IBPP4/443-550/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-550/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 30 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie danych zawartych w oświadczeniu o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie danych zawartych w oświadczeniu o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów opałowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prawną, prowadzącą działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podatnikiem podatku od towarów i usług. Ewidencja działalności jest prowadzona na zasadzie pełnej księgowości. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się głównie sprzedażą detaliczną paliw płynnych, w tym oleju napędowego grzewczego. Cała prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca sprzedając olej opałowy do celów grzewczych pobiera od osób fizycznych nieprowadzących działalność gospodarczą oświadczenie, że nabywane wyroby przeznaczone są do celów opałowych. Oświadczenie musi odpowiadać wymogom art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Pkt 2 art. 89 ust. 8 podaje, że oświadczenie powinno zawierać adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania.

Wnioskodawca zamierza sprzedać olej opałowy odbiorcy (nabywcy) który legitymuje się dowodem osobistym w którym nie ma wpisanego miejsca zameldowania. Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych w dowodzie nie ma wpisanego miejsca zameldowania jeżeli osoba takiego nie posiada. Nabywca oleju opałowego w pozycji oświadczenie w którym wpisuje się adres zameldowania wpisze "brak" zgodnie z dowodem tożsamości. Wnioskodawca uważa, że tak wypisane oświadczenie nie uchybia wymogom art. 89 ust. 8 ponieważ dane zawarte w oświadczeniu zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu tożsamości. Brak zameldowania nie wyklucza osoby z obrotu prawnego. Nabywca podaje miejsce zamieszkania oraz gdzie znajduje się urządzenie do którego zamierza zakupić olej opałowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 89 ust. 8 i ust. 10 pkt 2 oświadczenie o którym mowa w ust. 5 jest prawidłowe i nie rodzi powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej stanie faktycznym - oświadczenie nabywcy wyrobów akcyzowych jest wypełnione prawidłowo nie uchybia wymogom art. 89 ust. 8 i 10 pkt 2. Zatem nie należy odmówić sprzedaży oleju opałowego nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl art. 89 ust. 8 ustawy, oświadczenie o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, numer PESEL nabywcy lub pełnoletniej osoby zameldowanej pod tym samym adresem co nabywca;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zgodnie zaś z art. 89 ust. 9 ustawy, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości.

Z kolei, w myśl art. 89 ust. 10 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 albo odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy:

1.

osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;

2.

dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;

3.

adres, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w oświadczeniu nabywcy miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze;

4.

ilość i rodzaj nabywanych wyrobów akcyzowych są inne niż wskazane w oświadczeniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii kompletności oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego w przypadku, gdy nabywca oleju opałowego legitymuje się dowodem osobistym w którym nie ma wpisanego miejsca zameldowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się głównie sprzedażą detaliczną paliw płynnych, w tym oleju napędowego grzewczego. Wnioskodawca sprzedając olej opałowy do celów grzewczych pobiera od osób fizycznych nieprowadzących działalność gospodarczą oświadczenie, że nabywane wyroby przeznaczone są do celów opałowych. Wnioskodawca zamierza sprzedać olej opałowy odbiorcy (nabywcy) który legitymuje się dowodem osobistym w którym nie ma wpisanego miejsca zameldowania. Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych w dowodzie nie ma wpisanego miejsca zameldowania jeżeli osoba takiego nie posiada - Nabywca oleju opałowego w pozycji oświadczenie w którym wpisuje się adres zameldowania wpisze "brak" zgodnie z dowodem tożsamości. Nabywca podaje miejsce zamieszkania oraz gdzie znajduje się urządzenie do którego zamierza zakupić olej opałowy.

Przepisy dotyczące składania wskazanych powyżej oświadczeń wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Między innymi na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniającym do zastosowania obniżonych stawek akcyzy oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Brzmienie przepisu określającego treść oświadczenia wskazuje, że uprawniony organ zamierzający dokonać kontroli obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy, między innymi, powinien znać faktyczne miejsce, gdzie znajduje się opisane w oświadczeniu urządzenie grzewcze. Dane zawarte w oświadczeniu pozwalają organom podatkowym na stwierdzenie, czy olej nabyty na cele opałowe został faktycznie wykorzystany na te cele.

Zgodnie zaś z art. 37 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 10 kwietnia 1974 r. (Dz. U. Nr 139, poz. 993) w dowodzie osobistym zamieszcza się następujące dane:

1.

nazwisko, nazwisko rodowe i imię (imiona);

2.

imiona rodziców;

3.

datę i miejsce urodzenia;

4.

adres miejsca zameldowania na pobyt stały, a w razie jego braku zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; w przypadku braku zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące danych o adresie nie zamieszcza się;

5.

płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu;

6.

numer PESEL;

7.

nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin ważności;

8.

serię i numer dowodu osobistego.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że nie każdy nabywca wyrobów z przeznaczeniem na cele opałowe jest w stanie podać w oświadczeniu adres zameldowania. Jeżeli oświadczenie uprawniające sprzedawcę oleju opałowego do zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego, nie może zawierać adresu zameldowania to należy umieścić w nim informację, że kupujący takiego adresu nie posiada. Natomiast konieczne jest wskazanie adresu zamieszkania nabywcy, pod który sprzedawca dostarcza wyroby akcyzowe, gdzie znajdują się urządzenia grzewcze.

Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, że oświadczenie nabywcy w ww. zakresie jest wypełnione w sposób prawidłowy i nie stanowi podstawy odmowy sprzedaży oleju opałowego nabywcy przez Wnioskodawcę.

Tym samym przedstawiony sposób wypełnienia oświadczenia od nabywcy oleju opałowego nie skutkuje również zastosowaniem w stosunku do sprzedawanego oleju opałowego przez Wnioskodawcę stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Informuje się jednocześnie, że w udzielonej interpretacji przedmiotem oceny stanowiska Wnioskodawcy była tylko kwestia prawidłowości posiadanego przed Wnioskodawcę oświadczenia w zakresie, o którym mowa w art. 89 ust. 8 pkt 2, gdyż tylko to było przedmiotem przedstawionego stanu faktycznego do którego Wnioskodawca zadał pytanie i przedstawił własne stanowisko. Tym samym udzielona interpretacja nie odnosi się do pozostałych wymogów jakie winno zawierać oświadczenie, o których mowa w art. 89 ust. 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl