IBPP4/443-588/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-588/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą handlową branży grzewczej sanitarnej i instalacyjnej. Funkcjonuje na rynku od kilkudziesięciu lat, prowadzi działalność w zakresie nowoczesnych, energooszczędnych, chroniących środowisko technologii. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 08.01.01. PKOL.

W dniu 18 lutego 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z instytucją pośredniczącą tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy. Umowa przyznaje Spółce dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 814.563,76 PLN, stanowiące 67,69% całkowitych wydatków kwalifikowanych. W tym płatność ze środków europejskich w kwocie 692.379,19 PLN oraz dotacja celowa z budżetu krajowego w kwocie 122.184,57 PLN. Wnioskodawca zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 388.803,24 PLN, co stanowi 32,31% wydatków kwalifikowanych projektu.

Przedmiotem realizowanego projektu są szkolenia pracowników Spółki, które obejmują okres 22 miesięcy w latach 2011-2012. W ramach projektu ponoszone będą koszty bezpośrednie i pośrednie na następujące zadania:

1.

Zarządzanie projektem,

2.

Szkolenie personelu podstawowego - szkolenia stacjonarne - podwykonawstwo, tj.

* szkolenie produktywne

* współpraca w zespole

* komunikacja interpersonalna

* profesjonalna obsługa klienta

* negocjacje

* negocjacje zakupowe

* "Train the Rainer"

* szkolenie informatyczne - obsługa systemu CDN XL

3.

Szkolenia kadry kierowniczej - szkolenia wyjazdowe - podwykonawstwo tj.

* zarządzanie przez cele

* zarządzanie zespołem

* rekrutacja

* motywowanie zespołu

* rozwój podwładnych

* ocena pracy podwładnych i feedback

Na koszty bezpośrednie składają się:

* wynagrodzenia kierownika projektu, asystenta oraz specjalisty ds. szkoleń

* koszty podróży osób zarządzających projektem,

* opłaty bankowe

* koszty obsługi prawnej projektu,

* wynagrodzenie trenerów,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wynajem sali,

* koszty wyżywienia i noclegów uczestników oraz trenerów.

Wydatki w ramach kosztów pośrednich to:

* media - zużycie energii, wody oraz ogrzewanie

* zakup materiałów biurowych,

* telefon, Internet,

* opłaty pocztowe,

* wynagrodzenie księgowego projektu.

Wszystkie koszty poniesione na realizację projektu będą miały związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu, dofinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w związku ze szkoleniem własnych pracowników, celem podniesienia ich kwalifikacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozporządzenie Komisji (WE) nr 1081/2004 określa zasady rozliczania podatku VAT naliczonego do "kosztów kwalifikowanych" projektu. Zgodnie z podstawową regułą, podatek VAT podlegający zwrotowi nie może być, w żadnym przypadku uznawany jako koszt kwalifikowany, nawet wtedy kiedy beneficjent pomocy nie uzyska jego zwrotu. Koszt podatku VAT w budżecie projektu należy wykazać w sytuacji, kiedy został poniesiony przez beneficjenta i nie ma on możliwości jego odzyskania, tj. odliczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest zdania, że jako podatnik VAT czynny będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakupy, dokonane w związku ze szkoleniem własnych pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się - przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do treści art. 15 § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, zaś art. 16 Ordynacji podatkowej stanowi, iż właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania.

Pod pojęciem właściwości należy zatem rozumieć zdolność organu podatkowego do prowadzenia określonego rodzaju spraw dotyczących podatków lub innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą "Kwalifikacje pracowników firmy SOLAR-BIN kluczem do sukcesu".

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest firmą handlową branży grzewczej sanitarnej i instalacyjnej. Funkcjonuje na rynku od kilkudziesięciu lat, prowadzi działalność w zakresie nowoczesnych, energooszczędnych, chroniących środowisko technologii. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 08.01.01. PKOL.

Przedmiotem realizowanego projektu są szkolenia pracowników Spółki, które obejmują okres 22 miesięcy w latach 2011-2012. Wszystkie koszty poniesione na realizację projektu będą miały związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie wszystkie koszty poniesione na realizację projektu będą miały związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną (tekst jedn.: generującą podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania towarów i usług zakupionych podczas realizacji projektu do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl