IBPP4/443-56/10/AZ - Prawo do odliczenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu remontu świetlicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-56/10/AZ Prawo do odliczenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu remontu świetlicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą projektu "Remont świetlicy wiejskiej w K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont świetlicy wiejskiej w K.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina będzie realizowała projekt pt. "Remont świetlicy wiejskiej w K.". Termin realizacji projektu w latach 2010 - 2011 r. Wartość projektu wynosiła będzie 305 943,00 zł. Wspólna realizacja projektu będzie początkiem długotrwałej współpracy międzyinstytucjonalnej polegającej na organizowaniu imprez kulturalnych, zawodów sportowych, wymianie zespołów i twórców ludowych, wystaw itp. oraz wspólnym przygotowaniu wniosków do nowych projektów. Projekt jest trwały instytucjonalnie - gmina ma duże doświadczenie w realizacji projektów dofinansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Priorytetem projektu polegającego na remoncie świetlicy wiejskiej w K. jest zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu oraz promowaniu lokalnych tradycji i zwyczajów.

Realizacja projektu będącego przedmiotem niniejszego planu ma zagwarantować urzeczywistnienie tak postawionego celu. Swym zasięgiem projekt znacznie wykracza poza obręb gminy - będą z niego korzystać turyści wczasowicze, mieszkańcy i przygranicznych terenów. Zapewnienie wszystkim mieszkańcom, w tym dzieciom i młodzieży oraz osobom niepełnosprawnym swobodnego dostępu do infrastruktury kulturowej nawiązuje do jednej z polityk horyzontalnych Unii Europejskiej mówiącej o równości szans. Realizacja projektu eliminuje bowiem różnice wynikające z dotychczasowego ograniczonego dostępu społeczności wiejskiej do obiektów kultury.

Wpływ projektu na promocje i dobry wizerunek obszaru działania LGD - realizacja projektu będzie skutkowała pozytywnym efektem promocyjnym dla całego obszaru LGD wzmocnieniem/utrwaleniem pozytywnego wizerunku obszaru objętego LSR poprzez promocję projektu w regionalnej telewizji i na stronie www gminy.

Tworzenie nowych miejsc pracy w wyniku realizacji projektu - po zakończeniu realizacji projektu zostanie utworzone jedno miejsce pracy - instruktor kulturalny, z budynku będą korzystali mieszkańcy gminy, turyści wczasowicze, będą organizowane różne spotkania kulturalne, w których będą brały udział osoby starsze. Świetlica będzie miejscem wymiany doświadczeń dialogu międzykulturowego dla dzieci młodzieży osób dorosłych starszych różnych wyznań.

Po zakończeniu realizacji inwestycja będzie przekazana w bezpłatne użyczenie i zarządzana przez Gminny Ośrodek Kultury, będący jednostką organizacyjną urzędu. Projekt jest trwały finansowo - budynek świetlicy będzie prowadzony przez Gminny Ośrodek Kultury. Środki na finansowanie działalności kulturalnej w świetlicy będą pochodzić z budżetu Ośrodka oraz innych źródeł pozyskanych na działalność kulturalną. W świetlicy będą się odbywać różnego rodzaju działania kulturalne i promocyjne.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT Wnioskodawca prosi o odpowiedź, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu "Remont świetlicy wiejskiej w K.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1719) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 15 i pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań będzie realizowała projekt pt. "Remont świetlicy wiejskiej w K.". Termin realizacji projektu 2010 - 2011 r. Projekt polega na remoncie świetlicy wiejskiej w K.. Z efektów projektu będą korzystać turyści, wczasowicze, mieszkańcy i przygranicznych terenów. Zapewnienie wszystkim mieszkańcom, w tym dzieciom i młodzieży oraz osobom niepełnosprawnym swobodnego dostępu do infrastruktury kulturowej nawiązuje do jednej z polityk horyzontalnych Unii Europejskiej mówiącej o równości szans.

Po zakończeniu realizacji inwestycja będzie przekazana w bezpłatne użyczenie i zarządzana przez Gminny Ośrodek Kultury, będący jednostką organizacyjną urzędu. Projekt jest trwały finansowo - budynek świetlicy będzie prowadzony przez Gminny Ośrodek Kultury. Środki na finansowanie działalności kulturalnej w świetlicy będą pochodzić z budżetu Ośrodka oraz innych źródeł pozyskanych na działalność kulturalną. W świetlicy będą się odbywać różnego rodzaju działania kulturalne i promocyjne.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe oznacza, iż minie powstałe w wyniku projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę (Gminę) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem zarządzającym wyremontowaną świetlicą będzie Gminny Ośrodek kultury, będący odrębnym od Gminy podmiotem.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w rozpatrywanej sprawie, przekazanie w bezpłatne użyczenie powstałego mienia Gminnemu Ośrodkowi Kultury, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazanie majątku jednostce organizacyjnej na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, tj. w tym przypadku remont świetlicy wiejskiej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania obiektu podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne użyczenie świetlicy) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą projektu "Remont świetlicy wiejskiej w K.".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl