IBPP4/443-582/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-582/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT usług kulturalnych polegających na wystawianiu przedstawień teatralnych w których pracownicy są twórcami i wykonawcami spektakli - jest nieprawidłowe,

* zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT pozostałych usług kulturalnych wymienionych we wniosku - jest prawidłowe,

* ustalenia limitu wartości sprzedaży usług zwolnionych z VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT wymienionych we wniosku usług kulturalnych oraz ustalenia limitu wartości sprzedaży usług zwolnionych z VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jako podmiot świadczący usługi kulturalne Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu tylko usług kulturalnych, są to aktorskie przedstawienia teatralne.

Zatrudnia na umowy o prace, umowy zlecenia indywidualnych twórców, artystów, wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, którzy opracowują scenariusze imprez kulturalnych, realizując je w jedno lub dwu osobnych zespołach za co otrzymują wynagrodzenie w formie honorarium.

Wnioskodawca jako właściciel firmy jest również artystą, wykonawcą w swoich autorskich przedstawieniach teatralnych. Aktualnie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT art. 113 pkt 1 ustawy o VAT, ze względu, iż wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku 150.000 zł.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 27 czerwca 2011 r.) wyjaśniono, że w świadczonych usługach kulturalnych polegających na wystawianiu przestawień teatralnych występują sytuacje, w których:

1.

tylko Wnioskodawca jako właściciel firmy bierze udział jako artysta - wykonawca:

a.

będąc wyłącznym (jedynym) wykonawcą spektakli Wnioskodawca działa jako twórca spektaklu w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i pokrewnych prawach,

b.

będąc (jedynym) wyłącznym wykonawcą spektakli Wnioskodawca działa jako wykonawca spektakli, których autorem są pracownicy, biorący zlecenie po zaakceptowaniu scenariuszy przez Wnioskodawcę jako właściciela firmy.

2.

tylko pracownicy, biorący zlecenie, biorą udział jako artyści - wykonawcy:

a.

pracownicy, biorący zlecenie są wyłącznymi wykonawcami spektakli, których autorem - twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest Wnioskodawca jako właściciel firmy,

b.

pracownicy, biorący zlecenie są wyłącznymi wykonawcami spektakli, których autorem - twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych są tylko wykonawcy tych spektakli po uzgodnieniu i akceptacji Wnioskodawcy - jako właściciela firmy.

3.

pracownicy, biorący zlecenie wraz z Wnioskodawcą jako właścicielem firmy biorą udział w wystawianych spektaklach jako artyści - wykonawcy:

a.

pracownicy, biorący zlecenie wraz z Wnioskodawcą właścicielem firmy wspólnie biorą udział w wystawianych spektaklach jako artyści - wykonawcy, których autorem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest Wnioskodawca ja jako właściciel firmy,

b.

pracownicy, biorący zlecenie wraz z Wnioskodawcą jako właścicielem firmy wspólnie biorą udział w wystawianych spektaklach jako artyści i-wykonawcy, których autorem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych są pracownicy biorący zlecenie, uczestniczący w spektaklach a scenariusze spektakli uzyskały akceptację Wnioskodawcy jako właściciela firmy.

Za realizowane przedstawienia teatralne Wnioskodawca jako właściciel firmy otrzymuje wynagrodzenie od zleceniodawcy we wszystkich trzech wyżej opisanych sytuacjach.

Wynagrodzenia pracowników, biorących zlecenie jako wyłącznie wykonawcy spektakli, których są autorami zawiera około 50% honorarium za przekazanie praw autorskich od wykonywania utworu.

Dotychczas realizowanie przedstawień nie było biletowane lecz i taką formę odpłatności Wnioskodawca bierze pod uwagę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytanie oznaczone Nr 2 ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 czerwca 2011 r.):

1.

Czy prowadzona działalność świadczenia usług kulturalnych korzysta ze stawki zwolnionej VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b).

2.

Czy do limitu wartości sprzedaży opodatkowanej usług 150.000,00 (art. 113 ust. 1) będą wliczane przychody Wnioskodawcy jako właściciela firmy - wykonawcy swoich autorskich przedstawień, a także przychody indywidualnych twórców artystów, wykonawców zatrudnianych w firmie na umowę o pracę i umowy zlecenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi kulturalne świadczone w Jego firmie przez indywidualnych twórców, artystów, wykonawców wynagradzane w formie honorarium, bądź wykonywane przeze Niego jako właściciela firmy jednocześnie indywidualnego twórcę artystę i wykonawcę są od stycznia bieżącego roku zwolnione z VAT, toteż nie dotyczą art. 113 pkt 1 ustawy o VAT, nie są one sprzedażą opodatkowaną i bez względu na wartość sprzedaży takich usług nie będą liczone do limitu wartości sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym przekroczenie wartości sprzedaży usług zwolnionych z VAT jakie nastąpi w bieżącym roku nie spowoduje utraty zwolnienia z VAT.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT (wprowadzonym do ustawy na zasadach wskazanych wyżej) - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Zatem ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Do pierwszej grupy można zaliczyć podmiot który jest:

* podmiotem prawa publicznego, który na podstawie definicji zawartej w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE, oznacza każdy podmiot:

* ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;

* posiadający osobowość prawną; oraz

* finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, lub

* innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, lub

* podmiotem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W myśl przytoczonej wyżej Dyrektywy 2004/18/WE Wnioskodawca nie może być uznany za podmiot prawa publicznego, nie jest również, jak wskazał we wniosku podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym. Sam fakt prowadzenia działalności kulturalnej polegającej na wystawianiu przedstawień teatralnych, nie przesądza bowiem o uznaniu danego podmiotu za instytucję o charakterze kulturalnym. Instytucjami takimi są niewątpliwie państwowe i samorządowe instytucje kultury określone w art. 8 i 9 ww. ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz podmioty, które na podstawie innych przepisów prawa uznawane są za instytucje i świadczą usługi kulturalne na warunkach określonych w tych przepisach. Mając na uwadze powyższe przepisy, jak również opis zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi wymienione we wniosku nie mogą korzystać od dnia 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest bowiem podmiotem zidentyfikowanym w ww. przepisie.

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) - do której odwołuje się ustawodawca w treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ww. ustawy, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z przedstawionego w uzupełnieniu do wniosku opisu zdarzenia przyszłego (pkt 1) wynika m.in., iż w wystawianych przedstawieniach tylko Wnioskodawca jako właściciel firmy bierze udział jako artysta - wykonawca:

a.

będąc wyłącznym (jedynym) wykonawcą spektakli Wnioskodawca działa jako twórca spektaklu w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i pokrewnych prawach,

b.

będąc (jedynym) wyłącznym wykonawcą spektakli Wnioskodawca działa jako wykonawca spektakli, których autorem są pracownicy, biorący zlecenie po zaakceptowaniu scenariuszy przez Wnioskodawcę jako właściciela firmy.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionej powyżej sytuacji, należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca w tym przypadku jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT (w pkt 1a jest twórcą i artystą - wykonawcą, a pkt 1b jest artystą - wykonawcą), to świadczone przez niego usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, jednak tylko pod warunkiem, że otrzymuje wynagrodzenie w formie honorariów.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wskazał również drugą sytuację (pkt 2), w której w wystawionych przedstawieniach teatralnych tylko pracownicy, biorący zlecenie, biorą udział jako artyści - wykonawcy:

a.

pracownicy, biorący zlecenie są wyłącznymi wykonawcami spektakli, których autorem - twórcą spektaklu w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest Wnioskodawca jako właściciel firmy,

b.

pracownicy, biorący zlecenie są wyłącznymi wykonawcami spektakli, których autorem - twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych są tylko wykonawcy tych spektakli po uzgodnieniu i akceptacji Wnioskodawcy - jako właściciela firmy.

W sytuacji przedstawionej w pkt 2a, w której pracownicy są wykonawcami spektakli, a Wnioskodawca jest autorem - twórcą spektaklu, należy uznać, iż, Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT, i w związku z tym usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, pod warunkiem, że otrzymuje On wynagrodzenie w formie honorariów.

Natomiast w sytuacji, gdy pracownicy biorący zlecenie są wyłącznymi wykonawcami spektakli, których autorami - twórcami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych są tylko wykonawcy tych spektakli, należy uznać, iż Wnioskodawca nie występuje jako twórca ani artysta wykonawca i w związku z tym usługi te nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu i podlegają opodatkowaniu stawka podatku VAT w wysokości 23%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazała jeszcze trzecią sytuację (pkt 3), w której pracownicy, biorący zlecenie wraz z Wnioskodawcą jako właścicielem firmy biorą udział w wystawianych spektaklach jako artyści - wykonawcy:

a.

pracownicy, biorący zlecenie wraz z Wnioskodawcą właścicielem firmy wspólnie biorą udział w wystawianych spektaklach jako artyści - wykonawcy, których autorem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest Wnioskodawca jako właściciel firmy,

b.

pracownicy, biorący zlecenie wraz z Wnioskodawcą jako właścicielem firmy wspólnie biorą udział w wystawianych spektaklach jako artyści - wykonawcy, których autorem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych są pracownicy biorący zlecenie, uczestniczący w spektaklach a scenariusze spektakli uzyskały akceptację Wnioskodawcy jako właściciela firmy.

W powyższej sytuacji, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT (w pkt 3a jest twórcą i artystą wykonawcą, natomiast w pkt 3b jest wykonawcą) i w związku z tym usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, pod warunkiem, że otrzymuje wynagrodzenie w formie honorariów.

Ponadto, zaznaczyć należy, że tut. Organ dokonując niniejszego rozstrzygnięcia skupił się ściśle na odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie, a mianowicie, czy prowadzona działalność świadczenia usług kulturalnych korzysta ze stawki zwolnionej VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT. Także przedmiotowa interpretacja zawęża się jedynie do udzielenia odpowiedzi na pytanie, nie wychodząc poza jego ramy, poprzez dokonanie oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy w oparciu o inne niż wskazane w zapytaniu regulacje prawne. Z tych też względów tut. Organ nie odniósł się do kwestii związanej ze sprzedażą biletowaną, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym temacie swojego stanowiska.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy do limitu wartości sprzedaży opodatkowanej usług 150.000,00 (art. 113 pkt 1) będą wliczane przychody Wnioskodawcy jako właściciela firmy - wykonawcy swoich autorskich przedstawień, a także przychody indywidualnych twórców artystów, wykonawców zatrudnianych w firmie na umowę o pracę i umowy zlecenia.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę cyt. przepisy prawa stwierdzić należy, iż ponieważ do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie wlicza się odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a świadczona przez Wnioskodawcę działalność usługowa w części jest zwolniona od podatku, zatem w niniejszej sprawie w tej części w której jest zwolniona zastosowanie znajdzie art. 113 ust. 2 cyt. ustawy o VAT.

Ponadto należy zauważyć, iż w pytaniu oznaczonym Nr 2 Wnioskodawca posługuje się pojęciem "przychody", natomiast do obliczania limitu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, należy zaliczyć kwotę otrzymywanego wynagrodzenia od zleceniodawcy, a nie jak wskazuje Wnioskodawca kwotę przychodu.

Jednocześnie należy dodać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga sytuacji prawnopodatkowej podmiotów zatrudnianych przez Wnioskodawcę na umowy zlecenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl