IBPP4/443-54/13/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-54/13/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków podatkowych wynikających z art. 78 ust. 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków podatkowych wynikających z art. 78 ust. 1 ustawy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-54/13/LG z dnia 12 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

XSp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa od kontrahentów z innych Państw Członkowskich UE wyroby akcyzowe, które zużywa, bądź które odsprzedaje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, m.in. wyroby o kodach CN: 27 10 11 21, 27 10 11 25, 27 10 19 29; 3403, 3402, 3811, 27 10 19 45 - 27 10 19 49 (wyroby wskazane w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, jak również wyroby nieobjęte tym załącznikiem, do których zastosowanie ma stawka 0 zł).

Wyroby nabywane przez Spółkę nie są przeznaczone na cele opałowe lub napędowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych oraz nie będą oferowane na sprzedaż lub używane, jako paliwa silnikowe bądź opałowe. W związku ze wskazanym przeznaczeniem, wyroby wymienione powyżej są objęte stawką akcyzy 0 zł (są to wyroby, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej).

W związku z tym, że wskazane wyroby są przeznaczone na cele inne niż napędowe lub opałowe, w kraju, w którym Spółka nabywa takie wyroby nie dochodzi do zapłaty podatku akcyzowego.

Nabycia powyższych wyrobów nie będą wykonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto w piśmie z dnia 23 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Opisane we wniosku wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 45 - 2710 19 47 nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia nie są zabarwione i oznaczone znacznikiem. Jak Spółka wskazywała w opisie stanu faktycznego, wyroby te nie są przeznaczone na cele opałowe lub napędowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych oraz nie będą oferowane na sprzedaż lub używane, jako paliwa silnikowe bądź opałowe.

2.

Odnośnie nabycia wyrobów akcyzowych: w związku z tym, że nabywane wyroby nie są przeznaczone na cele opałowe lub napędowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych oraz nie będą oferowane na sprzedaż lub używane, jako paliwa silnikowe bądź opałowe, wyroby te nie są opodatkowane podatkiem akcyzowym w kraju członkowskim wysyłki, a w konsekwencji przemieszczenie tych wyrobów na terytorium kraju odbywa się na podstawie dokumentów handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wskazanych w opisie stanu faktycznego, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych oraz jako dodatki lub domieszki do paliw spalinowych i do których zastosowanie ma stawka 0 zł, Spółka jest obowiązana do spełnienia wymogów określonych w art. 78 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym (bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy) wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 oraz niewskazanych w tym załączniku, objętych stawką akcyzy 0 zł, wykorzystywanych przez Spółkę wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych oraz jako dodatki lub domieszki do paliw spalinowych, Spółka nie jest obowiązana do spełnienia wymogów określonych w art. 78 ust. 1 ustawy o akcyzie, co Spółka szczegółowo uzasadnia poniżej.

1. Traktowanie wyrobów akcyzowych nabywanych przez Spółkę dla celów akcyzy na gruncie przepisów ustawy akcyzowej

Należy wskazać, iż nabywane przez Spółkę wyroby akcyzowe mieszczą się na gruncie ustawy akcyzowej w katalogu wyrobów energetycznych, wskazanym w art. 86 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Zgodnie z przepisami ustawy akcyzowej, wyroby energetyczne objęte stawką akcyzy inną niż 0 zł zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto art. 89 ust. 1 pkt 14-15 ustawy o podatku akcyzowym określa stawki podatku akcyzowego dla pozostałych paliw silnikowych oraz opałowych.

Natomiast wyroby energetyczne nie wymienione w art. 89 ust. 1 oraz nie przeznaczone na cele napędowe lub opałowe podlegają opodatkowaniu stawką 0 zł zgodnie z brzmieniem art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej. Wyroby wskazane w opisie stanu faktycznego, objęte niniejszym wnioskiem, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz są przeznaczone do innych celów niż opałowy czy napędowy. W związku z tym do wyrobów objętych niniejszym wnioskiem zastosowanie znajduje stawka 0 zł.

2. Przepisy wspólnotowe

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, o której mowa w art. 78 ust. 1 ustawy akcyzowej, jest stosowana do przemieszczeń wyrobów akcyzowych między państwami członkowskimi tylko w takim zakresie, w jakim przewidują to przepisy wspólnotowe, które pozwoliły na stosowne zbliżenie przepisów poszczególnych państw członkowskich.

Do wyrobów akcyzowych, które nie są wykorzystywane jako paliwa silnikowe bądź paliwa do ogrzania nie znajdują zastosowania przepisy Dyrektywy horyzontalnej. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 Dyrektywy energetycznej, Dyrektywa horyzontalna znajduje zastosowanie jedynie do wymienionych w tym przepisie, wg kodów CN, produktów energetycznych. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 pkt b Dyrektywy energetycznej nie znajduje ona zastosowania do produktów energetycznych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzania. Przepis ten powoduje również, że wyroby używane w tych innych celach nie są uznawane za produkty energetyczne, co potwierdza pkt 44 wyroku ETS z dnia 5 lipca 2007 r. sygn. C-145/96, C-146/06. Podsumowując należy uznać, że wyroby wykorzystywane do innych celów niż napędowe i opałowe nie są produktami energetycznymi, a tym samym nie znajdują do nich zastosowania postanowienia Dyrektywy horyzontalnej.

Spółka stoi wiec na stanowisku, że brak harmonizacji przepisów państw członkowskich w zakresie procedur dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych wykorzystywanych w innych celach niż opałowe bądź napędowe powoduje, że nie znajdują do nich zastosowania procedury związane z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych pomiędzy państwami członkowskimi, w tym procedura przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą.

3. Wymogi określone w art. 78 ust. 1 ustawy akcyzowej

Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o akcyzie, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnatrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Z przepisu art. 78 ust. 1 ustawy o akcyzie wynika więc, że ma on zastosowanie wyłącznie do wyrobów nabywanych wewnatrzwspólnotowo, w stosunku do których została zapłacona akcyza na terytorium państwa członkowskiego, z którego przemieszczane są te wyroby.

Ze względu na fakt, że wyroby akcyzowe nabywane przez Spółkę, objęte niniejszym wnioskiem, jeżeli są wykorzystywane do celów innych niż opałowe lub napędowe, nie podlegają zharmonizowanej akcyzie, nie są one również uznawane w innych (poza Polską) krajach członkowskich za wyroby akcyzowe. W związku z tym, jak zostało wskazane w stanie faktycznym, w kraju, w którym Spółka nabywa takie wyroby nie dochodzi do zapłaty podatku akcyzowego. Biorąc to pod uwagę, nie dochodzi również do zrealizowania przesłanki do zastosowania procedury wewnątrzwspólnotowego przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą.

Stanowisko, zgodnie z którym w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów opodatkowanych w kraju stawką 0 zł akcyzy, nie mają zastosowania obowiązki wskazane w art. 78 ust. 1 ustawy akcyzowej, znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydana na rzecz Spółki z dnia 29 lipca 2009 r., sygn. IBPP3/443-568/09/DG;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 marca 2011 r., sygn. IPPP3/443-177/11-2/KB;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2010 r., sygn. IBPP3/443-72/10/BWo;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 października 2009 r., sygn. ITPP3/443-132c/09/JK.

Reasumując, zdaniem Spółki, w stosunku do wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, do wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów nie ma zastosowania procedura wskazana w art. 78 ust. 1 ustawy akcyzowej. W konsekwencji, przedmiotowe nabycie może odbywać się bez zachowania obowiązków wynikających z procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, wskazanych w art. 78 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Wyroby nabywane przez Spółkę nie są opodatkowane akcyzą w państwach członkowskich ich wysyłki ze względu na przeznaczenie (inne niż opałowe bądź do celów napędowych), jak również wyroby te nie są obłożone efektywnym podatkiem akcyzowym także w Polsce (w każdym przypadku zastosowanie będzie miała stawka zero zł). Konsekwencją tego stanowiska jest, zdaniem Spółki, możliwość przemieszczania tych wyrobów na podstawie powszechnie występujących w obrocie dokumentów handlowych (np. faktura czy CMR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod symbolem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Natomiast w poz. 37 pod symbolem CN 3403 wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych. Wyroby sklasyfikowane pod symbolem CN 3811 tj. środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne wymieniono w poz. 38 ww. załącznika. Natomiast w poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy zostały wymienione pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2, 5, 6 i 10 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby

* objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

* objęte pozycją CN 3403;

* objęte pozycją CN 3811;

* pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa wyżej.

W ww. przepisach zostały wymienione po kodach CN wszystkie wyroby objęte wnioskiem, oprócz sklasyfikowanych pod kodem CN 3402.

Tym samym wyroby objęte, CN 2710 11 21, 2710 11 25, 27 10 19 29; 3403, 3811 oraz od 27 10 19 45-27 10 19 49 są wyrobami akcyzowymi, a zarazem również i wyrobami energetycznymi.

Jednocześnie ze względu na fakt, że Wnioskodawca nie wykorzystuje wyrobów do celów opałowych i napędowych wyrób o kodzie CN 3402 nie będzie klasyfikowany jako wyrób akcyzowy. Dlatego też nie będą się do niego odnosiły regulacje w zakresie podatku akcyzowego czyli z tytułu obrotu tym wyrobem na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie podatku akcyzowego.

Odnośnie pozostałych wyrobów objętych wnioskiem stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. W pkt 9 dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi w wysokości 232,00 zł/1.000 litrów.

Natomiast wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych", dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 45 - 2710 19 47, przeznaczone do innych celów niż napędowe lub opałowe, niezabarwione na czerwono i nieoznaczone znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Powyższe wyroby, z uwagi na przeznaczenie, nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla "pozostałych paliw silnikowych" lub " pozostałych paliw opałowych".

W związku z powyższym należy uznać, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 stawka akcyzy dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 45 -2710 19 47, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

Powyższe na również odpowiednie zastosowanie do pozostałych wyrobów tzn. zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 stawka akcyzy dla wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 tj. wyrobów akcyzowych o kodzie CN 27 10 11 21, 27 10 11 25, 27 10 19 29; 3403, 3811 przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów m.in. o kodach CN 27 10 11 21, 27 10 11 25, 27 10 19 29; 3403, 3811, 27 10 19 45 - 27 10 19 49, które zostają zużyte lub odsprzedane w ramach powadzonej działalności gospodarczej. Nabycia te nie będą wykonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w kraju, w którym są nabywane ww. wyroby nie dochodzi do zapłaty podatku akcyzowego, gdyż wyroby są przeznaczone na cele inne niż napędowe lub opałowe oraz że wyroby o kodach CN 2710 19 45 - 2710 19 47 nie są zabarwiane i oznaczone znacznikiem. Przemieszczenie przedmiotowych wyrobów odbywa się na podstawie dokumentów handlowych.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż w przypadku nabycia wewnatrzwspólnotowego opisanych wyrobów, które na terytorium kraju na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy opodatkowane są zerową stawką akcyzy (jeżeli przeznaczone są do celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe), ich przemieszczenie może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (np. ze składu podatkowego producenta) albo poza ta procedurą (w przypadku uprzedniego dopuszczenia ich do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego). W tym drugim przypadku jeżeli wyroby objęte wnioskiem przeznaczone są do innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe i nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczenie może odbywać się na podstawie dokumentów handlowych.

Jednocześnie ponieważ powyższe wyroby są również opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką podatki akcyzowego, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczenia wyrobów z zapłacona akcyzą).

Stosownie do powyższego za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie jest obowiązany do spełnienia wymogów określonych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W tym miejscu jednakże tut, organ pragnie wskazać, iż źródłami prawa wspólnotowego w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych są Dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz. Urz. UE L z 2009 r. Nr 9 str. 12 z późn. zm.) zwana dalej Dyrektywą horyzontalną, oraz Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 51 z późn. zm.) zwana dalej Dyrektywą energetyczną.

W świetle wskazanych przepisów prawa wspólnotowego wyroby zaklasyfikowane do kodu CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29, 3404, 3811 oraz 271019 45 - 2710 19 49 są - bez względu na ich przeznaczenie - wyrobami energetycznymi. Wyroby te zostały bowiem ujęte w katalogu wyrobów energetycznych określonym w art. 2 ust. 1 Dyrektywy 2003/96/WE. Zauważyć przy tym należy, iż powyższy katalog obejmuje zarówno wyroby, do których stosuje się przepisy Dyrektywy 2008/118/WE, jak i wyroby, do których przepisy tej dyrektywy nie mają zastosowania.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, stosownie do postanowień art. 2 ust. 4 lit. b (tiret pierwszy) dyrektywy 2003/96/WE, przepisy zawarte w tej dyrektywie nie mają zastosowania do wyrobów energetycznych używanych do celów innych niż napędowe lub opałowe. Zatem, chociaż ww. wyroby wykorzystywane w inny sposób niż jako paliwo napędowe lub grzewcze objęte są definicją wyrobów energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2003/96/WE, to są one wyłączone z zakresu stosowania tej dyrektywy.

Stosownie do powyższego tut. organ nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, iż wyroby objęte wnioskiem wykorzystywane do innych celów niż opałowe lub napędowe nie są produktami energetycznymi. Powyższe nie zmienia jednak sytuacji, iż w sprawie objętej wnioskiem Wnioskodawca nie jest zobligowany do spełnienia wymogów określonych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl