IBPP4/443-545/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-545/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) oraz pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Wniosek została uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) oraz pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-545/10/AZ z dnia 29 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z podpisaną przez Wnioskodawcę umową z PARP jako instytucją wdrażającą o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Społecznego będą realizowane założenia projektu.

W szkoleniach realizowanych w ramach otrzymanej dotacji rozwojowej (szkolenia będą organizowane przez podmiot zewnętrzny wybrany zgodnie z zasadą konkurencyjności) weźmie udział około 100 pracowników firmy Wnioskodawcy w latach 2010- 2011. W założeniu szkolenia te będą refinansowane w 60% z EFS i w 40% sfinansowane przez Wnioskodawcę jako wkład własny. Wnioskodawca będzie rozliczał poniesione zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wydatki w kwartalnym, pisemnym wniosku o płatność i na tej podstawie Wnioskodawca będzie otrzymywał refundację kosztów kwalifikowanych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. wyjaśniono, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Przedmiotem projektu są usługi szkoleniowe dla pracowników Wnioskodawcy sklasyfikowane pod numerem 80.42 PKWiU. Pracownicy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w szkoleniach organizowanych w ramach projektu.

Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i jest przeznaczona na pokrycie 60% kosztów w ramach realizowanych zadań.

W ramach projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów następujących materiałów i usług udokumentowanych fakturami VAT: usług szkoleniowych, najmu powierzchni biurowych, materiałów biurowych. Zakupy dokonywane w ramach projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto w piśmie z dnia 8 lipca 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż prowadzi działalność gospodarczą w następujących zakresach:

* certyfikacja systemów zarządzania,

* odbiory i analizy techniczne,

* szkolenia i certyfikacja osób.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT. Szkolenia pracowników Wnioskodawcy będą związane z wykonywaną przez niego działalnością zwolnioną i opodatkowaną. Wnioskodawca nie może jednoznacznie dokonać rozdziału szkoleń na działalność związaną ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Celem szkoleń jest podniesienie kompetencji pracowników Wnioskodawcy, celem zapewnienia systemu wyjątkowej obsługi klientów Wnioskodawcy na najwyższym poziomie światowym. Szkolenia mają na celu podniesienie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników Wnioskodawcy. Szkolenia dotyczą rozwoju kwalifikacji i kompetencji w zakresie zarządzania, sprzedaży, negocjacji, umiejętności interpersonalnych, wystąpień publicznych. Szkolenia pomogą w lepszym wykonywaniu usług przez pracowników Wnioskodawcy i poprawie relacji z klientami. Działania te maja na celu utrzymanie dotychczasowych klientów i pozyskanie nowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT dotacje podlegają opodatkowaniu jeżeli mają bezpośredni wpływ na cenę. Oznacza to, że co do zasady dotacja taka powinna być celową dotacją pokrywającą całość lub część ceny usługi którą świadczy dany podmiot w tym przypadku Wnioskodawca. W przypadku Wnioskodawcy otrzymana dotacja ma pokryć koszty szkolenia własnych pracowników, czyli nie jest dotacją do ceny lecz rekompensatą kosztów i jako taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zresztą Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług wobec swoich pracowników i nie ma tu mowy o ustaleniu lub nie jakiejkolwiek ceny za usługę. Reasumując dotacja na pokrycie kosztów szkolenia własnych pracowników nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot (np. organ administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej itp.) w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż w związku z podpisaną przez Wnioskodawcę umową z PARP jako instytucją wdrażającą o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Społecznego Wnioskodawca otrzyma dotację, którą przeznaczy na dofinansowanie szkoleń własnych pracowników. W szkoleniach realizowanych w ramach otrzymanej dotacji rozwojowej (szkolenia będą organizowane przez podmiot zewnętrzny wybrany zgodnie z zasadą konkurencyjności) weźmie udział około 100 pracowników firmy Wnioskodawcy w latach 2010 - 2011. W założeniu szkolenia te będą refinansowane w 60% z EFS i w 40% sfinansowane przez Wnioskodawcę jako wkład własny. Wnioskodawca będzie rozliczał poniesione zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wydatki w kwartalnym, pisemnym wniosku o płatność i na tej podstawie Wnioskodawca będzie otrzymywał refundację kosztów kwalifikowanych.

Przedmiotem projektu są usługi szkoleniowe dla pracowników Wnioskodawcy sklasyfikowane pod numerem 80.42 PKWiU. Pracownicy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w szkoleniach organizowanych w ramach projektu.

Dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i jest przeznaczona na pokrycie 60% kosztów w ramach realizowanych zadań.

W ramach projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów następujących materiałów i usług udokumentowanych fakturami VAT: usług szkoleniowych, najmu powierzchni biurowych, materiałów biurowych.

Z powyższego wynika, iż otrzymana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzaniem szkoleń wykonywanych w ramach realizacji projektu i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów szkolenia pracowników. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W świetle powyższego otrzymana dotacja, niemająca wpływu na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl