IBPP4/443-554/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-554/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług z faktur finansowanych dotacja unijną, biorąc pod uwagę fakt, że dotacja nie jest przychodem podatkowym-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od zakupów towarów i usług z faktur finansowanych dotacja unijną, biorąc pod uwagę fakt, że dotacja nie jest przychodem podatkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa i detaliczna artykułów spożywczych. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowaniem z programu 8.1.1 Rozwój zawodowy pracowników naszym priorytetem w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach dofinansowania będą księgowane faktury dotyczące całego projektu. Dotacja nie stanowi przychodu podatkowego, zatem koszty nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami odlicza VAT z faktur do których takie prawo przysługuje. Stosując się do zmiany przepisów ustawy o VAT, zgodnie z którą, pomimo iż wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a jest powiązany z przychodem można odliczać VAT. Wnioskodawca uważa, że szkolenie pracowników jest powiązane ze źródłem uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia VAT z faktur finansowanych z dotacji unijnej biorąc pod uwagę, że dotacja nie jest przychodem podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy odliczać VAT od faktur finansowanych z dotacji unijnej w każdym przypadku, gdy przepisy zezwalają na odliczenie tego VAT. Z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy został uchylony, co oznacza że można odliczać VAT od wydatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a podstawowym warunkiem uprawniającym do odliczenia jest związek poniesionych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca uważa że szkolenie pracowników i podnoszenie przez nich kwalifikacji jest związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (ze sprzedażą towarów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony.

Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn.

A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenie wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa i detaliczna artykułów spożywczych. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie z programu 8.1.1 Rozwój zawodowy pracowników naszym priorytetem w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach dofinansowania będą księgowane faktury dotyczące całego projektu. Dotacja nie stanowi przychodu podatkowego, zatem koszty nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Jednakże Wnioskodawca odlicza podatek VAT, stosując się do zmiany przepisów ustawy o VAT, zgodnie z którą, pomimo, iż wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, to w przypadku gdy jest powiązany z przychodem można odliczać VAT.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powołany przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 z dniem 1 grudnia 2008 r. został uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Oznacza to, że obecnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkiem obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez podatnika podatku VAT czynnego, jest wyłącznie związek dokonywanych zakupów z realizowaną sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, wobec uchylenia z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących szkolenia pracowników w ramach programu 8.1.1 Rozwój zawodowy pracowników naszym priorytetem w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, będzie podlegał odliczeniu w całości, o ile nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast w przypadkach gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane będą zarówno do czynności uprawniających do odliczenia VAT i nieuprawniających do tego odliczenia, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy o VAT, które mają na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów, a ponadto od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl