IBPP4/443-579/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-579/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" jest:

* prawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wybudowanie sieci światłowodowej, w wielkości odpowiadającej udziałom Wnioskodawcy (Lidera) we własności powstałej infrastruktury;

* nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wybudowanie sieci światłowodowej, w wielkości odpowiadającej udziałom Partnerów we własności powstałej infrastruktury.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-579/11/MN z dnia 8 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 czerwca 2011 r.):

Wnioskodawca jako Lider przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. "XXX". Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i UE. Natomiast celem bezpośrednim projektu jest: poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu m. oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi, szpitalami i innymi instytucjami publicznymi a tym samym między podmiotami gospodarczymi. W odniesieniu do celu głównego projektu, należy wymienić następujące cele szczegółowe:

* osiągnięcie warunków sprzyjających wyrównaniu dysproporcji w dostępie do informacji wszystkich mieszkańców,

* obniżenie kosztów działalności jednostek samorządu terytorialnego

* umożliwienie wzrostu ilości nowych inwestycji w zakresie IT w powiecie,

* poprawa obsługi mieszkańców i przedsiębiorców,

* wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem internetu,

* likwidacja barier technologicznych, wzrost możliwości wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych,

* poprawa wizerunku poszczególnych gmin, powiatu i regionu.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu m. tj. gmin: M., Ł., O., O., W. Zadanie obejmuje wykonanie:

* projektów budowlanych i wykonawczych (wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi) inwestycji celu publicznego dla budowy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych wraz z telekomunikacyjnymi kablami światłowodowymi oraz adaptacji pomieszczeń na potrzeby węzłów telekomunikacyjnych;

* uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień i decyzji administracyjnych,

* budowę telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych,

* budowę telekomunikacyjnych kabli światłowodowych wraz z zakończeniem w węzłach telekomunikacyjnych,

* zakup i wyposażenie w osprzęt aktywny i pasywny węzłów sieci.

Pomiędzy Liderem a Partnerami podpisana została w dniu 14 grudnia 2009 r. umowa partnerska w sprawie współdziałania przy budowie sieci szerokopasmowej na terenie Powiatu M., w której opisane zostały obowiązki i odpowiedzialność Lidera i Partnerów.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem bezpośrednim projektu będzie poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu m. oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych zostanie podłączonych do szerokopasmowego internatu (za wyjątkiem szkół). Ponad 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego internetu. Inwestycja ma zatem charakter celu publicznego. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność partnerów Projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków pokrytych na jej wybudowanie. Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów Projektu nad wybudowaną infrastrukturą, Partnerzy zaś pokryją wszelkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jej utrzymaniem. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność Partnerów Projektu w okresie zapewnienia trwałości Projektu.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Lider (Wnioskodawca) realizuje projekt kompleksowo. Na fakturach zakupu będzie występował tylko Wnioskodawca.

Zgodnie z § 13 pkt 1 Umowy Partnerskiej wybudowana infrastruktura stanowić będzie współwłasność Partnerów Projektu (6 jst: Powiat M., Gmina M., Gmina Ł., Gmina O., Gmina W., Gmina O.), a każdemu z Partnerów przysługują udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków pokrytych na wybudowanie infrastruktury. Zgodnie z § 13 pkt 2 Umowy Partnerskiej Lider (Wnioskodawca) będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów nad wybudowana infrastrukturą w okresie trwałości projektu. Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa stanowi jedną całość, we własności tej całości partycypują wszyscy Partnerzy (Powiat i Gminy Powiatu M.) w 1/6, ale sieć działa jako jedna całość nadzorowana przez Lidera (Wnioskodawcę). W utrzymaniu tej współwłasności partycypować będą w 1/6 wszyscy Partnerzy Projektu zgodnie z § 13 pkt 3 Umowy Partnerskiej.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane Partnerom w odpłatny sposób. Stanowi ono bowiem współwłasność wszystkich Partnerów w równej część (w 1/6). Każda faktura będzie wystawiana na Lidera Projektu (Wnioskodawcę), jednakże przy źródłach sfinansowania faktury będzie uwzględnione zarówno dofinansowanie z RPO W, jak i z dotacji celowych Partnerów w części dot. wkłady własnego, który będzie pokrywany w 1/6 przez każdego z 6 Partnerów Projektu - Powiat M. oraz 5 gmin powiatu.

Każdy z Partnerów (6 jst) wnosi 1/6 wkładu własnego. Gminy powiatu m. przekazują po 1/6 wkładu własnego na podstawie podjętych uchwał i zawartych umów o udzieleniu pomocy finansowej Powiatowi M. w formie dotacji celowej, co jest zgodne z § 8 pkt 9, § 9 pkt 3, § 10 pkt 1, 2 Umowy Partnerskiej.

Umowa o dofinansowanie Projektu zostanie zawarta pomiędzy Instytucją Zarządzającą RPO W 2007-2013, a Liderem Projektu (Wnioskodawcą). W związku z tym dotacja zostanie przekazana Wnioskodawcy, a nie Gminom Powiatu. Umowa o dofinansowanie zostanie zawarta wyłącznie z Liderem Projektu (Wnioskodawcą). Zgodnie z § 8 pkt 5 Umowy Partnerskiej. Partnerzy nie otrzymają indywidualnej dotacji. Za realizację finansową Projektu odpowiada Lider Projektu.

Umowa Partnerska pomiędzy Liderem (Wnioskodawcą) a Partnerami Projektu (gminy powiatu m.: M., Ł., O., O., W.) została zawarta w dniu 14 grudnia 2009 r. Następnie podpisano Aneks nr 1 do Umowy Partnerskiej dnia 28 października 2010 r. Określa ona szczegółowe obowiązki Lidera i Partnerów.

Produkty powstałe w wyniku Projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W Projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne.

Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji Projektu w okresie trwałości Projektu nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn: "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za zrealizowaną inwestycję. Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu m. tj. Gmin: M., Ł., O., O., W. wyłącznie na potrzeby własne j.s.t, jak i ich organów. Działalność w zakresie telekomunikacji stanowi zadanie własne zarówno gminy jak i powiatu. Zakupione towary jak i usługi w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków europejskich, nie będą służyły działalności opodatkowanej. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma w takim przypadku możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wybudowanie sieci światłowodowej, w wielkości odpowiadającej udziałom Wnioskodawcy (Lidera) we własności powstałej infrastruktury;

* nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wybudowanie sieci światłowodowej, w wielkości odpowiadającej udziałom Partnerów we własności powstałej infrastruktury.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako Lider przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. "XXX". Lider (Wnioskodawca) realizuje projekt kompleksowo. Na fakturach zakupowych będzie występował tylko Wnioskodawca. Jednakże jedno ze źródeł finansowania projekt, wkład własny będzie pokrywany w 1/6 przez każdego z 6 Partnerów Projektu - Powiat M. oraz 5 gmin powiatu. Gminy przekazują po 1/6 wkładu własnego na podstawie podjętych uchwał i zawartych umów o udzieleniu pomocy finansowej Powiatowi M. w formie dotacji celowej.

Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa stanowi jedną całość. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu stanowi współwłasność wszystkich Partnerów w równej część (w 1/6), ale sieć działa jako jedna całość nadzorowana przez Lidera (Wnioskodawcę). W utrzymaniu tej współwłasności partycypować będą w 1/6 wszyscy Partnerzy. Produkty powstałe w wyniku Projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W Projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne.

Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji Projektu w okresie trwałości Projektu nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie sytuacji prawnopodatkowej związanej ze współwłasnością infrastruktury jaka powstanie w wyniku kompleksowej realizacji projektu przez Lidera tj. Wnioskodawcę.

Prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Z kolei zgodnie z art. 196 k.c. współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

Analiza wniosku wskazuje, że powstała w efekcie realizowanego projektu infrastruktura informatyczna będzie stanowić współwłasność Partnerów (tj. Lidera - Powiatu oraz 5 gmin). Partnerom przysługują udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wydatków pokrytych na wybudowanie infrastruktury. We własności sieci światłowodowej stanowiącej jedną całość partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6. Każdy z partnerów przekazuje na rzecz Lidera dotacje, który realizuje projekt kompleksowo (każda faktura w projekcie dokumentująca nabycie wystawiana będzie na niego) 1/6 wkładu własnego.

Wobec powyższego należy uznać, że każdemu z partnerów będzie przysługiwał udział w prawie własności określony ułamkiem, będący samoistnym stosunkiem prawnym regulowanym przez prawo rzeczowe. W ocenie tut. Organu w omawianej sytuacji dochodzi do przeniesienia na rzecz pięciu partnerów projektu (Gmin) określonego ułamkiem (1/6) udziału w prawie własności w zamian za przekazanie przez nich wkładów własnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Tym samym - z wyłączeniem sytuacji, w której przedmiotem sprzedaży są prawa wskazane w art. 7 ust. 5 ustawy - sprzedaż prawa majątkowego rozumianego jako przysługujące podatnikowi, a wynikające z obowiązujących przepisów prawa uprawnienie nie stanowi dostawy towarów, bowiem nie możliwe jest uznanie takiego prawa za towar.

Należy wskazać, że zbycie prawa majątkowego może być uznane za świadczenie usług, a w efekcie czynności która podlega opodatkowaniu, o ile spełnione są łącznie dwa wyrażone w powołanych wyżej przepisach warunki:

* czynność ma charakter odpłatny,

* czynność jest wykonywana na terytorium kraju.

Odnosząc się do warunku odpłatności, należy wskazać że zostaję on spełniony, tzn. uznaje się, że czynność ma charakter odpłatny, również wtedy jeżeli w wyniku jej wykonania podatnik otrzymuje świadczenie ekwiwalentne.

Wobec powyższego w ocenie tut. Organu w omawianej sprawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, a zatem do czynności podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Mamy bowiem do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia - Wnioskodawca w zamian za środki finansowe otrzymane od Partnera z tytułu tzw. wkładu własnego przekazuje na jego rzecz udział we współwłasności infrastruktury informatycznej w wysokości 1/6. Tym samych nabywane przez Wnioskodawcę (lidera projektu, który realizuje go kompleksowo) towary i usługi będą w części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. "XXX" w takiej części, w jakiej nabyte towary i usługi są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX" ale tylko w części proporcjonalnej do udziału Wnioskodawcy we współwłasności mienia powstałego w wyniku realizacji projektu (tj 1/6). W odniesieniu do tej części poniesionych wydatków nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części (tj 5/6) wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Pomiędzy Liderem, a pozostałymi partnerami dochodzi do odpłatnego świadczenia usług. Tym samym Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tej części.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest:

* prawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wybudowanie sieci światłowodowej, w wielkości odpowiadającej udziałom Wnioskodawcy (Lidera) we własności powstałej infrastruktury;

* nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wybudowanie sieci światłowodowej, w wielkości odpowiadającej udziałom Partnerów we własności powstałej infrastruktury.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia

28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się

do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl