IBPP4/443-547/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-547/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "Adaptacja budynku byłego internatu na potrzeby szkoły specjalnej wraz z modernizacją istniejącej stołówki do wymagań HACCP" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "Adaptacja budynku byłego internatu na potrzeby szkoły specjalnej wraz z modernizacją istniejącej stołówki do wymagań HACCP".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt Powiatu pod nazwą "Adaptacja budynku byłego internatu na potrzeby szkoły specjalnej wraz z modernizacją istniejącej stołówki do wymagań HACCP" objęty został dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.2 Infrastruktura Placówek Oświaty Priorytetu VIII Infrastruktura Edukacyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Beneficjentem środków będzie Powiat, a realizatorem projektu Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych, będący jednostką organizacyjną Powiatu, a więc pokrywającą swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Powiatu. Tak więc podmiotowi, z którym odpowiednia instytucja podpisze umowę o dofinansowanie będzie Powiat, natomiast późniejszym czasie - w wyniku realizacji projektu - faktury VAT wystawiane będą na Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych. Powiat posługuje się tym samym numerem NIP co starostwo powiatowe, które jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Deklaracje VAT-7 składa starostwo powiatowe, w których wykazuje czynności opodatkowane przypisane powiatowi

Natomiast Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Realizacja projektu będzie polegała na wykonaniu następujących prac: prace budowlane związane z przebudową obiektu i dostosowaniem go do potrzeb osób niepełnosprawnych (przebudowa ścianek działowych, drzwi, okien) oraz wykonanie instalacji użytkowych: elektrycznej, odgromowej, wentylacyjnej, instalacji kotłowni gazowej, oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego, instalacji hydrantowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz zagospodarowania terenu. W wyniku tych prac zostanie przebudowany (wyremontowany) obiekt infrastruktury społeczno - edukacyjnej oraz obiekt ten zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych tj. uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie podlegał odsprzedaży, właścicielem tego majątku będzie Powiat, a jego eksploatację zgodnie z przeznaczeniem będzie prowadził Zespół Szkół Specjalnych, będący również jednostką organizacyjną powiatu, dla której organem prowadzącym jest powiat, która nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Przekazanie majątku do eksploatacji (w zarządzanie) będzie nieodpłatne (dokument OT).

Realizacja projektu związana będzie z wykonywaniem zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym tj. w zakresie edukacji publicznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych jako realizator ww. projektu oraz wydatków z tym związanych ma czy też nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu gdyż nie jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1), wspierania osób niepełnosprawnych (art. 4 ust. 1 pkt 5), utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie). Stosownie do przepisu art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.

Jak wskazano powyżej samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towaru i usług dla gminy oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Powiat i Starostwo Powiatowe powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Powiatowi, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT - 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać powiatowi, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej starostwu powiatowemu.

Natomiast inne niż starostwa powiatowe, powiatowe jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej. Gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych, będący jednostką organizacyjną powiatu, będzie realizatorem zadania pod nazwą "Adaptacja budynku byłego internatu na potrzeby szkoły specjalnej wraz z modernizacją istniejącej stołówki do wymagań HACCP". Beneficjentem środków będzie Powiat, natomiast faktury VAT wystawiane będą na Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych.

Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie podlegał odsprzedaży, właścicielem tego majątku będzie powiat, a jego eksploatację zgodnie z przeznaczeniem będzie prowadził Zespół Szkół Specjalnych, będący również jednostką organizacyjna powiatu, dla której organem prowadzącym jest powiat, która nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a zatem dokonane w ramach realizacji inwestycji zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą "Adaptacja budynku byłego internatu na potrzeby szkoły specjalnej wraz z modernizacją istniejącej stołówki do wymagań HACCP".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl