem sal, opracowanie materiałów promocyjnych.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT 7.

Towary i usługi zakupywane w celu realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VATWnioskodawca jest organizacją non profit.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu 4.31. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Dyrektor tut. Izby Skarbowej zaznacza, że organ podatkowy nie dokonuje oceny załączonych do akt sprawy dokumentów, a interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dokonuje wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w treści wniosku, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja Podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl