IBPP4/443-556/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-556/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011 r., oraz pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011 r., a które jest odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 lutego 2011 r. znak: IBPP4/443-50/11/EJ oraz pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca obok działalności komercyjnej realizuje we współpracy z jednostkami naukowymi (uczelnie techniczne, instytuty naukowe) zadanie badawcze na rzecz Centrum Badań powołanego na mocy ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. (Dz. U. Nr 115, poz. 789). Wykonanie zadania badawczego, którego harmonogram wydatków obejmuje okres od 15 maja 2010 r. do 31 października 2014 r. objęte jest umową pomiędzy Centrum Badań oraz pozostałymi wykonawcami tj. Politechniki, Instytuty oraz przedsiębiorstwa komercyjne w tym Wnioskodawca, zwanymi Wykonawcami. Umowa precyzuje, że "prawa własności przemysłowej po realizacji zadania badawczego są własnością Wykonawców i Centrum oraz że "sposób korzystania z tych praw określi odrębna umowa". Nie przewiduje się fakturowania zakończonego zadania ani jego części. Centrum finansuje Wykonawcom w formie dotacji pieniężnej 60% wydatków kwalifikowanych czyli związanych z zadaniem badawczym, a 40% pokrywają Wykonawcy ze swoich środków. Rozliczenie zadania prowadzone jest na wyodrębnionych kontach księgowych i wyodrębnionym rachunku bankowym.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i składa deklaracje VAT-7. Realizowany projekt nosi tytuł "...". Projekt badawczy nie jest realizowany na rzecz konkretnego zamawiającego (podmiotu trzeciego), który byłby odbiorcą usługi i nie istnieje taki podmiot obecnie dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu. Centrum Badań jest odbiorcą efektów prac oraz stroną współfinansującą w 60% zadanie badawcze, pozostałe 40% kosztów zadania finansuje Wykonawca. Wyniki prac badawczych będą stanowiły własność Wykonawców i Centrum. Sposób korzystania z praw własności przemysłowej lub innych wyników realizacji zadania badawczego przez Centrum będzie przedmiotem odrębnej umowy pomiędzy Centrum a Wykonawcami. Majątkowe prawa autorskie oraz prawa patentowe do wyników prac uzyskanych przez danego Wykonawcę w ramach realizacji zadań Projektu przysługują temu Wykonawcy. Prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje stronie, która uzyskała majątkowe prawa autorskie.

Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji części projektu przypadającej na Wnioskodawcę i na tę okoliczność posiada faktury VAT. W związku z realizacją projektu zakupy dotyczą np. materiałów biurowych i eksploatacyjnych przeznaczonych wyłącznie dla realizacji zadania badawczego, dzierżawy pomieszczeń i sprzętu z oprogramowaniem, szkoleń, literatury fachowej itp. dla potrzeb projektu. Nie jest planowana taka komercjalizacja według aktualnej wiedzy Wnioskodawcy. W wyniku zrealizowania projektu Wnioskodawca nie osiągnie przychodów.

Po zakończeniu realizacji projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu zrealizowane przez Wnioskodawcę to opracowanie założeń projektowych dla wykonania demonstracyjnej instalacji spalania tlenowego oraz jej wirtualizacja. Nie jest planowane wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca indywidualnie realizuje część projektu przypadającą na niego w ramach konsorcjum i nie będzie przekazywać innym Wykonawcom oraz Centrum Badań żadnych towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji występuje Lider oraz Wykonawcy działający na podstawie Umowy konsorcjum. Lider reprezentuje konsorcjum w umowie z Centrum Badań na wykonanie zadania badawczego. Postanowienia umowy zawartej pomiędzy członkami konsorcjum regulują zasady współpracy pomiędzy stronami przy realizacji projektu, zakresy prac związanych z realizacją projektu i sposób finansowania.

Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych realizacji zadania badawczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 marca 2011 r.):

Czy otrzymana dotacja od Centrum Badań na realizację zadania badawczego jako pomoc publiczna dla Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu VAT należny.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 marca 2011 r.), dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje we współpracy z jednostkami naukowymi (uczelnie techniczne, instytuty naukowe) zadanie badawcze na rzecz Centrum Badań. Realizowany projekt nosi tytuł "...." Wykonanie zadania badawczego objęte jest umową pomiędzy Centrum Badań oraz pozostałymi wykonawcami tj. Politechniki, Instytuty oraz przedsiębiorstwa komercyjne w tym Wnioskodawca, zwanymi Wykonawcami. Centrum finansuje Wykonawcom w formie dotacji pieniężnej 60% wydatków kwalifikowanych czyli związanych z zadaniem badawczym, a 40% pokrywają Wykonawcy ze swoich środków. Projekt badawczy nie jest realizowany na rzecz konkretnego zamawiającego (podmiotu trzeciego), który byłby odbiorcą usługi i nie istnieje taki podmiot obecnie dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu. Efekty projektu zrealizowane przez Wnioskodawcę to opracowanie założeń projektowych dla wykonania demonstracyjnej instalacji spalania tlenowego oraz jej wirtualizacja. Nie przewiduje się fakturowania zakończonego zadania ani jego części. Nie jest planowana komercjalizacja według aktualnej wiedzy Wnioskodawcy. W wyniku zrealizowania projektu Wnioskodawca nie osiągnie przychodów. Projekt badawczy nie jest realizowany w sensie handlowym na rzecz konkretnego zamawiającego. Są to prace na rzecz społeczeństwa a wyniki mogą być powszechnie publikowane. Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych realizacji zadania badawczego.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. "..." służy wyłącznie na pokrycie kosztów realizowanego zadania badawczego, nie jest planowana komercjalizacja wyników badania, projekt nie jest realizowany w sensie handlowym, a Wnioskodawca nie planuje osiągania przychodów w tytułu wykonania projektu. Zatem dotacja ta nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi.

W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl