IBPP4/443-584/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-584/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALANA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "Poprawa jakości obsługi pacjenta poprzez wdrożenie elektronicznego systemu obiegu informacji i dokumentacji medycznej w SP ZOZ" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "Poprawa jakości obsługi pacjenta poprzez wdrożenie elektronicznego systemu obiegu informacji i dokumentacji medycznej w SP ZOZ". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. data wpływu 24 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-584/09/AZ z dnia 15 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej - na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.

W dniu 9 czerwca 2009 r. SP ZOZ złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Poprawa jakości obsługi pacjenta poprzez wdrożenie elektronicznego systemu obiegu informacji i dokumentacji medycznej w SP ZOZ" ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, poddziałanie 1.3.2. Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia.

Podstawowym zadaniem planowanym w ramach projektu jest zakup przez Wnioskodawcę sprzętu komputerowego i oprogramowania do obsługi pacjentów placówki oraz administracji SP ZOZ. Zgodnie z nazwą przedsięwzięcia realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług, usprawnienie pracy placówki i zwiększenie bezpieczeństwa dostępności danych pacjentów.

Jednostka będzie wykorzystywać zakupiony sprzęt do działalności związanej z realizacją świadczeń zdrowotnych zakontraktowanych umową z Narodowym Funduszem Zdrowia tj. usług zwolnionych od podatku VAT, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ex 85)

W ww. wniosku o dofinansowanie realizacji projektu SP ZOZ ujął podatek VAT jako koszt kwalifikowany, jako że zgodnie z art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Jednostka dokonuje bowiem również sprzedaży objętej stawką VAT 7 % i 22 %, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu rocznego nie przekracza 2 %.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wskazano, iż zakupiony sprzęt i oprogramowanie będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić dokładnych kwot czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych, które będą wykonywane przy wykorzystaniu sprzętu i oprogramowania zakupionego w ramach ww. projektu. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że nie osiąga wskaźnika 2 % udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie, w związku z powyższym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT).

Podstawowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę tj. usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85) są zwolnione z podatku. W odniesieniu do usług opodatkowanych sprzedaż dotyczy refakturowania usług opodatkowanych na rzecz podmiotów zewnętrznych tj. dostawa energii, gazu, wody, odbiór ścieków, sterylizacja, pranie, dzierżawy lokali, sprzętu medycznego, sporządzania kopii i odpisów dokumentacji medycznej, kosztów pobytu tzw. "hotelowego" osób nieubezpieczonych oraz osób towarzyszących pacjentom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia - zgodnie z obowiązującymi przepisami - istnieje możliwość odzyskania przez jednostkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą "Poprawa jakości obsługi pacjenta poprzez wdrożenie elektronicznego systemu obiegu informacji i dokumentacji medycznej w SP ZOZ". Podstawowym zadaniem planowanym w ramach projektu jest zakup przez SP ZOZ sprzętu komputerowego i oprogramowania do obsługi pacjentów placówki oraz administracji SP ZOZ. Zgodnie z nazwą przedsięwzięcia realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług, usprawnienie pracy placówki i zwiększenie bezpieczeństwa dostępności danych pacjentów.

Jednostka będzie wykorzystywać zakupiony sprzęt do działalności związanej z realizacją świadczeń zdrowotnych zakontraktowanych umową z Narodowym Funduszem Zdrowia tj. usług zwolnionych od podatku VAT, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ex 85)

Zakupiony sprzęt i oprogramowanie będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić dokładnych kwot czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych, które będą wykonywane przy wykorzystaniu sprzętu i oprogramowania zakupionego w ramach ww. projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że nie osiąga wskaźnika 2% udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie, w związku z powyższym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT).

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Poprawa jakości obsługi pacjenta poprzez wdrożenie elektronicznego systemu obiegu informacji i dokumentacji medycznej w SP ZOZ", bowiem proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2%.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawo do zwrotu kwoty różnicy podatku na rachunek bankowy według zasad wskazanych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl