IBPP4/443-572/12/EK - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą "Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-572/12/EK Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą "Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2013 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 stycznia 2013 r. znak: IBPP4/443-572/12/EK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Realizacja projektu pt. Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację cyklu działań edukacyjnych i promocyjnych "..." polegała na promocji lokalnych walorów przyrodniczych poprzez organizację edukacyjnych warsztatów ekologicznych dla dzieci i młodzieży na terenie zabytkowego parku przy Dworze "Y" w miejscowości Z. rozwoju turystyki na obszarze objętym LSR poprzez wydanie folderu oraz stworzeniu gry terenowej GPS typu Wherigo dotyczących zabytkowego parku przy Dworze "Y" w miejscowości Z; promocji i oznakowaniu cennego, lokalnego dziedzictwa krajobrazowego i przyrodniczego poprzez przygotowanie tablicy informacyjnej oraz folderu o cennych okazach flory i fauny zabytkowego parku w Z.

Wnioskodawca przeprowadził bezpłatne warsztaty ekologiczne, w których wzięli udział uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych obszaru LSR, a okresie wakacyjnym osoby w różnym wieku (bez ograniczeń w tym względzie). Ważnym aspektem warsztatów letnich była obserwacja nietoperzy obecnych w parku. W tym celu zakupiono specjalne urządzenie - detektor wykrywający częstotliwość dźwięków i wielkość przelatującego ssaka, dzięki czemu można było określić jego gatunek. Od kwietnia do października przeprowadzono 10 spotkań, w których wzięto udział 339 osób. Specjaliści od marca do października wykonali także obserwacje naukowe konieczne do waloryzacji przyrodniczej zabytkowego parku Fundacji, efektem tych działań jest lista gatunków występujących w parku. Przygotowany dzięki waloryzacji materiał (fotografie oraz teksty) posłużył do zredagowania folderu, który został wydany w listopadzie 2012 r. W ramach projektu powstała również tablica informacyjna, która została umieszczona w parku. Zawiera ona mapkę lokalizującą cenne okazy drzew i krzewów oraz krótką informację o historii parku i regulamin korzystania z niego, jest umieszczona w zabytkowym parku w widocznym miejscu. Wykonano również oświetlenie tablicy. Kolejną metodą przekazania informacji o parku było stworzenie gry terenowej. Gra została uruchomiona w sierpniu 2012 r. i jest dostępna w trybie ciągłym. W ramach operacji odbyły się dwa spotkania promujące grę "X" - 10 sierpnia i 13 listopada, w których udział wzięło 39 osób. Gra jest obecnie aktywna przez nieograniczony czas dla wszystkich chętnych, co zapewnia długofalowość tego działania. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów, projekt jest całkowicie niedochodowy. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT 7 (zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Wnioskodawca poniósł następujące wydatki na realizację projektu:

* Wynagrodzenia dla specjalistów (prowadzenie warsztatów, badania terenowe, przygotowanie tekstów i fotografii do folderu oraz mapy)

* Wynagrodzenie dla osoby zajmującej się opracowaniem redakcyjnym i korektą tekstów do folderu, kontaktem z drukarnią

* Koszt związany z zakupem sprzętu - detektor ultradźwięków

* Koszt projektu tablicy informacyjnej

* Koszt wykonania i montażu tablicy informacyjnej

* Koszt projektu i wykonania gry mobilnej typu Wherigo

* Koszt składu i skład i przygotowania folderu do druku

* Koszt druku folderu

* Koszt oświetlenia tablicy informacyjnej

* Koszt koordynacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą: Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację cyklu działań edukacyjnych i promocyjnych "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą: Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację cyklu działań edukacyjnych i promocyjnych "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przeprowadził bezpłatne warsztaty ekologiczne, w których wzięli udział uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych obszaru LSR, a okresie wakacyjnym osoby w różnym wieku (bez ograniczeń w tym względzie).

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów, projekt jest całkowicie niedochodowy. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT 7 (zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl