IBPP4/443-54/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-54/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 28 stycznia 2010 r. złożył, jako osoba fizyczna wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013 Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi". W ramach niniejszego działania miał możliwość złożenia wniosku jako osoba fizyczna lub jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jednakże ze względu na wysokość dofinansowania (w przypadku osoby fizycznej 25 000,00 zł refundacji, w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą 20 000,00 zł) złożył wniosek jako osoba fizyczna - A., co na etapie rejestracji wniosku i podpisania umowy nie budziło żadnych kontrowersji.

Celem głównym operacji realizowanych w ramach wniosku był wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru LGD "..." poprzez realizację celów szczegółowych:

1.

Odtworzenie i oznakowanie cennego lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego

2.

Promocję lokalnej twórczości kulturalnej z wykorzystaniem lokalnego dziedzictwa historycznego.

3.

Zachowanie lokalnego dziedzictwa przez odtworzenie zawodów kultury Y.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie projektu "..." w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013 Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi". Wymagana dokumentacja musi zawierać oświadczenie Wnioskodawcy o kwalifikowalnoścj VAT, a w wyniku zaistniałych wątpliwości Podatnik został poproszony o dostarczenie interpretacji indywidualnej wydanej przez upoważniony organ - dotyczącej braku możliwości "odzyskania" podatku VAT. A tym samym realizując powyższą operację podatnik nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowanie terenów zieleni, produkcja wyrobów tartacznych, obiekty noclegowe, turystyczne i miejsca krótkotrwałego zagospodarowania, i inne. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu "..." nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez firmę F. W ramach projektu "..." na działce której dzierżawcą jest Wnioskodawca odtworzono zawody łemkowskie poprzez wykonanie rzeźb plenerowych wraz z ich postawieniem, wykonano ścieżki i infrastrukturę towarzyszącą, ponadto w ramach projektu organizowano działania informacyjno promocyjne poprzez: opracowanie i druk informatora - foldera o W i okolicy, utworzenie strony internetowej z tematem projektu oraz organizację wykładów i imprez plenerowych. Wydatki te udokumentowane zostały poprzez imienne wystawienie faktur VAT przez wykonawcę w której w pozycji nabywca widnieje osoba fizyczna, a nie firma. Wystawione faktury nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - służą udokumentowaniu poniesionych wydatków w ramach projektu. W związku z powyższym, jako osoba fizyczna Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez firmę której właścicielem jest osoba fizyczna - zgodnie art. 86. "1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124". Przedsięwzięcie to nie będzie stanowiło żadnego źródła przychodu, a zatem nie będzie możliwości odzyskania VAT-u.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość czy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu "..." realizowanego w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013 Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu "...", gdyż dokonane zakupy nie mają żadnego związku z wykonywaną działalnością gospodarczą. Nie ma też możliwości czerpania korzyści z funkcjonowania "..." gdyż jest to jeden z istotnych warunków przyznania pomocy ze środków Unii Europejskiej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są dwa warunki:

1.

Beneficjent jest podatnikiem VAT,

2.

Zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystane są przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe warunki nie są spełnione łącznie przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, a zwrot za realizację projektu dla Podatnika powinien być zwrotem brutto. Tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie projektu "..." w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013 Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi".

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowanie terenów zieleni, produkcja wyrobów tartacznych, obiekty noclegowe, turystyczne i miejsca krótkotrwałego zagospodarowania, i inne. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu "...." nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. W ramach projektu "..." na działce której dzierżawcą jest Wnioskodawca odtworzono zawody łemkowskie poprzez wykonanie rzeźb plenerowych wraz z ich postawieniem, wykonano ścieżki i infrastrukturę towarzyszącą, ponadto w ramach projektu organizowano działania informacyjno promocyjne poprzez: opracowanie i druk informatora - foldera o W i okolicy, utworzenie strony internetowej z tematem projektu oraz organizację wykładów i imprez plenerowych. Wydatki te udokumentowane zostały poprzez imienne wystawienie faktur VAT przez wykonawcę w której w pozycji nabywca widnieje osoba fizyczna, a nie firma. Wystawione faktury nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - służą udokumentowaniu poniesionych wydatków w ramach projektu.

Jak już wskazano na wstępie niniejszej interpretacji odliczenie podatku naliczonego może być dokonane jedynie przez czynnych zarejestrowanych podatników podatku VAT i tylko w sytuacji gdy nabywane towary i usługi w cenie których zawarty jest podatek VAT pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Wprawdzie Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą z tytułu której jest zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7, jednakże wprost wskazał, że towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez firmę F. Faktury nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "....".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT w danej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zakupionych w celu realizacji projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl