IBPP4/443-59/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-59/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." oraz obowiązku opodatkowania otrzymanych środków finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." oraz obowiązku opodatkowania otrzymanych środków finansowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-59/10/AZ z dnia 4 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki finansowe na realizację finansowania kosztów projektu międzynarodowego niewspółfinansowanego pt: "....". Otrzymane środki pokrywają koszty zadań realizowanych zgodnie z harmonogramem projektu.

Przedmiotem projektu są prace naukowo-badawcze, środki będą rozliczone na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania środków na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 188, poz. 1346 z późn. zm.).Instytut jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wyjaśniono następujące kwestie.

Projekt realizowany jest przez Instytut we współpracy z Uniwersytetem - każda z tych jednostek ma prawo do wyników projektu przez siebie uzyskanych. Dysponentem, zarządzającym prawami do wykorzystania efektów swoich prac badawczych będzie Instytut. Prawa do wykorzystania wyników badań realizowanych w Instytucie pozostaną własnością Instytutu.

Projekt badawczy nie jest realizowany na rzecz zamawiającego (podmiotu trzeciego), nie istnieje także bezpośredni, konkretny odbiorca czynności realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest stroną finansującą projekt, natomiast wyniki prac badawczych będą stanowiły własność jednostek naukowych realizujących projekt, tj w części wykonywanej przez Instytut - będą własnością Instytutu, a w części wykonywanej przez Uniwersytet.

Na fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach projektu (w części realizowanej przez Instytut) jako nabywca towarów i usług figurować będzie Instytut.

Zakładanym efektem projektu będzie uzyskanie wiedzy w zakresie syntezy surfaktantów gemini i możliwości ich zastosowania jako nośników w nanomedycynie.

Z efektów projektu korzystać będą realizujące projekt jednostki, tj. Instytut oraz Uniwersytet Wiedza, uzyskana w wyniku projektu będzie w przyszłości stanowić podstawę do dalszych prac B+R w ramach innych projektów badawczych lub też do rozwijania współpracy z przemysłem.

W wyniku realizacji tego projektu, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.

W ramach realizacji projektu, w części realizowanej przez Instytut, dokonane zostaną następujące zakupy:

* Tensjometr

* Wyparka rotacyjna próżniowa z systemem próżniowym

* Mieszadło magnetyczne z płytą grzewczą + termometr kontaktowy

* Łaźnia ultradźwiękowa

* Autoklaw

* Drobne, podstawowe materiały laboratoryjne

* Usługi obce

* Zakup odczynników

Po zakończeniu realizacji projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do badań i analiz wykonywanych w Instytucie, w ramach kolejnych projektów badawczych lub do współpracy z przemysłem.

Efekty projektu będą mogły być w przyszłości wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (świadczenie usług, sprzedaż wyników).

Instytut jest jednostką badawczo-rozwojową której celem jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a następnie wdrażanie uzyskanych wyników w przemyśle. Instytut dąży do praktycznego zastosowania wyników prac B+R i uzyskiwania z tego tytułu przychodów np. w formie sprzedaży licencji, odpłatnego udostępnienia wyników, wdrożenia przemysłowego. Intencją Instytutu jest dalszy rozwój badań w tym obszarze, by móc w przyszłości uzyskiwać przychody.

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach konsorcjum oraz:

* jest liderem projektu

* zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę

* w związku z realizacją projektu Wnioskodawca (Instytut) będzie dokonywał przekazania części środków finansowych otrzymanych z MNiSW Partnerowi Projektu - Uniwersytetowi. Instytut i Uniwersytet są jednostkami współrealizującym projekt. Instytut składał wniosek do MNiSW o finansowanie tego projektu w imieniu obu jednostek. Decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o przyznaniu Instytutowi środków finansowych jednoznacznie określa podział środków pomiędzy jednostki współrealizujące.

* w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie przekazywał innym Partnerom żadnych towarów ani usług.

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, przeznaczona jest na pokrycie kosztów prac naukowo-badawczych, obejmujących koszty wynagrodzeń osób realizujących projekt, inne koszty bezpośrednie realizacji projektu, w tym zakupy wymienionych wyżej aparatów, usług i materiałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od zakupów towarów i usług finansowanych ze środków w ramach realizacji projektu podatek VAT podlega odliczeniu.

2.

Czy otrzymane środki finansowe podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 15 lutego 2010 r.), podatek VAT od zakupów finansowanych w ramach realizacji projektu, podlega odliczeniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Otrzymane środki finansowe w ramach realizacji projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, który zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i w ramach realizacji projektu pod nazwą "..." dokonywał zakupów towarów i usług. Zakładanym efektem projektu będzie uzyskanie wiedzy w zakresie syntezy surfaktantów gemini i możliwości ich zastosowania jako nośników w nanomedycynie. W wyniku realizacji tego projektu, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.

Efekty projektu będą mogły być w przyszłości wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (świadczenie usług, sprzedaż wyników).

Instytut jest jednostką badawczo-rozwojową której celem jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a następnie wdrażanie uzyskanych wyników w przemyśle. Instytut dąży do praktycznego zastosowania wyników prac B+R i uzyskiwania z tego tytułu przychodów np. w formie sprzedaży licencji, odpłatnego udostępnienia wyników, wdrożenia przemysłowego. Intencją Instytutu jest dalszy rozwój badań w tym obszarze, by móc w przyszłości uzyskiwać przychody.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż ostatecznym celem prac badawczych prowadzonych w ramach realizacji projektu jest wdrożenie przemysłowe jego efektów, a zamiarem Wnioskodawcy w momencie realizacji projektu jest komercjalizacja wyników tego projektu. Zakłada się, że po zakończeniu projektu mogą być w przyszłości generowane przychody z tytułu opłat licencyjnych, sprzedaży, wdrożenia przemysłowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Niewątpliwie sprzedaż wytworzonych produktów w wyniku wdrożenia przemysłowego projektu oraz sprzedaż patentu lub licencji będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, iż dalszy rozwój badań w tym obszarze, pozwoli w przyszłości uzyskiwać przychody.

Należy również wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia - zostały one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych tzn. faza badawcza nie zakończy się pozytywnym wynikiem, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług służących w przyszłości czynnościom opodatkowanym w ramach realizowania przedmiotowego projektu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Ponadto w treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca otrzymał z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki finansowe na realizację przedmiotowego projektu. Otrzymane środki pokrywają koszty zadań realizowanych zgodnie z harmonogramem projektu. Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, przeznaczona jest na pokrycie kosztów prac naukowo-badawczych, obejmujących koszty wynagrodzeń osób realizujących projekt, inne koszty bezpośrednie realizacji projektu, w tym zakupy wymienionych wyżej aparatów, usług i materiałów.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy przyznane środki finansowe na realizacje projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywane dotacje są przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach projektu i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Zatem, środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów zadań realizowanych w ramach projektu, czyli otrzymany zwrot poniesionych wydatków nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług służących w przyszłości czynnościom opodatkowanym w ramach realizowania przedmiotowego projektu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT, natomiast otrzymane środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów prac naukowo-badawczych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl